Annons

Att spara JPEG vid backupp - Förstörande?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mwd

Aktiv medlem
Med anledning av annan nyss startad tråd om detta med JPEG, Tiff, kvalitet mm så kom jag på denna fråga...
Om jag bara öppnar en JPEG i datorn och sedan sparar den i en annan mapp....
Blit kvaliten sämre då ?
Samma gäller givetvis om jag drar och släpper en bildfil till ett nytt ställe.
Dessa åtgärder kan väl inte skada JPEG-filen ?
Om inte.. när skadas JPEG-filen ? Vid nysparande från PS ?
Om ja.. Hur i h.e gör man backupper mm utan att sabba sina bilder ?
Hoppas/ tror jag vet svaret på ovanstående frågor men vill gärna höra klara fakta från någon som vet.
// Mats W

Om du bara ska flytta filen från en mapp till en annan (och inte förändra den) finns ju ingen anledning att öppna och spara om den. Och att flytta en fil förändrar inte filens innehåll.

Nä, det borde ju inte göra det.
Andra frågan kvarstår...
När förstörs JPEG-filen då ?
Det kan väl inte ske om jag öppnar den och sparar den i en annan mapp när jag "städar" i datorn ?
Måste jag öppna den i PS och sedan spara om den för att förstöra den ?
Vill ha ett klargörande av detta.

// Mats W

Med anledning av annan nyss startad tråd om detta med JPEG, Tiff, kvalitet mm så kom jag på denna fråga...
Om jag bara öppnar en JPEG i datorn och sedan sparar den i en annan mapp....
Blit kvaliten sämre då ?
Samma gäller givetvis om jag drar och släpper en bildfil till ett nytt ställe.
Dessa åtgärder kan väl inte skada JPEG-filen ?
Om inte.. när skadas JPEG-filen ? Vid nysparande från PS ?
Om ja.. Hur i h.e gör man backupper mm utan att sabba sina bilder ?
Hoppas/ tror jag vet svaret på ovanstående frågor men vill gärna höra klara fakta från någon som vet.
// Mats W

Varje gång man sparar (notera sparar, inte kopierar) en JPG-fil förlorar den data. Därför bör man inte spara JPG-bilder annat än som slutförvaring eller sista lagring i ett arbetsflöde. Om man vill bearbeta en bild över tid ska man spara i något icke-destruktivt filformat, exempelvis PSD eller TIFF.

Om man vill ta backup på JPG-filer ska man bara kopiera dem till annan plats. Att öppna dem en och en, för att sedan spara dem, är omständligt och fel.

Så, ja, en JPG-fil försämras varje gång du sparar om den.

Jag har en följdfråga. Först spekulerar jag och sen kommer min slutsats och fråga om det är rätt eller fel. Ok?

I alla tips och goda råd får sägs att jpeg-filen degenerar varje gång man sparar, dvs det sker en omkomrimering av filen. Vad jag känner till om datakomprimering är att man kastar ingen data vilket oftas påstås i alla goda råd. Om man komprimerar data brukar man vilja kunna dekomprimera datat och då får ingen data komma bort. Vid komprimering har man uppfunnit algoritmer som mer platseffektivt kan spara data och som kan dekomprimera till utsprunglig data. Om så inte vore fallet skulle vilket som helst zip-arkiv vara helt värdelöst.

Men detta gäller inte riktigt för jpeg-bilder. Om man kan tillåta sig vara lite slarvig beskrivingen (för enkelhetens skull): För bilder kan man acceptera algoritmer som kodar om data som är nästan likvärdig till likvärdig data om block som ändå inte märkbart försämrar bilden. (I mina ögon är det inte fråga om komprimering utan omkodning)

Denna omkodning till block kan då beskrivas i en kompressionsalgoritm och man vinner otroligt mycket plats. Dekomprimeringen återställer bilden till omkodat skick. Man har förlorat data (som kanske egentligen inte behövs). Om man väljer högre rate på okodningen kan man få riktigt mycket platsbesparning. Men om man upprepar att spara en jpegbild så omkodas och blockifieras bilden upprepade gånger och dessa block börjar se synliga artefakter. Nu skall jag direkt erkänna att jag känner inte till om en jpegbild verkligen komprimeras eller om man nöjer sig med omkodning. Det borde gå att googla sig fram till men är inte så viktigt för min spekulation.

Hur som helst, frågan är vad som egentligen händer i photoshop. Om man öppnar en jpegbild och sparar den får man en omkomprimering, det verkar alla vara överens om. Men, om man öppnar en jpegbild, redigerar en stund, sparar efter en stund, forsätter att redigera, sparar igen, redigerar vidare och sedan sparar en sista gång innan man stänger photoshop och släcker för natten. Min hypotes är att den slutgiltiga sparningen är endast en andra generationens sparning, dvs bilden är fortfarande i fullgott skick. När jag sedan nästa dag tycker jag var nog inte klar i alla fall, öppnar bilden och redigerar och när det blir kväll är det en tredje generations sparning. Håller jag på så här hela veckan så framåt fredag borde bilden börja få tecken på synlig och allvarlig degenerering.

För att summera ett pratigt inlägg: Kodas inte bilden om endast i sparningsögonblicket? Jag får intrycket att goda råd internet säger att varje gång man tycker "spara" så förstör bilden en smula, men jag tror att det inte är så.

Vad tror ni om min hypotes?

Du har rätt.

JPG är både reducering och komprimering.

Att i Photoshop öppna, och sen göra upprepade sparningar (utan att stänga däremellan) för att sedan till sist stänga innebär att PS alltid gör sina beräkningar utifrån det den har i minne, d.v.s. den ursprungligt öppnade filen plus eventuella redigeringar.

Att däremot öppna-spara-stänga-öppna-spara-stänga... ger upprepade omsparningar.

Jag har en följdfråga. Först spekulerar jag och sen kommer min slutsats och fråga om det är rätt eller fel. Ok?

I alla tips och goda råd får sägs att jpeg-filen degenerar varje gång man sparar, dvs det sker en omkomrimering av filen. Vad jag känner till om datakomprimering är att man kastar ingen data vilket oftas påstås i alla goda råd. Om man komprimerar data brukar man vilja kunna dekomprimera datat och då får ingen data komma bort. Vid komprimering har man uppfunnit algoritmer som mer platseffektivt kan spara data och som kan dekomprimera till utsprunglig data. Om så inte vore fallet skulle vilket som helst zip-arkiv vara helt värdelöst.

Men detta gäller inte riktigt för jpeg-bilder. Om man kan tillåta sig vara lite slarvig beskrivingen (för enkelhetens skull): För bilder kan man acceptera algoritmer som kodar om data som är nästan likvärdig till likvärdig data om block som ändå inte märkbart försämrar bilden. (I mina ögon är det inte fråga om komprimering utan omkodning)

Denna omkodning till block kan då beskrivas i en kompressionsalgoritm och man vinner otroligt mycket plats. Dekomprimeringen återställer bilden till omkodat skick. Man har förlorat data (som kanske egentligen inte behövs). Om man väljer högre rate på okodningen kan man få riktigt mycket platsbesparning. Men om man upprepar att spara en jpegbild så omkodas och blockifieras bilden upprepade gånger och dessa block börjar se synliga artefakter. Nu skall jag direkt erkänna att jag känner inte till om en jpegbild verkligen komprimeras eller om man nöjer sig med omkodning. Det borde gå att googla sig fram till men är inte så viktigt för min spekulation.

Hur som helst, frågan är vad som egentligen händer i photoshop. Om man öppnar en jpegbild och sparar den får man en omkomprimering, det verkar alla vara överens om. Men, om man öppnar en jpegbild, redigerar en stund, sparar efter en stund, forsätter att redigera, sparar igen, redigerar vidare och sedan sparar en sista gång innan man stänger photoshop och släcker för natten. Min hypotes är att den slutgiltiga sparningen är endast en andra generationens sparning, dvs bilden är fortfarande i fullgott skick. När jag sedan nästa dag tycker jag var nog inte klar i alla fall, öppnar bilden och redigerar och när det blir kväll är det en tredje generations sparning. Håller jag på så här hela veckan så framåt fredag borde bilden börja få tecken på synlig och allvarlig degenerering.

För att summera ett pratigt inlägg: Kodas inte bilden om endast i sparningsögonblicket? Jag får intrycket att goda råd internet säger att varje gång man tycker "spara" så förstör bilden en smula, men jag tror att det inte är så.

Jpeg är ju ett förstörande format, precis som mp3 till exempel. Som du vet kan du ju välja grad av komprimering (förstörelse) när du sparar. Om man sparar i högsta, eller nästan högsta kvalitet är kvalitetstappet försumbart och du kan säkert göra flera omsparningar utan att det märks något.

Men jag förstår inte riktigt vad du menar när du talar om att spara under redigering. Om du redigerar en bit och sedan vill spara så måste du ju få upp en dialog ruta där du igen får välja format och komprimeringsgrad. OM du då spar till jepg så får du en försämring för varje gång du spar. Dock, om du spar i t.ex. .psd först, och sedan kör Ctrl+S ett antal gåner så är det inga kvalitetsproblem. När du rediugerat klar så kan du återigen exportera till jpeg.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Varje gång du sparar en JPG-bild så försämras den. Det jag inte riktigt är med på är om det är det du ifrågasätter.

Om du sitter och bearbetar en JPG-bild i Photoshop, utan att spara den under tiden, så sker den enda försämringen när du slutligen sparar bilden - om du sparar den som JPG. Väljer du ett icke-förstörande filformat så försämrar du givetvis inte bilden.

Missförstår jag din hypotes?

Läs mitt svar i inlägg nr 7. Så länge man inte stänger bilden i Photoshop så kan man spara sin bild flera gånger under tiden man redigerar. PS utgår alltid från det som finns i minnet, d.v.s. ursprungsbilden plus förändringar.

Om man däremot stänger Photoshop efter varje sparning, sedan öppnar bilden i PS igen, ja då har man ju ett nytt utgångsläge i minnet.

Jag förstår inte riktigt hur du menar.

Varje gång du sparar en JPG-bild så försämras den. Det jag inte riktigt är med på är om det är det du ifrågasätter.

Om du sitter och bearbetar en JPG-bild i Photoshop, utan att spara den under tiden, så sker den enda försämringen när du slutligen sparar bilden - om du sparar den som JPG. Väljer du ett icke-förstörande filformat så försämrar du givetvis inte bilden.

Missförstår jag din hypotes?

Det finns förstörande och oförstörande komprimeringar.

ZIP, GIF är exempel på oförstörande algoritmer. Dessa filer kan öppnas och sparas, öppnar och sparas hur många gånger som helst utan att någon information går till spillo.

JPEG, MP3 är exempel på förstörande algoritmer här vill man få så små filer som möjligt och använder sig därför av algoritmer som komprimerar så mycket som möjligt och tar därför bort information som ögon och öron förmodligen inte uppfattar.
Problemet med dessa är att det blir en kvalitetförsämring även om den oftast är så liten att det inte gör något och att vid återupprepande sparningar av dessa filer blir kvaliteten oftast så pass lidande att det gör något.

/Karl

Det finns förstörande och oförstörande komprimeringar.

ZIP, GIF är exempel på oförstörande algoritmer. Dessa filer kan öppnas och sparas, öppnar och sparas hur många gånger som helst utan att någon information går till spillo.

JPEG, MP3 är exempel på förstörande algoritmer här vill man få så små filer som möjligt och använder sig därför av algoritmer som komprimerar så mycket som möjligt och tar därför bort information som ögon och öron förmodligen inte uppfattar.
Problemet med dessa är att det blir en kvalitetförsämring även om den oftast är så liten att det inte gör något och att vid återupprepande sparningar av dessa filer blir kvaliteten oftast så pass lidande att det gör något.

/Karl

Fast exemplet med GIF är kanske inte är det bästa. Vill man verkligen förstöra en bild så är det formatet bra. 256 olika färger är allt som går att använda i det formatet.

/Karl

GIF är ett väldigt förstörande format eftersom det reducerar antalet färger till max 256.

GIF är ett oförstörande format, sedan att det bara stödjer ett 256-färger är en annan femma.

/Karl

Men det är väl ungefär samma sak som att säga att JPG inte heller är förstörande eftersom det bara tar bort data utifrån en förbestämd algoritm?

Om du spar ett foto i GIF-format tar du bort väldigt mycket data ur det. Så nog är GIF ett förstörande format allt.

GIF är nog bland det sämsta man kan använda till bilder enligt min mening. Det passar bäst till platt grafik som loggor etc. med ett fåtal färger.

Vill man använda okomprimerat format är Tiff, PSD, Scitex CT mfl. mycket bättre.

Men det är väl ungefär samma sak som att säga att JPG inte heller är förstörande eftersom det bara tar bort data utifrån en förbestämd algoritm?

Om du spar ett foto i GIF-format tar du bort väldigt mycket data ur det. Så nog är GIF ett förstörande format allt.

Mjao ni har båda rätt utifrån hur man ser det. Som format är GIF inte lossy men har begränsning av 256 färger (max) vilket göra att om du tar ett foto och sparar i GIF så blir det "förstört", har du däremot en animerad bild i 256 färger kan du spara om den utan kvalitetsreducering. JPEG är lossy format.

Nu är ju GIF inte tänkt för foto, lika lite som JPEG är gjort för animerad webbgrafik. Det går men blir inte så bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar