Annons

Linux för bildbehandling och grafiskt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej kära vänner
Jag kör i dagsläget mac (PB G4 1.67 ghz) men överväger linux. Jag ämnar köpa en ny stationär dator att använda till så skilda saker som bildbehandling, webdesign, programmering, spel, beräkningar mm.

Jag vill ha en stationär maskin med ett schyst grafikkort och fyra snabba kärnor. Med dom kraven blir det väldigt dyrt hos apple ( ca 20,000).

Så jag funderar på linux. Den fråga jag ställer mig är hur utbudet är av program för bildbehandling och grafisk design. Jag vill kunna editera bilder och designa grafik till hemsider och andra projekt.

Mvh Johan
 
Hej kära vänner
Jag kör i dagsläget mac (PB G4 1.67 ghz) men överväger linux. Jag ämnar köpa en ny stationär dator att använda till så skilda saker som bildbehandling, webdesign, programmering, spel, beräkningar mm.

Jag vill ha en stationär maskin med ett schyst grafikkort och fyra snabba kärnor. Med dom kraven blir det väldigt dyrt hos apple ( ca 20,000).

Så jag funderar på linux. Den fråga jag ställer mig är hur utbudet är av program för bildbehandling och grafisk design. Jag vill kunna editera bilder och designa grafik till hemsider och andra projekt.

Mvh Johan

Jag har själv tänkt tanken flera gånger.

För att se om det är något som passar dig rekommenderar jag att prova att ladda hem GIMP till OSX och tvinga dig själv att använda det varje gång du får lust att starta Photoshop (eller vad du nu använder för bildbehandlingsprogram).
http://gimp.lisanet.de/Website/Download.html

GIMP är väl det jag känner till, och för mig är det inget alternativ. Gnome/KDE har tagit jättestora kliv mot att bli användarvändliga de senaste åren, men fortfarande saknas ett konsekvent tänkande när det gäller UI. Tyvärr. Å andra sidan: Gillar du gränssnittet och arbetssättet i GIMP kommer du säkerligen att komma bra överens med vilken linuxdist du nu väljer.

Fråga till övriga: Är det någon som känner till smidiga program för RAW-behandling och kanske katalogisering till någon Linuxdist? Tänk Aperture.
 
Hej kära vänner
Jag kör i dagsläget mac (PB G4 1.67 ghz) men överväger linux. Jag ämnar köpa en ny stationär dator att använda till så skilda saker som bildbehandling, webdesign, programmering, spel, beräkningar mm.

Jag vill ha en stationär maskin med ett schyst grafikkort och fyra snabba kärnor. Med dom kraven blir det väldigt dyrt hos apple ( ca 20,000).

Så jag funderar på linux. Den fråga jag ställer mig är hur utbudet är av program för bildbehandling och grafisk design. Jag vill kunna editera bilder och designa grafik till hemsider och andra projekt.

Mvh Johan

Det finns ju en del verktyg till linux, men vad jag vet så är det väl egentligen bara Gimp som kommer upp i tillräckligt hög klass.

Nu har jag inte använt Linux till just bildbehandling på rätt länge så det kan ju ha hänt massor.


Snabb quad core till Linux blir inte jättebilligt heller :-/

Kolla efter en begagnad Mac Pro med dual Xeon quad core, de verkar gå för drygt 15000:-

Dyrt men billigare än motsvarande PC.
 
Jag kör Ubunty 8.04, Hardy heron. För bildbehandling använder jag dels Picasa 3.0, dels GIMP. För råbilder finns UFRaw. Just nu sitter jag och scannar in gamla foton, då använder jag bildinläsningsprogrammet Xsane, som fungerar utmärkt tillsammans med GIMP.

Gör jag webbsidor kör jag KompoZer, vilken jag kan tänka mig är i enklaste laget om du gör avancerade saker. Har dålig koll på vad som mer finns.

I Ubuntu finns funktionen "lägg til/ta bort program", vilket gör det otroligt smidigt att prova bland hundratals program från det inbyggda programbiblioteket.
 
Jag är nog en av dem i landet som lobbar mest för användandet av fri programvara i Linux och andra OS.

Jag har arbetat mest i Ubuntu, då den disten ses som den mest användarvänliga idag. Det största problemet med bildbehandling i Linux är skärmkalibreringen. Jag hoppas det kan lösa sig inom snar framtid.

Man får tänka om lite grann. Det finns inte ett program som gör allt, som Photoshop eller Lightroom till exempel.

Mitt arbetsflöde ser ut så här: Först laddar jag ned i enkla F-spot. Programmet lägger filerna i datummappar och man har en tidssaxel att jobba efter.

Råfilerna behandlar jag i Raw Therapee

Sista handläggningen i Gimp.
 
Har man kört Mac + Lightroom / Photoshop (etc) kommer man med all säkerhet inte nöja sig med UFraw, GIMP, Picasa / F-Spot. Det ger varken samma möjligheter, funktionalitet eller smidighet.

Vill man inte betala för en dyr Mac är det nog bättre att gå över till PC - för den här typen av arbete har man inte mycket att hämta i *NIX-träsket. På PC får man åtminstone programmen man är van vid.

(jag är gammal linuxtaliban, kan tilläggas. jag talar flytande regex även i påverkat tillstånd och rattar emacs i sömnen)
 
Hej kära vänner
Jag kör i dagsläget mac (PB G4 1.67 ghz) men överväger linux. Jag ämnar köpa en ny stationär dator att använda till så skilda saker som bildbehandling, webdesign, programmering, spel, beräkningar mm.

Mvh Johan

Jag har kört Ubuntu, alla windows från 95, dom nyare OSX och ett för kanske 14 år sedan som jag inte minns namnet på.

Följande har jag kommit fram till; Ubuntu är ingenting om man vill spela spel och bildbehandla, gimps - som jag använde under tiden - gränssnitt är så bedrövligt så det är nästan pinsamt. Sen verkar inte linuxkärnan vara speciellt bra när man börjar arbeta med användarvänliga fönsterhanterare, jag upplevde iaf mina ubuntu burkar som extremt ostabila. Windows funkar skitbra i regel, visst säkerhetshålen är ju inte direkt små och stabiliteten är gränsfall, men vill man spela spel så anser jag nog windows vara det enda som är godkänt. OSX har förvisso börjat få mer och mer spel på marknaden, dock ännu inte tillräkligt för att duga för spel, men OSX är det operativsystem som jag finner totalt överlägset på exakt alla andra punkter.

Så jag tycker du ska köpa en macintosh, sitter i dagsläget på en macbook så jag är inte opartisk.
 
Har själv kör Linux sen 1993 och nu för tiden mest i jobbet (Oracle & SAP ). Är inte så förtjust i Gimp så jag kör nu förtiden hemma mest med Mac & Lighroom och är nöjd över arbetsflödet.

Linux har jag installerat i min Router (Linksys WRT54GS), KabelTV dekoder (Dreambox 500C), nätverks disk (Dlink DNS-323 & Linksys NSLU2).
 
Ett annat alternativ är att använda virtualisering för att få gamla hederliga PS att fungera under Linux.

1. Wine-projektet har fått CS4 att fungera under Ubuntu till exempel (http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=21074).

2. VMware Workstation kör en hel Windows-installation under olika typer av Linux-dialekter (samt under OS X och Windows också för den delen).

Det går även att virtuaisera hela OS X och köra under Linux i VMware Workstation men Apples licensavtal godkänner endast virtualisering av server-versionen av OS X.

Personligen skulle jag välja alternativ 2 men det kan bero på att jag jobbar på VMware :)
 
Linux är skit.. i alla fall än så länge.

Hej !

Jag nappade på linux genom argument om hur stabilt systemet är. Men efter att provat det är jag väldigt skeptisk. Upplösningen är såå dålig. Man ser rutor på skärmen när man öppnar programet linux. Bilden blir fyrkantiga och fotosidan täcker hela skärmen och ändå syns bara ne del samtidigt. Och då har jag 22 tums skärm.
Det bästa du kan göra är att gå in på www. ubuntu.com Där kan du ladda ner linux och köra det samtidigt som du har windows kvar. Det gav mig möjlighet att förstå att programmet är totalt värdelöst i alla bildsammanhang.
Det finns ett program som heter lightzoone som kan användas på Linux bas, men bildfilerna blir som störst ca 250kb. På crestock crävs minns bildfiler på 4 MB så någon seriös användning blir det aldrig fråga om.
Testa som jag sa men instalera inte. Om du gjort det måste datorn till verkstad för ny partionering av hårdisken. Annars går inte windows att instalera igen.
Nu kan jag inte allt om Ubuntu skärmupplösning eftersom det är ett program du kan skräddarsy själv. Det finns även något som heter Vine som gör att du kan köra windows program i linux. Men det är mycket krångel för massor av skit.....
Tro mig.
Henrik
 
Ett annat alternativ är att använda virtualisering för att få gamla hederliga PS att fungera under Linux.

1. Wine-projektet har fått CS4 att fungera under Ubuntu till exempel (http://appdb.winehq.org/appimage.php?iId=21074).

2. VMware Workstation kör en hel Windows-installation under olika typer av Linux-dialekter (samt under OS X och Windows också för den delen).

Det går även att virtuaisera hela OS X och köra under Linux i VMware Workstation men Apples licensavtal godkänner endast virtualisering av server-versionen av OS X.

"Om du gjort det måste datorn till verkstad för ny partionering av hårdisken. Annars går inte windows att instalera igen."
Eller så partitionerar du om den själv, alternativt raderar MBR och skapar nya partitioner när du installerar Windows igen.
Personligen skulle jag välja alternativ 2 men det kan bero på att jag jobbar på VMware :)
Jag är förvånad över att ingen tog upp detta tidigare. Jag saknar en del nyttiga program själv i Linux som gör att jag inte kan tänka mig byta över huvud taget, men handlar det bara om Photoshop så funkar ju virtualisering klockrent. Jag kör hela min utvecklingsmiljö virtualiserad i Windows, sjukt smidigt och lite av samma fenomen (man vill inte använda Lighttpd eller memcached i Windows).

Problemet jag kan tänka mig med virtualisering är kalibreringen, fast rent praktiskt borde det ju gå att köra kalibreringsmjukvara i den virtualiserade Windowsmiljön utan probem, VMWare hanterar ju USB-kopplingen utomordentligt enkelt.

Prismässigt är det en överlägsen lösning, kommer själv köpa något i den prisklassen snart och bygger du ihop burken själv får du ju extremt mycket mer i en PC i dagsläget.
 
Hej !

Jag nappade på linux genom argument om hur stabilt systemet är. Men efter att provat det är jag väldigt skeptisk. Upplösningen är såå dålig. Man ser rutor på skärmen när man öppnar programet linux. Bilden blir fyrkantiga och fotosidan täcker hela skärmen och ändå syns bara ne del samtidigt. Och då har jag 22 tums skärm.
Det bästa du kan göra är att gå in på www. ubuntu.com Där kan du ladda ner linux och köra det samtidigt som du har windows kvar. Det gav mig möjlighet att förstå att programmet är totalt värdelöst i alla bildsammanhang.
Det finns ett program som heter lightzoone som kan användas på Linux bas, men bildfilerna blir som störst ca 250kb. På crestock crävs minns bildfiler på 4 MB så någon seriös användning blir det aldrig fråga om.
Testa som jag sa men instalera inte. Om du gjort det måste datorn till verkstad för ny partionering av hårdisken. Annars går inte windows att instalera igen.
Nu kan jag inte allt om Ubuntu skärmupplösning eftersom det är ett program du kan skräddarsy själv. Det finns även något som heter Vine som gör att du kan köra windows program i linux. Men det är mycket krångel för massor av skit.....
Tro mig.
Henrik

Inget ont, men jag tror snarare det var dina kunskaper det var fel på. Inte Ubuntu. Alla de problem du beskriver låter som användarfel.
 
Vidare linux är skit...

Jo jag försökte faktiskt ändra upplösningen, men det gick inte. det fanns bara en och då var det senaste utgåvan av Ubuntu.
Disken ligger kvar här än så visst kan jag prova en gång till.
Har du någon aning om hur jag förändrar upplösning.
 
Jo jag försökte faktiskt ändra upplösningen, men det gick inte. det fanns bara en och då var det senaste utgåvan av Ubuntu.
Disken ligger kvar här än så visst kan jag prova en gång till.
Har du någon aning om hur jag förändrar upplösning.

Du måste ha drivrutiner (som i vilket annat operativsystem som helst) för ditt grafikkort om du vill köra högre upplösningar.

Att skicka in datorn till någon verkstad behöver man inte, tar ungefär 1 sekund att rensa MBR eller varför inte bara partitionera om disken i Windowsinstallationen ifall du vill installera om.
 
Hej !

Jag nappade på linux genom argument om hur stabilt systemet är. Men efter att provat det är jag väldigt skeptisk. Upplösningen är såå dålig. Man ser rutor på skärmen när man öppnar programet linux. Bilden blir fyrkantiga och fotosidan täcker hela skärmen och ändå syns bara ne del samtidigt. Och då har jag 22 tums skärm.
Det bästa du kan göra är att gå in på www. ubuntu.com Där kan du ladda ner linux och köra det samtidigt som du har windows kvar. Det gav mig möjlighet att förstå att programmet är totalt värdelöst i alla bildsammanhang.
Det finns ett program som heter lightzoone som kan användas på Linux bas, men bildfilerna blir som störst ca 250kb. På crestock crävs minns bildfiler på 4 MB så någon seriös användning blir det aldrig fråga om.
Testa som jag sa men instalera inte. Om du gjort det måste datorn till verkstad för ny partionering av hårdisken. Annars går inte windows att instalera igen.
Nu kan jag inte allt om Ubuntu skärmupplösning eftersom det är ett program du kan skräddarsy själv. Det finns även något som heter Vine som gör att du kan köra windows program i linux. Men det är mycket krångel för massor av skit.....
Tro mig.
Henrik


Visst kan du partitionera om disken utan att ta den till verkstan (allt du behöver är en bootdisk med t ex fdisk). För att reda ut begreppen så är Linux ett operativsystem och inget program (om man nu ska vara petig).

Vilket operativsystem man bör välja beror helt på vad man ska använda det till. Bildbehandling under Linux är väl tveksamt då de flesta tillverkare av bildredigeringsprogram inte har börjat titta på Linux ännu. Där står Windows och OS X fortfarande på topp.

Ett exempel på ett bra användningsområde för Linux är webserver. Vår allas fotosidan.se körs t ex under detta operativsystem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.