Annons

Nackdel med is vid vibrationer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Jag fotar mycket bilar och då även från bil.Tycker att det är svårare att få skarpa bilder med lång tid nu när jag har is på objektivet 24-105is.När man slår av is låses då stabiliteten helt eller ligger den där i gluggen och vibrerar med vibrationerna i bilen?Använder annars Sigma 10-20 på crop och det fungerade utmärkt med tider runt 1/20
 
IS motverkar skakningsoskärpa vid handhållen fotografering.

Däremot har IS ingen effekt på rörelseoskärpa (dvs. när motivet rör sig).
 
Det jag undrar är om den försämrar när jag sitter i en bil tex då det vibrerar?

En bilmotors vibrationer har för hög frekvens för IS som är anpassat till människans skakningar. Stäng hellre av IS och höj motorvarvtalet till 2-3000 varv, tomgång är inte speciellt bra. Möjligtvis att de nyaste IS-konstruktionerna fixar det...
Har själv ett EF 100-400 L IS som inte klarar av tomgången. Med t.ex. EF 70-200 4.0L IS USM går det gättre.
 
Det känns som jag inte blir förstådd.
Ska försöka vara tydligare.
När man plåtar bilar och vill ha en actionbild men inte stå brevid utan man vill åka med i en annan bil eller kanske fota föraren i samma bil men med lång slutartid.Tidigare så har jag då använt mig av en enkel 50d med Sigma 10-20 och då velat lega på tider runt 1/20 sekund.
När jag skaffade en 5dmk2 så följde det med kit gluggen 24-105 med is.
Då när jag gjorde min första plåtning med den utrustningen så var många bilder oskarpa och då kan man ju ana att det är den inbyggda bildstabiliseringen som vibrerar och skapar denna oskärpa.
Exempel på bild
http://www.flickr.com/photos/patrik_karlsson/5143244070/in/set-72157624042992193/
 
Håller du kameran i händerna fortplantas ändå inte så högfrekventa vibrationer ut i dina händer, så det har ingen betydelse för IS funktion. Det är snarare ojämnheter i vägen som har betydelse för om du ska få skakningsoskärpa i bilderna.

På vissa objektiv, iallafall Nikon, har stabiliseringen två lägen varav det ena ska motverka vibrationer vid handhållet och det andra ska motverka större rörelser som när man åker i en bil eller båt.
 
När man slår av is låses då stabiliteten helt eller ligger den där i gluggen och vibrerar med vibrationerna i bilen?

Det verkar vara det här som är din egentliga fråga och som alla lyckas undgå att svara direkt på.

Ett objektiv med IS, som har IS avslagen, kan jag väl inte tänka mig att det skulle vara mindre "stabilt" än ett objektiv helt utan IS. Annars.. känner jag mig lurad. :)
 
Efter vad jag har läst ska IS "parkeras" när det inte är igång, så det borde inte ha någon påverkan, i någon riktning, när det är avstängt.
 
Att du får mindre skarpa bilder på frihand med 24-105 än med 10-20 kan ju ha sin förklaring i och med att du använder en längre brännvidd. Allt över 24 mm kommer ju att visa dina egna skakningar på ett mycket tydligare sätt än något under 20 mm (åkej, 18 med tanke på 1.6-faktorn, men ändå) kan.

För panorering har ju tyvärr inte 24-105 något läge att ställas om i, annars kanske det vore lösningen. Håller du kameran still (i händerna) i bilen så hade jag nog å andra sidan gissat att IS faktiskt skulle hjälpa dig lite om den egna bilen rör sig i jämn hastighet.

Eller blir det samma sak som att panorera fast man rör sig i rät linje istället för att vrida sig runt sin egen axel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.