Annons

Skapa enkelt en egen kameraprofil till 5d mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag betatestar just nu senaste QP cards programvara för mac , ett program för mac och pc för att skapa en egen profil och som sedan kan väljas i camera raw för att interpolera fram bilden från rawfilen

I korthet går det ut på att jag fotograferar av qp kortet 202 med min 5dmk2 i RAW och lägger bilden i en mapp , markerar bilden och sedan genererar QP programmet en profil genom att analysera ett antal färgfält från qp kortet. Jag har provat att skapa en generell profil tagen i dagsljus eller skräddasy en profil för ett visst inomhusljus exv 2800 K , dvs kortet belyst med glödlampa.

Jag har idag jämfört hur bilder räknas fram med en egen genererad neutral dagsljusprofil och med qp programmet och jämförde det resultatet med Canon DPP och Camera Raws neutrala profiler.
Det första jag kunde se var att bla magentastick försvann i blå himmel Jag har en referensbild tagen nere I Cape Town som innehåller intensiva färger

Det skall bli kul att jämföra vidare och se ev skilnader.
 

Bilagor

  • qp3.jpg
    qp3.jpg
    27.5 KB · Visningar: 6,058
Senast ändrad:
så här blir resultatet vad det gäller himmel och CR =camera raw och profilen neutral
 

Bilagor

  • CR-neutral.jpg
    CR-neutral.jpg
    35.1 KB · Visningar: 6,020
Senast ändrad:
Och här testar jag med min "egentillverkade" profil Test1. Blå himmel mer rätt
Man kan även se skilnader i bla röd färgåtergivning i huset.

Två saker med Camera raw och neutral och 5dmk2 som jag har använt som standard sedan länge , jag har genomgående fått svagt magentastick i himmelsblå, och röda färger oftast för översatuerade.

Nu skall det testas vidare.
 

Bilagor

  • qpneutral.jpg
    qpneutral.jpg
    37.3 KB · Visningar: 6,007
Senast ändrad:
Ett exempel till, hoppas det går fram , till vänster CR neutral till höger min profil.
det finns ett magentaskimmer i vänstra bilden
 

Bilagor

  • qp4.jpg
    qp4.jpg
    29.8 KB · Visningar: 5,969
Tack

Om någon undrar hur kortet ser ut , programvaran hittar kortet automatiskt även i en miljö som i denna bild och renderar en profil , jag behöver mao inte täcka hela bilden med kortet

två blå rutor jämförs, till vänster camera raw neutral profil, till höger min egen profil tillsammans med 5dmk2

jag förstår nu varför många av mina blå himlar tillsammans med CR neutral och 5dmk2 har ett magentastick
 

Bilagor

  • qp1.jpg
    qp1.jpg
    38.1 KB · Visningar: 5,969
  • Bild 5b.jpg
    Bild 5b.jpg
    10.2 KB · Visningar: 5,904
Senast ändrad:
Var hittade du kortet?
Kollade på Scandinavianphoto, Cyberphoto och Prisjakt...
Om det amerikanskapriset på ca 56USD stämmer någorlund även här så verkar det vara et riktigt kap jämfört med en del andra liknande produkter.
 
Mitt syfte med frågan är om man kan få in en sådan profil i DPP.

I nuläget stödjer vi enbart Adobe-profiler (.dcp). I nästa version blir det även stöd för icc till exvis Capture One.
Jag reser till Japan i april och har då för avsikt att träffa representanter för Nikon och Canon för att diskutera möjligheten för oss att skapa profiler som kan importeras i deras kameror. Vi dryftade detta ämne under Photokina (där vi för-demade nya kortet och en tidig beta av programmet) och Europarep för kamerorna samt bildchefen på Expressen var exalterade över möjligheten.

Lars
 
TOm någon undrar hur kortet ser ut , programvaran hittar kortet automatiskt även i en miljö som i denna bild och renderar en profil , jag behöver mao inte täcka hela bilden med kortet

Mycket intressant, har du jämfört resultatet mot någon av de andra lösningarna för profilering?

Jag tänker då närmast på Adobes egen programvara tillsammans med den klassiska (X-rite) ColorChecker eller tidigare versioner av QP-kort?

Mina egna experiment med ColorChecker gav att det var ganska enkelt att få till en profil för en specifik ljussituation, men svårare att skapa en generiskt användbar profil.
 
Mycket intressant, har du jämfört resultatet mot någon av de andra lösningarna för profilering?

Jag tänker då närmast på Adobes egen programvara tillsammans med den klassiska (X-rite) ColorChecker eller tidigare versioner av QP-kort?

Mina egna experiment med ColorChecker gav att det var ganska enkelt att få till en profil för en specifik ljussituation, men svårare att skapa en generiskt användbar profil.

nej , jag har inte jämfört med X-rite, och nu är Lars med i tråden så ta gärna alla frågor angående teknik med honom.
 
nej , jag har inte jämfört med X-rite, och nu är Lars med i tråden så ta gärna alla frågor angående teknik med honom.

Jag arbetar just nu med en sådan test, där jag jämför Adobes standardprofiler, profiler gjorda i DNG Profile Editor, X-Rites Passport, Datacolors SpyderCheckr och QP202. Det är ju dock ett mycket subjektivt bedömande, inte som med skannerprofiler där man kan objektivt kontrollera hur bra profilen blivit. En kameraprofil är ju däremot något som ska se till att färgåtergivningen blir tilltalande, inte nödvändigtvis korrekt. Men just nu gör jag mina bilder via en profil gjord i QP202.

Stefan
 
Hej Stefan. Jag har ett önskemål, ett val där färgåtergivningen är så korrekt som möjligt återgiven , sedan kan man bygga på med för ögat tilltalande profiler, eller korrigera detta själv.
 
Senast ändrad:
Sara
vi har nu både Stefan och Lars här i tråden , själv är jag utövaren, pragmatikern , dvs jag testar och jämför, dock ej med x-rite.

med en svag dyslexi, däraf den dålliga stafningen
 
Senast ändrad:
---
Jag reser till Japan i april och har då för avsikt att träffa representanter för Nikon och Canon för att diskutera möjligheten för oss att skapa profiler som kan importeras i deras kameror. Vi dryftade detta ämne under Photokina (där vi för-demade nya kortet och en tidig beta av programmet) och Europarep för kamerorna samt bildchefen på Expressen var exalterade över möjligheten.

Lars
Lars, när du ändå är i Japan, kan du då kanske lägga in tid för ett besök även till Sonys kameraavdelning? De verkar ju definitivt börja få upp ångan nu, så det skulle vara mycket intressant. Speciellt för oss som har Sony som huvudsystem, förstås. :)
 
Hej Stefan. Jag har ett önskemål, ett val där färgåtergivningen är så korrekt som möjligt återgiven , sedan kan man bygga på med för ögat tilltalande profiler, eller korrigera detta själv.

Tror att jag och Joakim är rätt överens om att det är mer eller mindre omöjligt. För det första ska du komprimera ner det omfång som den korrekta verkligheten har ner till det mycket begränsade som en skärm eller en utskrift har. Sedan har vi också vant oss vid att bilder på papper har ett visst utseende. Jag gjorde en gång en test med ett antal människor som jag mätte med en spektrofotometer för att få fram rätt Lab-värde på deras hudton och använde sedan denna när jag gjorde i ordning bilderna. Såg inte roligt ut.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.