Hejsan! Jag går oftast ner till ishallen och fotar min bror som spelar hockey och jag är väldigt med systemkamera.
Men när jag ska fota nere i ishallen gör jag det oftast med så kort slutartid jag kan, och hög iso.
Det gör oftast att bilden blir väldigt brusig. Vilket jag inte gillar. Får inte till bilderna på de sättet jag vill, vet inte riktigt vad jag gör fel :/
Skulle vilja få lite tips och råd om extra trix.
Även var i hallen är bäst att stå för att inte få plexit ivägen eller liknande.
I dagsläget använder jag mig av en Sony a390 och ett 70-300mm objektiv
Tack på förhand!
Hej!
Kort slutartid och höga iso är helt rätt tänkt - hockey är snabbt och ljuset sällan speciellt bra.
Det finns många sätt att jobba med bildbrus i efterhand, dels att helt enkelt dämpa det, dels att justera bilderna så bruset stör mindre. Ett bra råd kan vara att fotografera med råfiler, om du nu inte redan gör det. Då kan du själv styra mer hur de färdiga bilderna blir. Sedan finns det speciella program som just brusreducerar bilder, det blir ju en balansgång mellan att behålla detaljer i bilderna, brusreducerar man för hårt ser bilderna konstigt släta och detaljlösa ut.
Sedan förvärrar nog ditt objektiv situationen en del, en 70-300 har ju oftast typ 4-5,6 i maximal bländaröppning. För sportfoto inomhus brukar man försöka använda objektiv som har större maxbländare, till exempel 2,8. Säg att du tar med iso 3200, slutartid på 1/500 och bländare 5,6. Hade du då ett objektiv med maxbländare 2,8 hade du kunna köra med iso på 1600 och en slutartid på 1/1000 istället.
Problemet då är att objektiv, i synnerhet teleobjektiv, med stora maxbländare är smärtsamt dyra. Sonys 70-200/2,8 går ju på över 20000 kronor. Men du kan hitta begagnade Sigma 70-200/2,8 för 6000-7000 kronor. Ett billigare alternativ när det gäller objektiv är att skippa zoomen och ta ett fast objektiv, ljusstarka sådana är inte lika dyra även om man tappar flexibiliteten. Till exempel Sony AF 85/2,8 SAM kostar runt 2500 kronor och skulle nog funka för hockey - då får du just en maxbländare på 2,8.
När det gäller ställen att stå så har det sina fördelar att stå bakom plexit, då slipper man få puckar och klubbor i huvudet. Annars har större hallar oftast fotobås som utgör en förlängning av avbytarbåsen, alternativt finns det ett fotobås mellan avbytarbänkarna. Frågar man snällt kan man ofta få stå längst ute i änden av avbytarbåset. Men, står man inte bakom plexiglaset bör man ha hjälm på sig, det är lätt hänt att få en vilsekommen puck i huvudet och då kan man bli skadad för livet. Dessutom gäller det av samma säkerhetsskäl att vara diciplinerad och verkligen följa spelet noga när det är igång - stå och pilla med kameran och kika på bilder får man göra i spelavbrotten.