ANNONS
Annons

Objektivpåsar

Produkter
(logga in för att koppla)

Jumfer

Aktiv medlem
Hittade ingen gammal tråd så ny(?) fråga:

Var köper man objektivpåsar? Skulle vilja hitta några som är ungefär primitiva tygpåsar, ungefär som Canons. Någon som har ett tips på var man handlar?

Hittade ingen gammal tråd så ny(?) fråga:

Var köper man objektivpåsar? Skulle vilja hitta några som är ungefär primitiva tygpåsar, ungefär som Canons. Någon som har ett tips på var man handlar?

Dylika påsar borde inte vara svåra att sy själv. Eller hitta någon i bekantskapskretsen man kan få syhjälp av.

En vadderad påse är nog ett strå vassare till objektiv. Tar kanske inte större stötar men hjälper mot mindre sådana. Jag köper nog själv några sådana för hemmaförvaring av objektiv och om jag vill ha med mig objektiv i en vanlig rygga.

Även jag har letat en hel del efter enklare tyg/skin påsar till objektiven. Förutom påsarna som Sven B. länkar till har jag tittat en del på dessa påsar.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=2205

Hrm gillar påsarna från naturkompaniet, det blir ett sånt paket för sladdar och sånt men åter till min ursprungsfråga: Var hittar man Canon-liknande objektivpåsar? Eller inte-Canon-liknande objektivpåsar för den delen?

Jag köper mina påsar (neopren) på Ebay, har bara testat de av märket 'JJC' - är riktigt nöjd med dom. Ganska kraftig neopren som vaderar bra, och ett rejät repsnöre att knyta ihop med.

(stryker du 'neoprene' ur sökningen får du ännu fler träffar)

Per

[OT] Om man ska leta efter sådan hårda "rör" som objektiv kom i förr, vad ska jag använda för sökord? Vad kallas prylen ifråga?

Engelska: Lens case
Svenska: Objektivfodral, objektivväska

Du får antagligen en del träffar på andra varianter än "hårda rör" också.

Olle

Engelska: Lens case
Svenska: Objektivfodral, objektivväska

Du får antagligen en del träffar på andra varianter än "hårda rör" också.

Olle

Tack, Olle!

Jo, de hårda objektivfodralen verkar vara omoderna, men det gör inte så mycket. Nu fick jag äntligen se utbudet.

Per.

PS. "Hard lens case" är tydligen termen på engelska, det gav träff på precis det jag avsåg. DS

Påse eller koger? G d s-variant.

Jag har själv tittat efter påsar. Har några som kommit med andra produkter. Smidigt och ger tillräckligt skydd mot damm o småskav. Men har inte hittat några till salu.

Till kompakten gör jag egna påsar: Man tager en barnstrumpa av bomull, snör av lagom längd med surrning av sytråd, klipper bort överskottet och har en påse med resår i öppningen. Funkar perfekt faktiskt. Tvätta innan användning och ta bort ludd med klädvårdsrulle för att förebygga ludd på sensorn.

Dom där stora runda fodralen av läder eller liknande kallas också koger. Det brukar finnas några på Tradera, samma parti Nikon för tele verkar cirkulera för evigt.

Någon som har tips på var man hittar bra objektivfodral i lite olika storlekar. Jag kör i princip bara med små fasta glas så några bamseväskor behövs inte.

Hårda rör som förritiden vore himla smart.

Jag har en väska från sigma med dragkedja. Den är helt ok.

Annars om någon har tips på hur man syr. De jag är mest osäker kring är materialval.

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar