Annons

Hur börjat man?

Produkter
(logga in för att koppla)

dj_evil

Aktiv medlem
Mitt första bröllop närmar sig allt snabbare och mer stressad blir man bara. Jag har inga problem med att fotografera på förutom när det kommer till just att fota paret för sig själva. Nu har vi varit ute och prov fotat men det är inte samma som bröllops dagen.

Så min första fråga: Hur börjar man fota de och få de slappna av? Hur planerar man in man olika poser? Jag kan så många poser i mitt huvud men när det gäller stora dagen är det blankt verkligen och då blir man ännu mer nervös att göra bort sig.

Sen tyvärr fotar vi just mellan 12-15 tiden så solen är inte hjälp då och ja vill inte stå i solen verkligen. Har ni tips hur man gör vid den tiden på dagen? Skulle en stor diffusor hjälpa mig som man kan ha över de eller på sidan för att få mjukare ljus? Ja vi fotar på öppet ställe så mycket skugga finns det inte av heller.


Oj jag hade mera frågor men nu cyklade de bort bara.

Tack för hjälp
 
Skriv ut papper med foton på de poser du vill använda dig av och ha dem i en mapp som du har med dig på plats under porträttfotograferingen. Då börjar ni med att köra de poser du har i huvudet och de som paret eventuellt önskar själva. Om ni känner att ni börjar få idétorka är det bara att bläddra i mappen och komma överens om vilka ni skall testa.

Gällande direktljuset är det ju alltid lite jobbigt. Diffusor har jag inte använt mig av så det kan jag inte kommentera. Mitt tips är att du helt enkelt får försöka att inte överexponera för mycket så att du tappar kontroll över detaljerna i högdagrarna, utan hellre får lyfta varje bild en del i efterhand. Då har man ju bättre kontroll och kan maska in lite information i de allra ljusaste partierna. RAW är förstås givet här (för bröllopsfoto överlag imo).
 
Börja med de vanligaste porträttbilderna. Dels så är dessa de bilder med säkrast gott resultat och dels får du lite tid att tänka på nästa moment samt bli mjuk i kläderna.
 
Johan, tack så mycket för ditt tips. Att jag inte har tänkt på det hehe, det ska ja fixa.
 
Jag ska fota mitt andra bröllop nästa helg och har samlat inspiration på pinterest.. det får mej att känna mig mycket lungnare och säkrare!

Johanna Rosenlew heter jag om du vill ta en titt! :)
 
Enkelt, man skriver ett schema med brudparet.
I schemat ingår alla poser och platser som "SKALL" vara med.
Fast helst skulle du gjort det innan ni testfotograferade.
Följt schemat och klockat tiden!!!!
Inklusive resor o allt annat.

Klockan kommer efter en testfotografering visa om du hinner ta alla de bilder du vill.
Hinner du inte så måste du börja sålla mellan poserna o skriva om schemat.

Om du sedan följer schemat, det är en annan sak.
I princip så vet du att du inte bara kan lägga till saker utan att dra bort ngt annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.