Annons

Objektiven i 'standardpaketen'?

Produkter
(logga in för att koppla)

rumpino

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa en canon 60d och funderar lite över de objektiv som levereras med i paketen. Hur är dessa?

jag är en glad amatör som tänkte köpa ett paket och ett porträttobjektiv (50mm).

är de dåliga så jag ska skippa helt o bara köpa huset och ett 50mm?
skulle gärna vilja ha ett allround med lite vidvinkel.

ganska öppenfråga men jag är lite villrådig och hoppas på något bra inupt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=697574,697575,697577,697576

Mvh
 
Jag skulle själv inte välja något av de där.

EF-S18-55/3,5-5,6 IS, kan dock vara vettigt, för påslaget brukar bara vara nån hundring jämfört med bara huset. Då har man i alla fall ett hyfsat bra objektiv att börja plåta med i väntan på något bättre.

EF-S 17-85 är väl okej men matchar inte riktigt denna fina kamera. Och de andra två lider av de problem som superrzoomar brukar ha, ojämn skärpa genom zoomområdet och speciellt dålig kantskärpa.

Jag skulle nog välja Sigma EX 17-50/2,8 DC HSM OS som normalzoom om jag började från scratch, eller Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som är lite dyrare. EF-S 15-85 är också bra, längre omfång men ljussvagare och kanske inte fullt lika skarpt som de andra två jag nämnde. Om du kan få med EF-S 15-85 i paketet är det ett bra val.
 
De är ofta väldigt prisvärda, sett till hur mycket man får för pengarna är de ofta oslagbara.
Canons 50/1.8II är också enormt prisvärd, den är för tillfället förstahandsvalet till min 5D.

Jag tycker att en kitzoom och ett 50mm låter som ett utmärkt startpaket på en APS-C-kamera :)

Nu svarade jag kanske inte så specifikt som du hade önskat; ty jag är inte insatt i detaljerna kitgluggarna som erbjuds idag och vilka prispåslag de betingar. Förhoppningsvis får du fler svar snart :).

Edit: Ser att någon hann före mig, utmärkt :)
 
är de dåliga så jag ska skippa helt o bara köpa huset och ett 50mm?
skulle gärna vilja ha ett allround med lite vidvinkel.