Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla analoga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

kattfan666

Ny medlem
Har precis börjat att fota och använder därför farsans gamla kamera innan jag bestämt mej om jag ska satsa på det.

1. Nu är det så att jag fotar analogt med en systemkamera och använder iso 100 svartvitt, så jag undrar om nån har tips på en billig sida som framkallar dessa åt mej...

2. Nån som vet nån bra "börja fota för dummies" guide där jag kan lära mej grunderna helst på svenska...

Ilford XP2 super eller KODAK BW400CN är väldigt bra filmer om du inte vill framkalla själv. De är gjorda för att framkallas som vanlig färgfilm. Vilket betyder att dukan lämmna in hos vilket snabblabb som helst.

De flesta snabblabb kan också göra hyggliga kopior från dessa filmer vilket inte är fallet med klassiska svartvita filmer.

Kornet i XP2 Super motsvarar ungefär TMAX 100.

någon som vet ett riktigt billigt alternativ när man vill framkalla negativ 120-film i färg.
ingen kopiering till papper alltså, utan bara framkallning av negativen.

Kan rekomendera Konica Minoltas film
"Monochrome VX400" som också är en sådan film som ger svart/vita bilder men kan framkallas i vanligt färglabb.
ger en bra gråskala och kostar 39:- på claes Ohlsson.

Mv.

Johan.

kattfan666 skrev:
2. Nån som vet nån bra "börja fota för dummies" guide där jag kan lära mej grunderna helst på svenska...
Ja forumen på Fotosidan.

Tidningen FOTO hade en extremt bra och välskriven serie om svartvitt för 2 år sedan. Den innehåller ALLT. Tror att den sträckte sig över 14 nummer. Jag vet inte om FOTO har släppt den i häftesform så att det går att köpa löst.

Leta upp ngn som har serien, bor i din närhet och låna den.

Martin: Du kanske menar att fotografera i allmänhet?

Då har tidningen FOTO ett annat häfte som heter systemkameraskolan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar