ANNONS
Annons

Hyra objektiv som privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

oniondeluxe

Medlem
Försöker hitta någon leverantör som hyr ut, i första hand Canon-objektiv, till privatpersoner.
Rajala påstår sig kunna hjälpa till, men då krävs en deposition på hela objektivets belopp. Inget som iallafall jag vare sig kan eller vill göra på en 400 2.8L

Det ser nog ut så överallt om du inte är en mycket känd kund.
Alternativet är att hitta en privatperson som man antingen kan låna/hyra av.
Eller få följa med ut o fota samtidigt som den personen skall fota. Hyran kanske blir att du kör o bjuder på lunchen.

Daniel, hur vill du göra då? Där måste ju finnas någon slags säkerhet för den firman eller privat personen som lämnar ett 400/2,8 till dig.

Daniel, hur vill du göra då? Där måste ju finnas någon slags säkerhet för den firman eller privat personen som lämnar ett 400/2,8 till dig.

Förstår din poäng. Men det är väl därför uthyraren har en försäkring? Dessutom kan man ju spontant tycka att det är säkrare att hyra ut till en privatperson, som faktiskt pyntar med sina egna pengar, än till ett företag där ingen behöver känna något personligt ansvar.

Det skall gå att hyra objektiv vad jag vet. har läst om det tidigare. Finns väl också privatleasing om jag inte minns fel men det brukar inte vara jättebilligt. Scandinavianphoto vet nog mer i frågan.

Förstår din poäng. Men det är väl därför uthyraren har en försäkring? Dessutom kan man ju spontant tycka att det är säkrare att hyra ut till en privatperson, som faktiskt pyntar med sina egna pengar, än till ett företag där ingen behöver känna något personligt ansvar.

Då får du lämna någon slags garanti/försäkring genom dina kredit eller konto kort. Så är det ju ofta när man hyr andra dyra grejor.

Nja, när man hyr en bil på Statoil brukar man inte behöva lägga 200000 kr i deposition.
Nej
Men normalt skall du identifiera dig o lämna kreditkortsuppgifter.
Dessutom är det lite svårt att gömma en bil i farstun hemma men visst det finns ju garage. De är hyffsat lätta o hitta pga sin storlek, nummerplåt o dessutom så kan de bara användas på vägar o då är dem väldigt synliga.

Försöker hitta någon leverantör som hyr ut, i första hand Canon-objektiv, till privatpersoner.
Rajala påstår sig kunna hjälpa till, men då krävs en deposition på hela objektivets belopp. Inget som iallafall jag vare sig kan eller vill göra på en 400 2.8L

E du säker på att depositionen är hela objektivets belopp

Jag har sett samma sak, depositionen är lika med att köpa nytt.
+ att det är dyr hyra
+ att depositionen minskas vid skador/repor

OM man skall ha det för EN resa är det troligtvis bättre att köpa ett med banklån o sälja det när man kommer hem. Största risken då blir väl rån. Hittar du då ett begagnat från bärjan så blir affären så billig som möjligt.

Stort i USA

På nätet finns många USA-baserade företag som pysslar med detta och har mycket stora utbud av utrustning för uthyrning. Obegripligt att ingen driftig person satsat på detta här på hemmaplan :) Att det är stort i USA tyder på att riskerna med uthyrning iallafall inte anses som överdrivet problematiska...

Hej!

Jag var inne på Rajala för några veckor sedan och hörde mig för om att hyra ett Nikon TS oblektiv. De sa inget om deposition utan bara att vi i sådana fall skulle skriva ett hyreskontrakt. Priset skulle vara 350:- dygnet.

Hej!

Jag var inne på Rajala för några veckor sedan och hörde mig för om att hyra ett Nikon TS oblektiv. De sa inget om deposition utan bara att vi i sådana fall skulle skriva ett hyreskontrakt. Priset skulle vara 350:- dygnet.

Fick alldeles nyss bekräftat av Rajala att de kräver deposition. Du kanske skulle hyra i egenskap av företagare?

På nätet finns många USA-baserade företag som pysslar med detta och har mycket stora utbud av utrustning för uthyrning. Obegripligt att ingen driftig person satsat på detta här på hemmaplan :) Att det är stort i USA tyder på att riskerna med uthyrning iallafall inte anses som överdrivet problematiska...

Det vanliga i USA är också att du får betala en deposit. Om objektivet försvinner, skadas eller återlämnas för sent så får du betala.........eller de drar pengar från din deposit

Det vanliga i USA är också att du får betala en deposit. Om objektivet försvinner, skadas eller återlämnas för sent så får du betala.........eller de drar pengar från din deposit

Det är väl ingen som skulle säga något om att betala en depositionsavgift, som täcker självrisk för försäkring och lite arbete med att anämäla förlusten. men att betala hela värdet som deposition är orimligt

Det är väl ingen som skulle säga något om att betala en depositionsavgift, som täcker självrisk för försäkring och lite arbete med att anämäla förlusten. men att betala hela värdet som deposition är orimligt
Det beror ju helt på vad uthyraren har för kostnader...
Definitivt är det i alla fall en morot att lämna tillbaka det.

Raderat inlägg om stulna hyrbilar.

Kommentarer om moderering och forumregler tas i forumet fotosidan.se

/Mod

Senast ändrad:

Det kanske är så att de som hur ut prylar där är mycket större, har mer resurser och eventuellt också har försäkringar på prylarna? Här kanske det inte är någon som vill försäkra prylarna åt företagen för uthyrning, och då har de nog inte så mycket val annat än att kräva hela marknadsvärdet som deposition (eller ta risken själva).

Det kan ju också vara så enkelt att Rajala inte är särskilt intresserat av att hyra ut prylar till folk som ändå inte vill/har råd att köpa dem. Deras hyrservice är nog mest tänkt som en prova-på-möjlighet för dem som försöker bestämma sig för ett köp.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.