Annons

bildskärm för fotoarbete

Produkter
(logga in för att koppla)

jouni

Aktiv medlem
Vad är läget på bildskärm branchen idag, vilka är intressanta i prisklass 4 - 6000 kr. Hurdana är Dell's skärmar som är kalibrerade i fabrik ? Kunde tänka mig 23 - 24 '' storlek, jouni

Mitt val blev en Eizo 24" FlexScan S2433WFS + EasyPix (kalibrator) som ingick i ett paketerbjudande (+ en enkel papp keps). Nytt för denna skärmen är att den hårdvarukalibreras. När jag pratade med Eizo säljaren, så var detta deras instegsskärm för seriös bildbehandling. Kostade 5 990.- inkl moms. Köpt under maj från ScandinavianPhoto.

Jag är väldigt nöjd med skärmen. Har tre snabblägen som du konfigurerar själv. Jag kör med
1. Kontorsläget
2. Bildbehandling ljus rum
3. Bildbehandling mörkt rum

tack minita

Mitt val blev en Eizo 24" FlexScan S2433WFS + EasyPix (kalibrator) som ingick i ett paketerbjudande (+ en enkel papp keps). Nytt för denna skärmen är att den hårdvarukalibreras. När jag pratade med Eizo säljaren, så var detta deras instegsskärm för seriös bildbehandling. Kostade 5 990.- inkl moms. Köpt under maj från ScandinavianPhoto.

Jag är väldigt nöjd med skärmen. Har tre snabblägen som du konfigurerar själv. Jag kör med
1. Kontorsläget
2. Bildbehandling ljus rum
3. Bildbehandling mörkt rum

Hur mycket fick du ändra standard värde när du kalibrerade skärmen, var det stora eller små ändringar.
Jätte tack för ditt svar

Har nog ändrat ganska mycket. Jag började proceduren med att fixa 4 st papperskopior 22 x 15 cm för att ha som referensbilder. Dessa tog jag från mitt lokala labb som har en färgprofil. Mitt mål var - En korrekt profilerad bildskärm med en ljusstyrka runt 120 cd/m2 och ett dagsljusliknande betraktningsljus runt 500.

Har som sagt 3 snabblägen och mina inställningar blev

Läge 1: (Bildredigering ljust rum med belysning över bilden på 500 lux)
Utgångsläge
Brightness 80 blev 137,2
Temperatur 5800K blev 6870K
Gamma 2,2
Finjustering 6,-7 (säger kanske inte så mycket men det är värden som jag får från programmet)
Ljus 50%

Läge 2: (bildredigering mörkt rum. Lysrör (speciella) + betraktningsljus 500 lux)
Brightness 70 blev 66,8
Temperatur 5800 blev 4502
Gamma 2,2
Finjustering 17,29
Ljus 43% blev 40%

Läge 3: Kontorsarbete
Brightness 90 blev 167,3
Temperatur 6300K blev 6794
Gamma 2,2
Finjustering 10,-9
Ljus 56%

Finjusteringen är gjord när mina referensbilder ligger uppe i PS CS med mitt lokala labbs profil. Som jag uppfattar bilderna i PS CS med profileringen, så blir mina pappersutskrifter. Rätt eller fel - vet i sjutton men det fungerar.

Läge 3 var lite marigare. Men jag tycker mig ha en "lagom" stark skärm där det vita papperet överensstämmer med mina vita papper som ligger på bordsskivan.

I det stora hela så är jag väldigt nöjd. Det jag ser på min skärm, det är vad mitt lokala labb levererar till mig när jag skriver ut. Jag fotograferar ganska mycket människor och där är hudtonerna viktiga och nu är jag rätt.

Du får återkomma om jag kan bidra med något mer.

Har nog ändrat ganska mycket. Jag började proceduren med att fixa 4 st papperskopior 22 x 15 cm för att ha som referensbilder. Dessa tog jag från mitt lokala labb som har en färgprofil. Mitt mål var - En korrekt profilerad bildskärm med en ljusstyrka runt 120 cd/m2 och ett dagsljusliknande betraktningsljus runt 500.

Har som sagt 3 snabblägen och mina inställningar blev

Läge 1: (Bildredigering ljust rum med belysning över bilden på 500 lux)
Utgångsläge
Brightness 80 blev 137,2
Temperatur 5800K blev 6870K
Gamma 2,2
Finjustering 6,-7 (säger kanske inte så mycket men det är värden som jag får från programmet)
Ljus 50%

Läge 2: (bildredigering mörkt rum. Lysrör (speciella) + betraktningsljus 500 lux)
Brightness 70 blev 66,8
Temperatur 5800 blev 4502
Gamma 2,2
Finjustering 17,29
Ljus 43% blev 40%

Läge 3: Kontorsarbete
Brightness 90 blev 167,3
Temperatur 6300K blev 6794
Gamma 2,2
Finjustering 10,-9
Ljus 56%

Finjusteringen är gjord när mina referensbilder ligger uppe i PS CS med mitt lokala labbs profil. Som jag uppfattar bilderna i PS CS med profileringen, så blir mina pappersutskrifter. Rätt eller fel - vet i sjutton men det fungerar.

Läge 3 var lite marigare. Men jag tycker mig ha en "lagom" stark skärm där det vita papperet överensstämmer med mina vita papper som ligger på bordsskivan.

I det stora hela så är jag väldigt nöjd. Det jag ser på min skärm, det är vad mitt lokala labb levererar till mig när jag skriver ut. Jag fotograferar ganska mycket människor och där är hudtonerna viktiga och nu är jag rätt.

Du får återkomma om jag kan bidra med något mer.

Tack Du för den fina beskrivningen, jag får en bra bild om kalibrering. Just nu har jag Nec Multisync EA231wmi, den har ingen hårdvaru kalibrering. Vad tror du, jag har undrat, Ibland ser mina bilder i skärmen lite bleka, ibland för mörka. Kan detta berå på att skärmen ändrar sig när den blir varm, eller att bilderna ser annorlunda ut beroende på dagsljus kontra lampljus på kvällen, har du erfarenheter om detta.

Det ser ut att jag måste skaffa bättre skärm. Ett stort tack, Eizo kommer att bli på listan, Jouni

Nu är jag ingen hejare på detta. Det finns "tunga" namn som brukar ha långa inlägg i ämnet. Jag har bara försökt följa deras råd och anvisningar.

Nu stiger jag ut på djupt vatten......

Att bilderna ser lite bleka ut på skärmen, KAN beror på att bilderna inte är i sRGB.
Skärmen ändrar sig nog när den blir varm. Innan man kalibrerar skärmen, så skall den stå på ca 30 minuter utan skärmsläckare.
Bilderna ser annorlunda ut i dagsljus respektive lampljus. Jag köpte ett par lysrör till mitt "fotorum" som skall passa för att kika på bilder. Kommer dock inte ihåg vilken betäckning dessa har.
Jag har ingen större erfarenhet av skärmar. Det är ju inte en pryl som man köper särskilt ofta. För rimliga pengar så har jag alltid varit nöjd med Eizo:s skärmar.

Förhoppningsvis så hakar någon mer kunnig på tråden.......

Tack Du för den fina beskrivningen, jag får en bra bild om kalibrering. Just nu har jag Nec Multisync EA231wmi, den har ingen hårdvaru kalibrering. Vad tror du, jag har undrat, Ibland ser mina bilder i skärmen lite bleka, ibland för mörka. Kan detta berå på att skärmen ändrar sig när den blir varm, eller att bilderna ser annorlunda ut beroende på dagsljus kontra lampljus på kvällen, har du erfarenheter om detta.

Det ser ut att jag måste skaffa bättre skärm. Ett stort tack, Eizo kommer att bli på listan, Jouni

Skillnaderna mellan en skärm som just är påslagen och en som varit igång ett slag är rätt små, med undantag av de första minuterna. Däremot påverkar ljuset runt omkring skärmen vår upplevelse av bilden mycket kraftigt. En skärm som ses i dagsljus ser betydligt mörkare och varmare ut än en som ses i lampljus. Vårt färgseende har en fantastisk förmåga att anpassa sig till olika ljusförhållanden, men det innebär att vi lätt luras om vi inte skapar konstanta ljusförhållanden runt skärmen.

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto