Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D + EF-S 18-200 i kit?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Någon som vet om denna kombination kommer släppas i USA?

Hittar den i Australien och troligen även i England, men tänkte inhandla grejerna på plats i USA om någon vecka om jag har turen på min sida och det finns några tillgängliga som inte är uppbokade.

Hittar inte denna kombo varken hos B & H, Adorama eller Amazon.

Någon som vet varför detta kit (troligen) inte släpps i USA (eller i Sverige heller för den delen som det verkar)?

Något som har ett releasedatum annars när endast husen kommer finns tillgängliga för köp i USA?

De verkar redan ha släppt dem i England.

Tack på förhand!

MVH

Maria

Är det verkligen någon poäng med att hänga ett 18-200IS på en 7d då det objektivet inte ens klarar upplösningen på en 15 mp kamera? Iofs har jag det på en 500d och det är bra, men ändå.

Är det verkligen någon poäng med att hänga ett 18-200IS på en 7d då det objektivet inte ens klarar upplösningen på en 15 mp kamera? Iofs har jag det på en 500d och det är bra, men ändå.

Förklara för en okunnig nu, vad menar du med att objektivet inte klarar upplösningen?

Objektivet är tänkt att fungera som reseoptik när jag inte har tid/möjlighet att dra med mig en massa olika.

Han menar att ett kompromissobjektiv, som 18-200 blir, har såpass svaga egenskaper att det inte kan göra 15 megapixel rättvisa, än mindre 18 megapixel.
Men du kan ju sätta ner din 7D till 8/10 megapixlar, så passar de kanske mer ihop.

Förklara för en okunnig nu, vad menar du med att objektivet inte klarar upplösningen?

Objektivet är tänkt att fungera som reseoptik när jag inte har tid/möjlighet att dra med mig en massa olika.

lite att elda för kråkorna menade jag. Om du har en såpass fin kamera som 7d så är det viktigt att du har optik som klarar av en sån sensor, vilket 18-200 inte gör. Däremot jättebra optik för vad det är.

lite att elda för kråkorna menade jag. Om du har en såpass fin kamera som 7d så är det viktigt att du har optik som klarar av en sån sensor, vilket 18-200 inte gör. Däremot jättebra optik för vad det är.

OK, då är jag med i resonemanget. Tyvärr så är det ju så med alla objektiv i denna "klass". Som sagt var, inte huvudoptiken i mitt fall, utan resevarianten.

Så ni menar att bilderna skulle bli helt kass med detta objektiv och 7D (om jag inte ställer ner pixelantalet)?

Nej, men jag menade att du inte får med dig mer än större filer om du fotograferar med 18 megapixlar, om optiken inte klarar mer än exempelvis 12. Om du då ställer ner kamerans upplösning försöker den inte ens återge "suddet" med 18 megapixlar, utan samplar ner direkt i kameran.

Men det blir inte sämre för att du kör med 18 megapixlar.

OK, då är jag med i resonemanget. Tyvärr så är det ju så med alla objektiv i denna "klass". Som sagt var, inte huvudoptiken i mitt fall, utan resevarianten.

Så ni menar att bilderna skulle bli helt kass med detta objektiv och 7D (om jag inte ställer ner pixelantalet)?

Nä, det blir säkert jättebra, jag har en sån på en 500d som resekamera och visst, inte blir det som när jag hänger på mina bästa L-optiker, men blir dj-t bra för det, gillar faktiskt den linsen rätt mkt.

Okej, då är vi tillbaka till min ursprungsfråga då;

Någon som vet varför Canon 7D + EF-S 18-200 inte verkar säljas i Kit i varken USA eller Sverige, men däremot i Australien och troligen även i England?

Ser att man nu kan börja beställa själva huset hos t.ex. B & H, men inget leveransdatum än. Någon som vet när de börjar leverera? Likaså, fysiska butiker i England har redan levererat ut några hus.

Vilka kit som finns att köpa varierar från den ena världsdelen till den andra. Jag köpte till exempel min 40D i kit med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM i USA, då min gamla EF 35-135 mm f/4-5,6 USM hade fått en smäll och inte var riktigt kurant. Här gick det inte att köpa ett sånt kit, men där var merkostnaden för objektivet 1300 kronor, och det kunde det ju vara värt.

Om du nöjer dej med den bildkvalitet som Canons 18-200 levererar så kan du spara rätt mycket pengar på att välja annat kamerahus än 7D. Men vill du ha kittet för att komplettera ditt optiksortiment så förstår jag dej. Objektivet har ju sina poänger. Men det förvandlar din systemkamera till en långzoom. En kompromiss. Skulle råda dej att snegla på Sigma 18-200 och Tamron 18-270 istället för Canon-gluggen. Alla tre är dom rätt kassa kompromisser och allt annat än värdiga det kamerahuset. Av de exempel jag sett är Canon-versionen den sämst presterande - med reservation för att jag är amatör, förstås.

Jag har inte hört nåt om att någon skulle vilja kombinera ihop dom i ett kit men det behöver ju inte innebära nåt. Märkligare saker har ju hänt. 50D finns ju i kit med den gluggen och redan det kan man tycka är märkligt. Att smacka på det på 7D vore ju bara att ta konstigheten till nästa nivå.

Lite som att erbjuda Ferraris senaste underverk med billigast möjliga Semperit-däck och kalla det "option", på nåt vis.

Vilka kit som finns att köpa varierar från den ena världsdelen till den andra. Jag köpte till exempel min 40D i kit med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM i USA, då min gamla EF 35-135 mm f/4-5,6 USM hade fått en smäll och inte var riktigt kurant. Här gick det inte att köpa ett sånt kit, men där var merkostnaden för objektivet 1300 kronor, och det kunde det ju vara värt.

Vad tycker du om det objektivet isf?

För det är nämligen exakt det kitet som säljs nu också hos t.ex. B & H: "EOS 7D SLR Digital Camera with 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM Lens".

Har redan Tamron 28-75/2.8 XR Di som jag är nöjd med, så det är frågan vad jag vinner på detta objektiv för $200 isf?

Om du nöjer dej med den bildkvalitet som Canons 18-200 levererar så kan du spara rätt mycket pengar på att välja annat kamerahus än 7D. Men vill du ha kittet för att komplettera ditt optiksortiment så förstår jag dej. Objektivet har ju sina poänger. Men det förvandlar din systemkamera till en långzoom. En kompromiss. Skulle råda dej att snegla på Sigma 18-200 och Tamron 18-270 istället för Canon-gluggen. Alla tre är dom rätt kassa kompromisser och allt annat än värdiga det kamerahuset. Av de exempel jag sett är Canon-versionen den sämst presterande - med reservation för att jag är amatör, förstås.

Jag har inte hört nåt om att någon skulle vilja kombinera ihop dom i ett kit men det behöver ju inte innebära nåt. Märkligare saker har ju hänt. 50D finns ju i kit med den gluggen och redan det kan man tycka är märkligt. Att smacka på det på 7D vore ju bara att ta konstigheten till nästa nivå.

Lite som att erbjuda Ferraris senaste underverk med billigast möjliga Semperit-däck och kalla det "option", på nåt vis.
läs tråden så har vi redan dragit det här och varför hon vill ha en långzoom (på resa alltså, precis som jag) Vad gäller superzoomarna så säger väl alla tester att Sigman är värst, inte Canon, och att det är ganska jämt skägg mellan tamron och Canon, fast tamron har ju större omfång.

Vad tycker du om det objektivet isf?
Jag kan ju vända på frågeställningen: Skulle du kunna tänka dig ett EF 24-105 mm f/4L IS USM på kameran, om vi nu struntar i vad det kostar?

Jag har både ett sådant och detta 28-135. På bilderna syns ingen skillnad. Ska du däremot ha objektivet till att sitta och klappa i soffan framför TV:n är känslan i L-optiken klart överlägsen.

Men 7D med den nya 18-135 borde väl säljas i kit?
135mm på 7D borde ju räcka till det mesta och säkert har objektivet bättre kvalitet än 18-200.

Å andra sidan har jag hört att för "vanligt" fotograferande, där man inte nödvändigtvis inriktar sig på att få perfekta hörn på byggnader långt ut i hörnen på bilden fungerar 18-200 riktigt bra.

Det jag tycker är bakvänt är att man inte satsar på optik med högpresterande AF på en kamera som har just det som första prioritet.
Men det kan ju vara ett komplement till annan optik, förstås.

Jag kan ju vända på frågeställningen: Skulle du kunna tänka dig ett EF 24-105 mm f/4L IS USM på kameran, om vi nu struntar i vad det kostar?

Jag har både ett sådant och detta 28-135. På bilderna syns ingen skillnad. Ska du däremot ha objektivet till att sitta och klappa i soffan framför TV:n är känslan i L-optiken klart överlägsen.

Behöver vi inte tänka på prislappan så är det ju givetvis en helt annan situation och då skulle jag kunna tänka mig det objektivet.

Men nu är prislappen något vi måste tänka på och det objektivet blir därmed uteslutet för närvarande.

Dock så upplever jag att 28 inte är tillräckligt mycket vidvinkel och jag skulle helst vilja börja på 18 i stället.

75 är sedan lite i kortaste laget i andra änden.

Sedan är det som alltid, ett så skarpt och ljusstarkt objektiv som möjligt och dessutom ganska lätt. Mao, en helt omöjlig ekvation! ;-)

Men 7D med den nya 18-135 borde väl säljas i kit?
135mm på 7D borde ju räcka till det mesta och säkert har objektivet bättre kvalitet än 18-200.

Det verkar inte finnas tillgängligt som Kit i USA eller i Sverige iaf. I Sverige har jag inte sett några Kit alls än så länge, men som sagt var, blir det något inköp så blir det i USA så det är den marknaden jag får sikta in mig på.

För att täcka in ett större område, utan att gå till fullständiga excesser i priser:

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
EF 24-105 mm f/4L IS USM
EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM
EF 70-200 mm f/4L IS USM

Med excesser menar jag sådana som kostar över 15000 kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar