ANNONS
Annons

Bröllopsutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ska fota en hel del bröllop i sommar och vill då vara hundra på att min utrustning inte begränsar mig. Har en Nikon D300S och funderar på att skaffa ett Nikon 24-70/2,8. Är detta prisvärt eller är Sigma och liknande märken likvärdiga i just detta objektiv?

Finns det andra objektiv ni skulle rekommendera istället för detta?

Väldigt tacksam för svar :)

Jag köpte ett 24-70/2,8 för att fotografera bröllop och det är helt klart den bästa zoomoptik jag haft. Ångrar inte för ett ögonblick att jag köpt, trots att det 2010 kostade 16.500:- och nu kan köpas för under 14.000:-. Det var prisvärt då och ännu mera nu.
Använder det till 80% eller mer av mina bilder.

Tycker absolut du ska köpa ett kamerahus till.
Allt går sönder förr eller senare och att förklara för brudparet att det tyvärr inte blev några bilder eftersom den enda kamera man hade gick sönder inledningsvis, vill man inte råka ut för under ett bröllop.

Tycker absolut du ska köpa ett kamerahus till.
Allt går sönder förr eller senare och att förklara för brudparet att det tyvärr inte blev några bilder eftersom den enda kamera man hade gick sönder inledningsvis, vill man inte råka ut för under ett bröllop.

Bra tips! Det vore inte ett drömscenario precis..
Någon annan utrustning eller objektiv som är bra att ha?

Jag personligen skulle använda ett 50mm F/1,4 och ett 70-200mm F/2,8 varav ett på vardera kamerahus. Sen är det mycket praktiskt med ett litet blixtstativ med en speedlight med någon typ av ljusmodifierare på som en softbox eller liknande, paraply fungerar ju lika väl, och en reflexskärm. Men sist och inte minst mängder med minneskort!

Mvh

Har fått låna ett 17-55 1,8G under en tid, har ett 50mm 1,8G och ett standard 18-105 3,5. Så det är verkligen dags att investera i ett riktigt bra objektiv. Men har haft svårt att hitta rätt.

24-70 är en mycket bra zoom, om än ganska tråkig och på en D300 blir det dessutom inte så mycket till vidvinkel. Visst "funkar" den på bröllop - allt beror på fotostil. Jag känner fotografer som nästan uteslutande kör med en fullöppnad 50:a. Andra kombinerar 35+85. Men principen är samma...STORA bländare ger smörigt resultat och det är ofta önskvärt på bröllop :).

24-70 är en mycket bra zoom, om än ganska tråkig och på en D300 blir det dessutom inte så mycket till vidvinkel. Visst "funkar" den på bröllop - allt beror på fotostil. Jag känner fotografer som nästan uteslutande kör med en fullöppnad 50:a. Andra kombinerar 35+85. Men principen är samma...STORA bländare ger smörigt resultat och det är ofta önskvärt på bröllop :).

Vad jag främst letar efter är väl egentligen en hyfsat bra zoom och precis som du säger STOR bländare.. Ska nog testa runt lite.. Föredrar egentligen fasta objektiv, men skulle behöva ett riktigt vasst "all-around" så jag slipper byta allt för mycket :)

Vad jag främst letar efter är väl egentligen en hyfsat bra zoom och precis som du säger STOR bländare.. Ska nog testa runt lite.. Föredrar egentligen fasta objektiv, men skulle behöva ett riktigt vasst "all-around" så jag slipper byta allt för mycket :)

Tamron har precis lanserat sin nya 24-70/2.8 med bildtabilisering. mkt intressant!

/Stefan

Senast ändrad:
Verkligen intressant! Väldigt svårt att hitta recensioner om den dock. Hittade du några omdömen?

Finns nog inga som testat än. Men är den lika bra som sin lillebror 28-75/2.8 optiskt så är det lovande.
Blir intressant att se hur bra IS:en är och framförallt hur snabb AF dom fått till.

Kan hoppas att Tamrons nya sätter lite eld i baken på Nikon och Canon, så dom också får ut varsin 2.8 normalzomm med IS/VR...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar