Annons

Fåglar och blixt = dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modun

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att plåta fåglar på nära håll (1-5 meter) och använda blixt?
Reagerar djuret på blixtljuset? I mitt fall gäller det tuppar...
 
Har testat det några gånger, inte så nära som 1 meter men c:a 5-10m. Bl.a. en jorduggla på 7-8 m nattetid, den reagerade över huvud taget inte. Du får dock räkna med att de får röda ögon men det går ju att ordna.
 
Har testat det några gånger, inte så nära som 1 meter men c:a 5-10m. Bl.a. en jorduggla på 7-8 m nattetid, den reagerade över huvud taget inte. Du får dock räkna med att de får röda ögon men det går ju att ordna.

OK, intressant. Varför får de röda ögon? Människor får ju det, som bekant, om blixten sitter för nära objektivet, så att blixtljuset då reflekteras tillbaka in i kameran. Men detta avhjälps ju lätt med att öka anståndet mellan optik och blixt. Är det annorlunda med djur-/fågelögon menar du?
 
Jag vet faktiskt inte. Jag har använt en Speedlite 580EX på Canon-hus och tycker ju att avståndet mellan optik och blixt då borde vara tillräckligt. Å andra sidan riktar man ju ofta blixten mot taket vid blixtfotografering inomhus och då tar man ju bort risken. Vid fågelfotografering måste du ju dock köra "direktljus".
 
I mitt fall är det inte aktuellt med fotografering efter mörkrets inbrott, utan blixten skulle i så fall fungera som upplättnad.

Men det intressanta är ju om blixtljuset påverkar fågelns beteende eller inte. Den som lever får se, kan vi säga.
 
OK, intressant. Varför får de röda ögon? Människor får ju det, som bekant, om blixten sitter för nära objektivet, så att blixtljuset då reflekteras tillbaka in i kameran. Men detta avhjälps ju lätt med att öka anståndet mellan optik och blixt. Är det annorlunda med djur-/fågelögon menar du?

Blodkärlen i ögat reflekterar ljuset. På avstånd till objektet minskar förhållandet i avstånd mellan sensor och blixt (på håll ser det ut som samma punkt), vilket gör att röda ögon kan uppkomma även fast man använder sig av extern blixt.
 
Jag är inte säker men tror att djur även de reagerar på blixten i alla fall nattdjur sådana som tar in mer ljus för att kunna se, tror att de upplever samma obehag som vi gör om någon skulle sätta på lampan i sovrummet helt plötsligt (alltså 100 wattare).
 
De gånger jag varit i Asien och fotograferat fågel så har många "lokala" fågelfotografer använt blixt (+ blixtförlängare). Fåglar verkar inte ha problem med blixtljus (eller starktljus i mörker) på samma sätt som däggdjur.
Senast i Afrika så var de väldigt noga med att att inte belysa däggdjuren men nattaktiva fåglar var det inte lika noga med.
 
De gånger jag varit i Asien och fotograferat fågel så har många "lokala" fågelfotografer använt blixt (+ blixtförlängare). Fåglar verkar inte ha problem med blixtljus (eller starktljus i mörker) på samma sätt som däggdjur.
Senast i Afrika så var de väldigt noga med att att inte belysa däggdjuren men nattaktiva fåglar var det inte lika noga med.

Min personliga åsikt är att det inte ser vare sig bra eller naturligt ut med blixt- upplättningsblixt på vilda djur eller fåglar. Bättre försöka andra alternativ om det går.
 
Nä djur bryr sig inte om blixtar.
De är ute även om det åskar.
Däremot bör man prata med ryttare om man vill använda blixt. Själva blixtavfyrningen påverkar troligtvis inte ett skit men en häst kan reaggera på en liggande papperslapp, framförallt om den rör sig pga en vindpust.
En kul grej är att en häst i ett ridhus reagerar på ALLT som inte är som vanligt. tex att du sätter in ett nytt sorts hinder. Säg att du normalt använder bommar o så lägger du plötsligt in en 30cm lång brädlapp. Då ryggar hästarna. Ibland hjälper det att de får lukta på brädan o sen är det helt ok, ibland räcker det inte. Däremot en häst som aldrig har varit i just detta ridhus kommer inte att reagera ett skit oavsett hur mycket bråte du släpar in. Märkliga djur, o så väger de 600-1200kg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.