Jag har en följdfråga. Först spekulerar jag och sen kommer min slutsats och fråga om det är rätt eller fel. Ok?
I alla tips och goda råd får sägs att jpeg-filen degenerar varje gång man sparar, dvs det sker en omkomrimering av filen. Vad jag känner till om datakomprimering är att man kastar ingen data vilket oftas påstås i alla goda råd. Om man komprimerar data brukar man vilja kunna dekomprimera datat och då får ingen data komma bort. Vid komprimering har man uppfunnit algoritmer som mer platseffektivt kan spara data och som kan dekomprimera till utsprunglig data. Om så inte vore fallet skulle vilket som helst zip-arkiv vara helt värdelöst.
Men detta gäller inte riktigt för jpeg-bilder. Om man kan tillåta sig vara lite slarvig beskrivingen (för enkelhetens skull): För bilder kan man acceptera algoritmer som kodar om data som är nästan likvärdig till likvärdig data om block som ändå inte märkbart försämrar bilden. (I mina ögon är det inte fråga om komprimering utan omkodning)
Denna omkodning till block kan då beskrivas i en kompressionsalgoritm och man vinner otroligt mycket plats. Dekomprimeringen återställer bilden till omkodat skick. Man har förlorat data (som kanske egentligen inte behövs). Om man väljer högre rate på okodningen kan man få riktigt mycket platsbesparning. Men om man upprepar att spara en jpegbild så omkodas och blockifieras bilden upprepade gånger och dessa block börjar se synliga artefakter. Nu skall jag direkt erkänna att jag känner inte till om en jpegbild verkligen komprimeras eller om man nöjer sig med omkodning. Det borde gå att googla sig fram till men är inte så viktigt för min spekulation.
Hur som helst, frågan är vad som egentligen händer i photoshop. Om man öppnar en jpegbild och sparar den får man en omkomprimering, det verkar alla vara överens om. Men, om man öppnar en jpegbild, redigerar en stund, sparar efter en stund, forsätter att redigera, sparar igen, redigerar vidare och sedan sparar en sista gång innan man stänger photoshop och släcker för natten. Min hypotes är att den slutgiltiga sparningen är endast en andra generationens sparning, dvs bilden är fortfarande i fullgott skick. När jag sedan nästa dag tycker jag var nog inte klar i alla fall, öppnar bilden och redigerar och när det blir kväll är det en tredje generations sparning. Håller jag på så här hela veckan så framåt fredag borde bilden börja få tecken på synlig och allvarlig degenerering.
För att summera ett pratigt inlägg: Kodas inte bilden om endast i sparningsögonblicket? Jag får intrycket att goda råd internet säger att varje gång man tycker "spara" så förstör bilden en smula, men jag tror att det inte är så.
Vad tror ni om min hypotes?