ANNONS
Annons

Mac är världens sämsta dator... eller

Produkter
(logga in för att koppla)

peranders

Aktiv medlem
Diskussionerna går heta här om Mac vs. PC.

Min iMac 24" från 2006 med 500 GB 7200 varv är inte glad. Om man lyssnar så låter disken som om man har en Dremel och filar lite på skivorna. Jag hörde ljudet för några dagar sedan men trodde att det var en fläkt... det var det inte. I går så avstannade diskens funktion inom några minuter och sen var det adjö.

Vad glad jag är som har komplett backup tack vare TimeMachine. Hoppas att restore funkar.... Rapport följer på lördag-söndag.

Snabbfakta: Macen har aldrig hängt sig. Jag har Windows Vista på Macen och det har funkat klockrent för mig. Har aldrig haft några problem förutom när jag skulle uppgradera antivirusprogrammet. Den dåvarande versionen gick inte att avinstallera och tro inte att programtillverkaren upplyste om detta klart och tydligt. Ett avinstalleringsverktyg kunde hittas väl undangömt. Detta är PC-världen.

.... så, debatten kan starta.

Min iMac 24" från 2006 med 500 GB 7200 varv är inte glad. Om man lyssnar så låter disken som om man har en Dremel och filar lite på skivorna. Jag hörde ljudet för några dagar sedan men trodde att det var en fläkt... det var det inte. I går så avstannade diskens funktion inom några minuter och sen var det adjö.

Vad glad jag är som har komplett backup tack vare TimeMachine. Hoppas att restore funkar.... Rapport följer på lördag-söndag.

Snabbfakta: Macen har aldrig hängt sig. Jag har Windows Vista på Macen och det har funkat klockrent för mig. Har aldrig haft några problem förutom när jag skulle uppgradera antivirusprogrammet. Den dåvarande versionen gick inte att avinstallera och tro inte att programtillverkaren upplyste om detta klart och tydligt. Ett avinstalleringsverktyg kunde hittas väl undangömt. Detta är PC-världen.

Diskarn och minnen brukar ha det tufft i en iMac om man använder den mycket, min gissning är att kylningen inte är riktigt 100%. På en grafikeravdelning där 2st jobbade med iMac hårt i indesign och PS hela dagarna så gick i snitt en minnesmodul om året sönder.

Är du nöjd med iMac:en i sig så byt ut disken så kommer du förmodligen ha en dator som fungerar bra dom nästkommande 5 åren. Första generationen platt-iMac medför att det är tämligen lätt att byta disk i den.

/Karl

Kan för övrigt nämna att jag uppgraderade BIOS för att prata PC-språk på min MacBook plus en rad andra uppdateringar och det funkade klockrent. Apple talar till och med om att trömsladden ska sitta i vid firmwareuppdateringen.

Kan för övrigt nämna att jag uppgraderade BIOS för att prata PC-språk på min MacBook plus en rad andra uppdateringar och det funkade klockrent. Apple talar till och med om att trömsladden ska sitta i vid firmwareuppdateringen.

Det är väl tänkt att det ska vara lätt...för de som inte vill meka så mycket själva.

Jag ska köpa en ny 27-tummare när Ivy Bridge modellen kommer men en ny disk för en tusing det är vettigt när inget annat är slitet. Det var förhållandevis lite damm i burken. Hade väntat mig mer.

Ett annat underverk är de små högtalarna med det stora ljudet. Varje högtalare är en halv stor tändsticksask.

Jo jag har en motsvarande med samma fel på skrivbordet.

Det är normalt oavsett mac eller pc. Diskars medianlivslängd är 5 år så du ligger faktiskt lite på plus.

Fast att reparera en 6-7 år gammal mac/pc är bara fel, det har hänt så otroligt mkt på den tiden, man ska köpa nytt.

Jag är mac fan (kör både win och mac, ibland på samma hårdvara) men inte hänger sig mac os mer sällan, Vista bör du göra dig av med, Win 7 är mkt mkt bättre.

Jo jag har en motsvarande med samma fel på skrivbordet.

Det är normalt oavsett mac eller pc. Diskars medianlivslängd är 5 år så du ligger faktiskt lite på plus.

Fast att reparera en 6-7 år gammal mac/pc är bara fel, det har hänt så otroligt mkt på den tiden, man ska köpa nytt.

Jag är mac fan (kör både win och mac, ibland på samma hårdvara) men inte hänger sig mac os mer sällan, Vista bör du göra dig av med, Win 7 är mkt mkt bättre.

Håller med om att en 6-7 år gammal dator ligger långt efter en ny, men med en ny disk i iMac:en så duger det fortfarande till mycket för ett väldigt lågt reparationspris. Dator till barnen eller mormor t.ex.

/Karl

Undrar vad var som gjorde att just denna tråden som bara handlar om iMac blev en VS-tråd?

/Karl

Undrar vad var som gjorde att just denna tråden som bara handlar om iMac blev en VS-tråd?

/Karl

Det inledande inlägget slutade med "... så, debatten kan starta.".

Man kan möjligen tycka att tråden är rätt onödig då den debatten redan försigår i ett part aktiva trådar :)

Windows Vista på Mac. Jösses.

byt köp pc

Jag ska köpa en ny 27-tummare när Ivy Bridge modellen kommer men en ny disk för en tusing det är vettigt när inget annat är slitet. Det var förhållandevis lite damm i burken. Hade väntat mig mer.

Ett annat underverk är de små högtalarna med det stora ljudet. Varje högtalare är en halv stor tändsticksask.

varför ska du köpa en ny mac? du har problem med din kanske tom världens sämsta dator enligt din utsago. Så köp en pc så kan ebermark o falumas bygga ihop en för så lite pengar att den total krossar din mac.Du kan ju kolla med ebermark o falumas att det stämmer ;-)
Så köp pc du får så mycket mer för pengarna
inte låst till ett skitföretag
mac är bara design
mac får visst virus
du får tillgång till så mycket mer spel o program
osv om jag har missat något så kolla med ebermark han har koll.

varför ska du köpa en ny mac? du har problem med din kanske tom världens sämsta dator enligt din utsago. Så köp en pc så kan ebermark o falumas bygga ihop en för så lite pengar att den total krossar din mac.Du kan ju kolla med ebermark o falumas att det stämmer ;-)
mac är bara design
mac får visst virus

Det är inte ofta man ser så bra inlägg från dig snap. Du verkar ha vaknat på rätt sida för en gångs skull. :)

/Karl

mac är bara design
mac får visst virus

Budskapet är korrekt. Sursarkasmen tillför dock ingent...

Jag har haft mac sedan okt 2010 och den har endast hängt sig 2 gånger för mig. Har fått ett snyggt felmeddelande på en dimmad skärm som informerar om att den slutat svara och att omstart kommer att ske. Snyggare än en bluescreen of death på win. Men det bästa av all är att jag aldrig förlorat nått arbete när den hängt sig. Den startar om och allt är precis som innan den hängde sig. Webbrowsern startar upp med samma sidor och flikar uppe som innan och eventuella dokument jag jobbat i har inte forlorat någon text. Efter omstarten så erbjuds man dela med sig av felet till apple om man vill. Snygg lösning tycker jag. När mina gamla windowsdatorer hängde sig så gick allt förlorat som man höll på med och de hängde sig bra mycket oftare. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar