Att man valt att sälja APS-C kameror i den högre prisklassen med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM i paket i USA kan jag inte se bero på något annat än att i USA är det väldigt mycket som är större än vad det är här. En sådan detalj, som man ju kan tänka sig inte borde ha ett smack med fotografering att göra, som att det inte finns någon begränsning för totallängden på lastfordon, utan bara för lastbärarna, gör att alla gatubilder, utom i centum på storstäder, blir yvigare, då gator görs bredare, vändplatser större, gårdsplaner längre osv. Det är helt enkelt påfallande ofta längre till motivet i USA än vad det är här.
Annars begriper jag inte heller varför man lägger sig såpass högt upp som på 28 mm till en APS-C. Till 7D, som ju är minst 50% mer exklusiv än 40D/50D (som också sålts med 28-135) hade det ju varit mer logiskt att paketera med EF 24-105 mm f/4L IS USM, då dess brännviddsomfång är lite mer åt det vidvinkliga hållet, men ändå behåller lite av den teleprofil som man får med paketen med 28-135.
Vilket osökt för mig in på att om det bara gäller att titta på bilderna jag tar med min 40D, kan jag sällan skilja på om de är tagna med 28-135 eller 24-105. Varken i små utskrifter eller vid storpixelgloende på skärmen.
Däremot ska man vara blind, döv och antagligen död för att inte märka skillnaden i byggkvalité på de två objektiven.
Jag köpte just denna 40D i paket med 28-135, då jag har ett gammalt EF 35-135 mm f/4-5,6 USM som fått en smäll och inte mår riktigt bra. Tänkte att för 1300 kronor kunde det vara bra med en ersättare.
Däremot begriper jag sämre att man kan välja objektiv som EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS eller EF-S 18-200 mm f/3,5-5,6 IS till en 7D. Inte för bildkvaliténs skull, för den kan man säkert bli nöjd med, utan för att 7D är en kamera som är optimerad för snabbhet, anpassningsbarhet och träffsäker autofokus, så varför ska man då inte satsa på objektiv med samma optimering? Alltså ringformad autofokus och därtill hörande manuell fokusering utan omkopplingar. Exempelvis då med EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM, EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM eller EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM.
Blir svaret att de funktionerna inte är viktiga blir jag än mer fundersam på om det inte vore bättre med en annan kamera istället.