Annons

PC som knäcker Mac Pro (ett tankeexperiment)

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
En typisk "jag har för mycket fritid"-tråd men:
Detta är en utmaning / uppmaning till dig som har koll på PC-fronten. Hur stor skulle investeringen bli om man ville bygga sin egen PC som presterar i nivå med en Apple Mac Pro 8-core modell?

länk till apple:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=MjI5MDE1

Detta är bara ett litet tankeexperiment eftersom jag inte är i den budgetringhörnan.

Tack på förhand för eventuella svar.
//Mårten
 
En typisk "jag har för mycket fritid"-tråd men:
Detta är en utmaning / uppmaning till dig som har koll på PC-fronten. Hur stor skulle investeringen bli om man ville bygga sin egen PC som presterar i nivå med en Apple Mac Pro 8-core modell?

länk till apple:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=MjI5MDE1

Detta är bara ett litet tankeexperiment eftersom jag inte är i den budgetringhörnan.

Tack på förhand för eventuella svar.
//Mårten

Bara till att leta upp vad varje komponent kostar.
 
Bara till att leta upp vad varje komponent kostar.

Det tror jag säkert, jag har varit Maciban alldelles för länge för att "bara" leta upp vad varje komponent kostar. Min förhoppning var att det fanns någon PC-person som eventuellt skulle tycka frågeställningen var intressant nog att svara på.

//Mårten
 
Naturligtvis är jag lat och prioriterar detta mer än mina tentor som jag borde plugga till just nu men eftersom jag är intresserad fick jag för mig att göra en snabb jämförelse.


Kundvagn på Dustinhome.se

Antal à pris total
2 x INTEL XEON E5410 QUAD CORE 2.33GHZ 12MB S-771 3 490,00 kr 6 980,00 kr
3 x DIMM DDR3 2GB 1066MHZ DDR3 ECC CL7 DIMM 610,00 kr 1 830,00 kr
1 x HITACHI DESKSTAR 7K1000.B 640GB 7200RPM SATA/300 16MB 950,00 kr 950,00 kr
1 x ASUS GEFORCE GTS 250 TOP DARK KNIGHT COOLER 512MB DDR3 PCI-E DVI 1 990,00 kr 1 990,00 kr
1 x INTEL S5000PSLSATAR DUAL XEON SKT-771 PCI-E SSI EEB 5 295,00 kr 5 295,00 kr
1 x LIAN LI FULLTOWER PC-A70 EATX SILVER 2 075,00 kr 2 075,00 kr
1 x CORSAIR TX 750W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V 1 445,00 kr 1 445,00 kr
1 x CREATIVE SOUND BLASTER X-FI TITANIUM PCI-E 1 090,00 kr 1 090,00 kr
1 x PIONEER BDR-202 BLU-RAY INTERN VIT SATA BULK 2 625,00 kr 2 625,00 kr

Varuvärde
24 280,00 kr
Frakt 59,00 kr
Fakturaavgift 39,00 kr
Totalt inkl. moms och frakt 24 378,00 kr
Månadskostnad vid 36 månaders delbetalning 823,00 kr


Nu ska man väll räkna med att det tillkommer vissa saker som mus och tangentbord och lite småkrafs som Apple skickar med som operativsystem osv =). Så kanske man ska lägga på en 2-3k till på priset.

Men totalt blir det ganska många 1000-lappar billigare att köpa delar... då är vissa delar snäppet vassare än Apple skickar med också... men det var ju ingen större överraskning.
 
Precis som någon nämner här i tråden.
Prestandan är det inga problem med. man kan bygga en PC som knäcker alla Mac på marknaden utan problem men det är stabiliteten som vi pratar om.

Jag har t.ex lessnat då jag nyss gjort en uppgradering på min pc.
Det är en dual core kärna med flera 1Tb diskar och 6Gb i minne.
Men det hjälper inte mig så mycket då mitt WINBLOWS vista x64 fick för sig och inte starta här om dagen och dessutom pajjade min bootsektor på disken. fattas cirka 35Gb på c: Så gillar man inte formatera och installera om ALLT då och då byt till mac för stabiliteten!


//Av en trött WIN användare
 
Naturligtvis är jag lat och prioriterar detta mer än mina tentor som jag borde plugga till just nu men eftersom jag är intresserad fick jag för mig att göra en snabb jämförelse.

Just nu är det väl svårt att bygga ett motsvarande system med tanke på att du inte ens kan köpa de nya Xeon 55xx-processorerna löst? Det bör ändå skilja minst 20-40% i prestanda vid tyngre content creation som rendering av film, komprimering etc.
 
Just nu är det väl svårt att bygga ett motsvarande system med tanke på att du inte ens kan köpa de nya Xeon 55xx-processorerna löst? Det bör ändå skilja minst 20-40% i prestanda vid tyngre content creation som rendering av film, komprimering etc.

Helt rätt, missade att det var den nya arkitekturen som satt i Macen. Då lär det kanske inte skilja så mycket i pris trots allt.

Eftersom den nya Nehalem kommer släppas i fjärde kvartalet funderar jag lite högt över leveranstider ifrån Apple men det står ju leverans inom 24h så...
 
Precis som någon nämner här i tråden.
Prestandan är det inga problem med. man kan bygga en PC som knäcker alla Mac på marknaden utan problem men det är stabiliteten som vi pratar om.

Jag har t.ex lessnat då jag nyss gjort en uppgradering på min pc.
Det är en dual core kärna med flera 1Tb diskar och 6Gb i minne.
Men det hjälper inte mig så mycket då mitt WINBLOWS vista x64 fick för sig och inte starta här om dagen och dessutom pajjade min bootsektor på disken. fattas cirka 35Gb på c: Så gillar man inte formatera och installera om ALLT då och då byt till mac för stabiliteten!


//Av en trött WIN användare

Testa Windows 7 trots att det är Beta. Jag får det att fungera bättre än Vista. Dessutom kan man i senaste versionen avinstallera inbyggda program i den.
 
Nedan/bifogat (zipad excel-fil) har ni det närmaste jag lyckades konfigurera i easyconfig (HP konfigurationsverktyg). Priset är baserat på normal standardprissättning för en vanlig konsument med normal marginal som återförsäljare brukar ta för dessa produkter. Företag som gör större inköp får i regel bättre priser.

//Fabbe
 

Bilagor

  • Deal_quote_test_config_090323.zip
    6.1 KB · Visningar: 126
Helt rätt, missade att det var den nya arkitekturen som satt i Macen. Då lär det kanske inte skilja så mycket i pris trots allt.

Eftersom den nya Nehalem kommer släppas i fjärde kvartalet funderar jag lite högt över leveranstider ifrån Apple men det står ju leverans inom 24h så...

Apple brukar ligga före när det gäller nya processorer (men bara precis när modellen är ny). Däremot bör man ta med i beräkningen att MacPro har ett 1000w tyst nätaggregat och ett sådant kostar flis. De nya modellerrna är betydligt dyrare än de gamla pga att Apple har höjt priserna eftersom dollarkursen har skenat. Jag har räknat på detta tidigare och det kostar ungefär samma att bygga själv om man räknar in allt.
 
Dual-CPU känns ganska ointressant för allt utom 3D och väldigt tung video, speciellt eftersom du måste jobba med 16 trådar.
Jag blev faktiskt chockad över det extrema överpriset Apple tar för de nya Mac Pro.
Jag köpte själv nyligen en Core i7 (samma arkitektur, endast 1-way) med 12gig ram och 500gb*2 RE3 diskar samt ett Geforce 280GTX. Detta i ett Lian-Li chassi (som är välkylt) och strömförsörjt med ett Be-Quiet nätagg. Jag hoppas Apple har fixat fläktarna på de nya Mac Pro för dom gamla lät mer än rackmonterade servrar när dom gick igång :)
Kalaset hamnade på ungefär 20k, Apple vill ha 32k för en liknande konfiguration fast med mindre minne, ingen raid och sämre grafikkort.
Förvisso kör jag Windows 7 (som jag inte kan få att crasha ens om jag försöker, stabilitet handlar om användaren, inte operativsystemet) så det blir ju några tusen för en licens där, men det är ändå ett enormt prispåslag Apple kör med.
Nu är detta som sagt bara med en quad-core cpu och inte två, men det tål att tänkas på :)
 
Senast ändrad:
Helt rätt, missade att det var den nya arkitekturen som satt i Macen. Då lär det kanske inte skilja så mycket i pris trots allt.

Eftersom den nya Nehalem kommer släppas i fjärde kvartalet funderar jag lite högt över leveranstider ifrån Apple men det står ju leverans inom 24h så...


Det står en sådan Mac på ett bord ca 4m från mig nu så de finns.

M
 
En typisk "jag har för mycket fritid"-tråd men:
Detta är en utmaning / uppmaning till dig som har koll på PC-fronten. Hur stor skulle investeringen bli om man ville bygga sin egen PC som presterar i nivå med en Apple Mac Pro 8-core modell?

länk till apple:
http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro?mco=MjI5MDE1

Detta är bara ett litet tankeexperiment eftersom jag inte är i den budgetringhörnan.

Tack på förhand för eventuella svar.
//Mårten


varför en tråd som denna?
fördelen med mac är väl att allt fungerar i betydligt större utsträckning och att man väljer OSX framför Win.
Ungefär som att stoppa in samma v8 motor i en Lada eller BMW 540
Båda går framåt men resan blir fan så mycket angenämare med BMW
 
varför en tråd som denna?
fördelen med mac är väl att allt fungerar i betydligt större utsträckning och att man väljer OSX framför Win.
Ungefär som att stoppa in samma v8 motor i en Lada eller BMW 540
Båda går framåt men resan blir fan så mycket angenämare med BMW

Vi har både MAC-talibaner och PC-talibaner på mitt jobb. CS4 går minst lika stabilt och snabbt på våra PCn (som var billigare) som det snurrar på MACarna. Det är endast en myt att OSX aldrig kraschar och är så mycket stabilare än PCn. Det enda är att det finns 1000 gratisprogram till PCn som ibland inte är så bra programerade.
Själv kör jag både och vilket jag gjort i 2 år och jag har fortfarande inte förstått vad som är bra med OSX.

/Karl
 
Windows kraschbenägenhet är vida överdriven enligt min erfarenhet, jag har iallafall inga problem med det. (Kör windows både på jobbet och hemma.)
 
Först och främst tack till alla som tagit sig tid att lista förslag.


varför en tråd som denna?
fördelen med mac är väl att allt fungerar i betydligt större utsträckning och att man väljer OSX framför Win.
Ungefär som att stoppa in samma v8 motor i en Lada eller BMW 540
Båda går framåt men resan blir fan så mycket angenämare med BMW

Jag skrev i första raden i första inlägget att jag hade för mycket fritid denna morgon (vaknade alldelles för tidigt).

Varför intresset väcktes hos mig för just denna fråga, en gammal nyhet för många men denna lilla mannick finns:
http://www.efi-x.com/index.php?language=english
Gör att man kan köra OSx på vilken dator som helst för 2tusen.

//M
 
Windows kraschbenägenhet är vida överdriven enligt min erfarenhet, jag har iallafall inga problem med det. (Kör windows både på jobbet och hemma.)

mina win maskiner kraschar inte, jag har 4 st, de bygger på ett berg av tempfiler, och används de till samma applikationer som maccarna så saggar de ihop betydligt snabbare, längre och segare uppstart, de behöver rensas, defarmenteras och underhållas med diverse program , till det kommer antivirus, antispion antimormor,koppla ihop 10 firewirehårddiskar och sök en bild, på maccen tar det inte en sekund, med win kan jag dricka kaffe under tiden.Fungerar färghanteringen optimalt på Vista eller hur är det?
 
Windows kraschbenägenhet är vida överdriven enligt min erfarenhet, jag har iallafall inga problem med det. (Kör windows både på jobbet och hemma.)

Dom är ungefär lika dåliga när det gäller stabilitet. Det verkar vara stört omöjligt att göra ett användarvänligt GUI.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.