Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Passande budgetalternativ runt 70-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phanneteg

Aktiv medlem
Hejsan!

Mitt 55-200mm objektiv har efter lång och extremt trogen tjänst klappat igen, därför är jag nu på jakt efter ett nytt teleobjektiv och ser gärna till att uppgradera mig själv rent millimetermässigt... so to speak!

Jag har suttit flera timmar nu och letat ögonen fyrkantiga efter ett nytt passande objektiv som jag känner att jag har råd med såhär när jag är arbetslös, jag är redo att spendera upp till 2000 kronor på ett nytt. Objektivet ska ha inbyggd auto-fokus och vara relativt snabbt. Jag kan även tänka mig ett mer ljuskänsligt alternativ med kortare brännvidd, men inte mindre än 200mm.

Jag har en D40x som jag köpte sommaren 2007, en riktig trotjänare som säkert gjort över en kvarts miljon exponeringar vid det här laget, mycket sliten men någon ny kamera lär jag inte ha råd med på länge, därför satsar jag på ett nytt objektiv.

Så, alltså, ett nytt teleobjektiv, helst 70-300 men även prisvärda fasta objektiv med lite längre brännvidder. Budgettaket ligger på ca. 2000 kr. Till en D40x.

Tacksam för tips!

Hej ! Varnar dig för Tamron 70-300 ! Det är enligt mig och många andra som provat det,helt värdelöst ! Den ger så mycket (för ofta ) kromatisk abbertion så vissa bilder lyser helt i lila.Dessutom slö och högljudd ! Sigman är likadan vad jag sett.Sen får du ju ingen bildstabilisering heller med någon av dem och det är viktigt på en ljussvagare telezoom.Tycker du ska spara lite till och köpa en begagnad Nikon 70-300 VR istället,dom andra alternativen är bortkastade pengar.MVH.

Hej ! Varnar dig för Tamron 70-300 ! Det är enligt mig och många andra som provat det,helt värdelöst ! Den ger så mycket (för ofta ) kromatisk abbertion så vissa bilder lyser helt i lila.Dessutom slö och högljudd ! Sigman är likadan vad jag sett.Sen får du ju ingen bildstabilisering heller med någon av dem och det är viktigt på en ljussvagare telezoom.Tycker du ska spara lite till och köpa en begagnad Nikon 70-300 VR istället,dom andra alternativen är bortkastade pengar.MVH.

Jag har planerat att försöka hålla mig till Nikons egna objektiv, just för kvaliténs skull, problemet är bara att jag är så telesugen att det blir svårt att vänta till nästa blygsamma tillskott i kassan.

Fortsätt gärna tipsa, jag kollar upp alla era tips!

Jag har planerat att försöka hålla mig till Nikons egna objektiv, just för kvaliténs skull, problemet är bara att jag är så telesugen att det blir svårt att vänta till nästa blygsamma tillskott i kassan.

Fortsätt gärna tipsa, jag kollar upp alla era tips!

Jo ,vi blir alla köpsugna ibland ! Men dom här objektiven kommer att göra dig besviken om du köper dem,och jag lovar att du kommer att ångra köpet efteråt.Det är ett måste med bildstabbe på såna här 70-300 telezoomar.Äger själv Nikons 70-300 VR och det är snabbt,skarpt,välbyggd och andas kvalite och den är mer än väl värd sitt lite högre pris.Sigman och Tamron är tyvärr raka motsatsen-Skrangliga i bygget,slöa och högljudda plus en massa optiska defekter.Tycker du ska hålla på pengarna och stilla ditt begär ! MVH !

Jo ,vi blir alla köpsugna ibland ! Men dom här objektiven kommer att göra dig besviken om du köper dem,och jag lovar att du kommer att ångra köpet efteråt.Det är ett måste med bildstabbe på såna här 70-300 telezoomar.Äger själv Nikons 70-300 VR och det är snabbt,skarpt,välbyggd och andas kvalite och den är mer än väl värd sitt lite högre pris.Sigman och Tamron är tyvärr raka motsatsen-Skrangliga i bygget,slöa och högljudda plus en massa optiska defekter.Tycker du ska hålla på pengarna och stilla ditt begär ! MVH !

Här är två funderingar:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=330398146057&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

http://cgi.ebay.com/New-Nikon-AF-S-...iewItemQQptZCamera_Lenses?hash=item2a03999547

Senast ändrad:
Finns inte, men jag har skickat efter objektiv två gånnger från Foka. Frakten är ca €20 och det är förskottsbetalning via bankgirering.

Google translate är din vän.

Just precis detta objektiv om du ska ha 70-300mm ! Här i sverige kostar det runt 6 papp,men kan du få det billigare utomlands är det ju bara bra men var noga med vilken nätbutik du väljer och kolla upp den först ordentligt innan du beställer ! Butiken alltså ! Hoppas du hittar vad du söker ! MVH

Nikon 70-300 VR är ett säkert val och det finns en hel del utlagda på blocket. Är du inte nöjd kan du ju sälja det vidare till samma pris!

Valet är enkelt. Du vill ha Nikon, budgeten 2000= Nikon 55-200 VR. Enligt Photozone är det lika bra som 70-300 VR. De sista 100 mm får du klara dig utan men det måste vara bättre att ha ett hyfsat skarpt och snabbt objektiv till 200 än ett långsamt och suddigt till 300mm. Något många ägare av Sigma och Tamron påstår att de är. Dssutom är 55-70 användbart om du fotar saker som dyker upp närmare än planerat. Ett objektiv med VR kan du lättare sälja sedan på begmarknaden. Att sälja begagnade telen utan VR kommer rätt snart att vara som att sälja en begbil utan AC.

Ja, köp ett nytt likadant som du haft hittills men gärna med VR. Begagnat lär du hitta dem till hyfsade priser. Lite tråkigt tips kanske, men jag har ägt ett Sigma 70-100 DG och min Nikkor 55-200 utan VR slår helt klart det när det kommer till skärpa. Tamrons lär vara otroligt seg i autofokusen, vilket inte var ett problem med sigman, dock hade den ibland lite svårt att hitta fokus rätt.

Ska du ha brännvidder över 200m så köp Nikon, eller eventuellt Sigmas nya 70-300 med OS (bildstabilisering på sigmesiska), som lär vara bra mycket bättre än de äldre ostabiliserade versionerna. Dessa är dock dubbelt dyrare än din budget...

Bra att satsa på objektiv i stället för ny kamera, de har man mest kul med tycker jag. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar