Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jonas18z

Avslutat medlemskap
Har kört Canon ända sedan jag började fotografera, slutet av 90-talet. Har ägt 5Dc, 5Dmkii och nu 5D mkiii. Men jag har senast året allt mer blivit övertygad om att canon inte har någon framtid i alla fall för mig.
Canon känns gammalmodigt. Har inte släppt några spännande produkter senaste åren. Kolla bara dagens släpp av kompakter, vilket skit. Vem köper dessa idag möjligt vis de som är 60+ och inte vet bättre.

Canon har sina fördelar, jag gillar deras objektivpark och det finns mycket tillbehör. Samt deras video tycker jag fortfarande är överlägsen särskild med hjälp av ML.

Men Canon och Sony har betydligt bättre sensorer och har släppt mycket mer intressanta produkter, spegelösa kompakter, kompakter med stora sensorer. DSLR utan AA-filter och hög upplösning. Kolla bara på DXOMARK canon ligger inte i närheten på topplistan.


Bara jag som får känslan av att Canon drivs av stofiler som tycker det är hippt med facebook, tror Canon är på väg utför?
 
Att döma ut Canons systemkameror utifrån att Canon släpper kompaktkameror finner jag rätt märkligt. Canon har nyligen bekräftat att de kommer med en högupplöst systemkamera. Kanske bättre att ta den här diskussionen efter att den kameran blivit officiell?
 
Har kört Canon ända sedan jag började fotografera, slutet av 90-talet. Har ägt 5Dc, 5Dmkii och nu 5D mkiii. Men jag har senast året allt mer blivit övertygad om att canon inte har någon framtid i alla fall för mig.
Canon känns gammalmodigt. Har inte släppt några spännande produkter senaste åren. Kolla bara dagens släpp av kompakter, vilket skit. Vem köper dessa idag möjligt vis de som är 60+ och inte vet bättre.

Canon har sina fördelar, jag gillar deras objektivpark och det finns mycket tillbehör. Samt deras video tycker jag fortfarande är överlägsen särskild med hjälp av ML.

Men Canon och Sony har betydligt bättre sensorer och har släppt mycket mer intressanta produkter, spegelösa kompakter, kompakter med stora sensorer. DSLR utan AA-filter och hög upplösning. Kolla bara på DXOMARK canon ligger inte i närheten på topplistan.

Bara jag som får känslan av att Canon drivs av stofiler som tycker det är hippt med facebook, tror Canon är på väg utför?

Så när ett företag som tillverkar ett lindrigt sagt stort spektrum av produkter (skrivare, miniräknare, video- och stillbildskameror och som dessutom inom dessa kategorier har produkter som riktar sig från allt från lösningar för stora företag till billiga konsumentprodukter) släpper några nya produkt i en kategori så ser du det som ett tecken på att deras produkter i andra kategorier är otidsenliga och att hela företaget är på väg att köra i diket? :)

Så här års är det helt enkelt dags för CES-mässan då kameratillverkare brukar släppa billiga kompakter och liknande. Canon kommer inte vara ensamma om detta under den närmsta veckan.

Om jag ställer frågan så här: Vad är det i dina bilder som du inte kan få fram och som du upplever att dina Canon-kameror inte kan leverera?
 
Jag håller med dig, Jonas. Om du skickar din 5DMkiii till mig så kan jag ta ansvar för att den blir skrotad.

Jag hoppas du ser till att det sker på ett miljövänligt sätt och efter noggranna, utförliga och utdragna tester av att den verkligen är så otidsenlig som trådskaparen upplever :)
 
När jag väljer kamera vill jag ha en som funkar bra för mig och mina behov. Jag använder 5DmkIII just nu och den är jag nöjd med även om det som alltid finns bättre modeller att sukta efter. Jag har svårt att se hur vad Canon i övrigt kommer med för modeller och produkter skulle påverka mitt val av kamera då, det är helt ointressant för mig, likväl som att jag inte bryr mig ett skit om Volvo släpper en liten tråkig bil om jag kör en XC70 jag är nöjd med.
 
Har kört Canon ända sedan jag började fotografera, slutet av 90-talet. Har ägt 5Dc, 5Dmkii och nu 5D mkiii. Men jag har senast året allt mer blivit övertygad om att canon inte har någon framtid i alla fall för mig.
Canon känns gammalmodigt. Har inte släppt några spännande produkter senaste åren. Kolla bara dagens släpp av kompakter, vilket skit. Vem köper dessa idag möjligt vis de som är 60+ och inte vet bättre.

Canon har sina fördelar, jag gillar deras objektivpark och det finns mycket tillbehör. Samt deras video tycker jag fortfarande är överlägsen särskild med hjälp av ML.

Men Canon och Sony har betydligt bättre sensorer och har släppt mycket mer intressanta produkter, spegelösa kompakter, kompakter med stora sensorer. DSLR utan AA-filter och hög upplösning. Kolla bara på DXOMARK canon ligger inte i närheten på topplistan.


Bara jag som får känslan av att Canon drivs av stofiler som tycker det är hippt med facebook, tror Canon är på väg utför?

Vad skulle det vara för fel på oss 60+:are?
 
Att döma ut Canons systemkameror utifrån att Canon släpper kompaktkameror finner jag rätt märkligt. Canon har nyligen bekräftat att de kommer med en högupplöst systemkamera. Kanske bättre att ta den här diskussionen efter att den kameran blivit officiell?

Det är klart att vi får se vad de släpper men känner lite att detta är deras sista chans. De måste verkligen komma med något superb räcker inte med en ny 5D med wifi och något annan meningslös funktion som Connect Station CS100.

Men även om dagens släpp var totalt värdelöst så är detta släpp ganska representativ för vad Canon släppt de senaste åren Canon. Jag dömer inte ut Canonsystemkameror de är väl till sin helhet som de andra förutom en punkt sensor där de ligger klart efter. Men det jag menar är att om inte Canon bryter trenden så kommer företaget gå i graven likt Nokia.
 
Känns som du drar för stora växlar. Vad som behövs för att sälja och vad som behövs för att tillfredsställa teknikintresserade forumskribenter kan vara två olika saker. På senare tid har Canon kommit med ett flertal objektiv som fått gott mottagande och som verkar sälja bra. Där tjänar nog Canon en del slantar.

Parallellen med Nokia känns lite sned. Visst känns det som att kamerabranschen missat sociala medier-tåget och kompaktkameramarknaden har sjunkit drastiskt. Men Canon har flera ben att stå på: kopiatorer, skrivare, systemkameror, stillbilds-objektiv, tv-objektiv, film-objektiv, övervakningskameror, videokameror med mera att leva på. Kompaktkameror och miniräknare går dåligt, men andra produktgrupper går bättre.
 
Så när ett företag som tillverkar ett lindrigt sagt stort spektrum av produkter (skrivare, miniräknare, video- och stillbildskameror och som dessutom inom dessa kategorier har produkter som riktar sig från allt från lösningar för stora företag till billiga konsumentprodukter) släpper några nya produkt i en kategori så ser du det som ett tecken på att deras produkter i andra kategorier är otidsenliga och att hela företaget är på väg att köra i diket? :)

Så här års är det helt enkelt dags för CES-mässan då kameratillverkare brukar släppa billiga kompakter och liknande. Canon kommer inte vara ensamma om detta under den närmsta veckan.

Om jag ställer frågan så här: Vad är det i dina bilder som du inte kan få fram och som du upplever att dina Canon-kameror inte kan leverera?


Nu är det inte binärt vad man kan ta eller inte, varför välja ett verktyg som är sämre för samma kostnad?
Det jag menar är den negativa trenden att Canon halkar efter och släppt ganska tråkiga saker senaste åren om vi kollar på alla kameror. Så frågan är om canon kommer bryta trenden eller om de kommer fortsätta och då menar jag att det är dags att lämna de.
 
Jag kan nog inte hålla med om att Canon har blivit otidsenligt. De har, som redan sagts, en imponerande objektivpark. Det finns Canon-objektiv som jag skulle önska fanns till Nikon (som t.ex. 35 mm f/2 IS). Canon EOS 70D slår fortfarande alla andra DSLR:er på fingrarna när det gäller video.

Deras systemkameror har halkat lite efter konkurrenterna. EOS 7D mk.II blev inte riktigt ett lika stort kliv frammåt som man skulle kunna förväntat sig. EOS 5D mk.III ligger lite efter D810 och de har ingen riktig motsvarighet till D750.

Men, som sagts, Canon kommer att släppa en (mer) högupplöst fullformatskamera inom en snar framtid. Innan vi har sett vad den kan prestera tycker jag inte att vi kan räkna ut Canon.
 
Känns som du drar för stora växlar. Vad som behövs för att sälja och vad som behövs för att tillfredsställa teknikintresserade forumskribenter kan vara två olika saker. På senare tid har Canon kommit med ett flertal objektiv som fått gott mottagande och som verkar sälja bra. Där tjänar nog Canon en del slantar.

Objektiven har jag inget emot. Men kolla här och fundera på varför Canon ligger 31 plats och hur kommer det se ut om 2-3år http://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
Hur mycket Canon säljer eller hur vilket som är deras populäraste kamera, säger sällan vad som är bra för ett specifikt ändamål. Snarare brukar de vara någon litet, dyrt och okänt märke som gör de bästa prylarna (gäller kanske inte kameror) men kolla verktyg.



Parallellen med Nokia känns lite sned. Visst känns det som att kamerabranschen missat sociala medier-tåget och kompaktkameramarknaden har sjunkit drastiskt. Men Canon har flera ben att stå på: kopiatorer, skrivare, systemkameror, stillbilds-objektiv, tv-objektiv, film-objektiv, övervakningskameror, videokameror med mera att leva på. Kompaktkameror och miniräknare går dåligt, men andra produktgrupper går bättre.

Canon gjorde ett försök med EOS M att hänga på en trend (några år försent) och failade ganska rejält. Deras design är fortfarande 90-tals. Jämför bara med Fujii och panasonic.

Det tyder på ett stelt företag som jag personlig tror håller på tappar.
 
År 2003 (till min 60 årsdag) köpte jag min första Canon det blev en Ixus 400, både kameran och jag lever än idag (kameran dock med mycket kort batteritid). Hade tidigare haft kompakter av andra fabrikat, så det stämmer nog att det bara är vi 60+are som satsar på fel märke. Har fortsatt med samma felköp, 450D sedan 5D, som följdes av 5DII och givetvis 5DIII. 5D lånas idag mest av barnbarnen, men jag nyttjar den ofta med Canon EF 15mm f/2.8 Fish-Eye. Senaste felsatsning (nov. 2014) blev en 7DII - får väl skyllas på 70+åldern.
Förstår fortfarande inte varför jag satsade på Canon, har tydligen läst positivt om Canons objektiv, som endast passar till Canons kameror.
Att bilderna blir sneda, vinda och förvrängda beror givetvis på kameran och inte objektiven, eller?
Håhå
 

Bilagor

  • 3301cba2fa400a241614ad5fc8425b70.jpg
    3301cba2fa400a241614ad5fc8425b70.jpg
    109 KB · Visningar: 140
Vad skulle det vara för fel på oss 60+:are?

Hets mot folkgrupp! Åldringar och tjockisar får man fortfarande göra hur mycket skit av som helst i Sverige utan påföljd. Ingen drar en lans till försvar för de grupperna idag. Det är bara att hacka i dig Leaflet och när du passerat 65 så är det bara ankorna i stadsparken som gäller :).

Moderatorn kommer säkert bortse från påhopp som dessa för han är ju fortfarande halvung och kommer ha förmodligen ha svårigheter att identifiera sig med din uppördhet.
 
Trams. Canon säljer fortfarande fler kameror än någon annan och har marknadsledande produkter i flera viktiga nischer, inte minst när det gäller objektiv.

Erland: om försäljning skulle vara något mått så skulle jag köra Toyota och det gör jag inte.
Canon har sedan år tillbaka en märklig inställning , det verkar vara Canon som vet vad" vi" konsumenter vill ha. Liknelsen med Nokia eller Apple (före övergången till Intel) är ganska slående enligt mig. Canons framgångar beror på ett starkt varumärke och detta kan ändras snabbt , dessutom är det fåtal objektiv från Canon själva som ligger i topp tillsammans med deras egna kamerahus när det idag finns alternativ från Sigma, Carl Zeiss , Tamron mfl

Magnus: Att Canon "skall komma med något" känns ganska försent, vi har hört detta länge och för oss som inte är intresserade av fåglar i luften eller sportfoto 10bilder/sekund och som "bara" vill ha en kamera med hög upplösning, hög färgnoggrannhet och stort DR är det fortfarande en dröm och en stor mängd utvalda/testade Canon objektiv står och samlar damm i skåpet pga Nikon

Canon får komma loss från sin inhouse produktion av sensorer om det skall hända något inom rimlig tid.
 
Objektiven har jag inget emot. Men kolla här och fundera på varför Canon ligger 31 plats och hur kommer det se ut om 2-3år http://www.dxomark.com/Cameras/Ratings

Hur det ser ut om 2-3 år vet vi inte. Det beror ju på vilka beslut Canons tar. Att köpa in sensorer från andra tillverkare är en enkel lösning. Och något som Canon alltid har gjort.

Sen är ju inte stort dynamiskt omfång eller bra DxO-siffror lösningen på alla fotografers behov.

Hur mycket Canon säljer eller hur vilket som är deras populäraste kamera, säger sällan vad som är bra för ett specifikt ändamål. Snarare brukar de vara någon litet, dyrt och okänt märke som gör de bästa prylarna (gäller kanske inte kameror) men kolla verktyg.

Fast nu var det Canons död du förutspådde och den lär ju vara direkt relaterad till försäljningen.

Canon gjorde ett försök med EOS M att hänga på en trend (några år försent) och failade ganska rejält. Deras design är fortfarande 90-tals. Jämför bara med Fujii och panasonic.

Fast EOS M var under en längre period den mest sålda spegelfria kameran. Även Samsung har haft den positionen, ändå snackar ingen om Samsungs kameror.
 
Jag kan nog inte hålla med om att Canon har blivit otidsenligt. De har, som redan sagts, en imponerande objektivpark. Det finns Canon-objektiv som jag skulle önska fanns till Nikon (som t.ex. 35 mm f/2 IS). Canon EOS 70D slår fortfarande alla andra DSLR:er på fingrarna när det gäller video.

Deras systemkameror har halkat lite efter konkurrenterna. EOS 7D mk.II blev inte riktigt ett lika stort kliv frammåt som man skulle kunna förväntat sig. EOS 5D mk.III ligger lite efter D810 och de har ingen riktig motsvarighet till D750.

Men, som sagts, Canon kommer att släppa en (mer) högupplöst fullformatskamera inom en snar framtid. Innan vi har sett vad den kan prestera tycker jag inte att vi kan räkna ut Canon.

när det gäller video?

jag har hört talas om att det skall finnas märken idag som heter Panasonic och Sony som skall vara överdjäv.... på video , detta är alltså ett svar med något sarkastiskt tonfall
 
Magnus: Att Canon "skall komma med något" känns ganska försent, vi har hört detta länge och för oss som inte är intresserade av fåglar i luften eller sportfoto 10bilder/sekund och som "bara" vill ha en kamera med hög upplösning, hög färgnoggrannhet och stort DR är det fortfarande en dröm och en stor mängd utvalda/testade Canon objektiv står och samlar damm i skåpet pga Nikon

Det är ju först nu som det sägs något officiellt om en högupplöst kameran. Att Canon inte kunnat mäta sig på alla punkter på sensorsidan är solklart. Men det verkar inte som de stora kundmassorna som bryr sig om det.

Det stora problemen är nog snarare den sjunkande kompaktkameraförsäljningen och den snabba övergången till spegelfria systemkameror. Även i Sverige närmar det sig 50/50.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.