Annons

5D MII problem

Produkter
(logga in för att koppla)

oclv

Aktiv medlem
Hej,

Har nu haft min 5DM2 i en vecka och en dag. Plåtade lite på Jul och fann att AF är ute o cyklar. Ytterst få bilder som fick det där berömda klippet. Min erfarenhet av 50/1,8II, 24-105 samt alla L är väldigt annorlunda från 40D

Har nu testat makrobilder med EF 100 2.8 och 580 EX och AF hamnar fel där med. Det ligger utanför justeringsintervallet i kameran.
Min 40D var alltid klockren med dessa linser och jag förväntar mig inget annat med 5D M2, såklart.

Det jag märker är att AF vandrar mer i servo läge än med 40D så jag misstänker att det är något strul. I synnerhet på EF 100 2.8 märks detta.

Vidare så märker jag att när jag tagit en bild och går in i menyn så svartnar displayen när jag tiltar kameran framåt för att läsa. Kameran gör någon mätning, det hörs en servomotor, och då svartnar displayen och jag får trycka på "meny"/"play" igen för att starta upp displayen. Kommer intermittent och då kan jag upprepa flera gånger.


Någon annan ägare som upplevt samma saker? Eller är det skit bakom spakarna för mig?

/Daniel
 
Angående skärmen så anpassar den väl sin ljustyrka efter hur ljust det är? Kan vara det som gör att displayen mörknar.
 
Angående AF: testa med att tejpa upp ett pappersark på väggen, ex. ur en tidningssida med något som AF:en verkligen kan bita tag i. Skjut sedan några bilder där du låter AF:en fokusera om mellan varje bild. Avsluta med några bilder där du kopplar ur AF:en och fokuserar manuellt. Får du mer skärpa med manuell fokusering, ja, då ligger det nära till hands att anta att en justering av AF:en är på sin plats.
 
Fanns ju annars ett jättebra fokustest ark på dpreview, vet någon länken till det?
 
Vilket kan bero på att din 40D är korrekt ställd i fokuseringen och kommunicerar väl med gluggarna, medans din 5D inte ligger rätt i fokuseringen. Tro mig, även kameror betydligt mer kostsamma än din 5D kan prestera uselt innan en välbehövlig injustering.
Men som sagt, testa AF kontra manuell fokus först så du/vi får lite svart på vitt.
 
Att 5D har sämre AF än 40D och 50D är väl ingen nyhet? Det är ju inte heller någon sportkamera - bröllopskamera kallas den klokt. Bra på hög-ISO, hög upplösning, långsamt, risig af, kan filma hjälpligt.
 
Jag köper att 40D/50D kanske är lite snabbare, Men som föregående talare säger så skall den inte missa fokus helt.
En blomma tagen med macro och blixt skall ju inte bli soft i fokus. Tar jag samma lins o jämför med min 40D så är det en otrolig skillnad.

Var kan man läsa vad som skiljer 40D/50D o 5D M2 AF system? Tycker ju att Canon biter sig själva rätt hårt i baken om de backar på prestanda på 5DM2.

Inga andra ägare som upplevt fel av någon sort? Eller vill man tala tyst om det för man lagt 24 kSEK på något som inte är 100%..(-;

/Daniel
 
Jag köper att 40D/50D kanske är lite snabbare, Men som föregående talare säger så skall den inte missa fokus helt.
En blomma tagen med macro och blixt skall ju inte bli soft i fokus. Tar jag samma lins o jämför med min 40D så är det en otrolig skillnad.

Var kan man läsa vad som skiljer 40D/50D o 5D M2 AF system? Tycker ju att Canon biter sig själva rätt hårt i baken om de backar på prestanda på 5DM2.

Inga andra ägare som upplevt fel av någon sort? Eller vill man tala tyst om det för man lagt 24 kSEK på något som inte är 100%..(-;

/Daniel

Har du tänkt på att du jämför en liten bild med en som är mycket större? Vet inte om det spelar ngn roll, men testa att förminska så bilderna blir i samma storlek.

Och om kameran felfokuserar så är ju bilden i alla fall skarp ngn stans. Även om det blir på fel ställe. Skärper du upp bilderna på rätt sätt?

har inte testat 5d mk2an men har en 1Ds mk3:a. Alla bilder blir inte skarpa med den heller. Det gäller att det blir helt rätt bakom spakarna....
 
5D Mark II, liksom 5D, har en korsformad fokuspunkt i mitten, åtta valbara linjära fokuspunkter runtomkring samt sex icke valbara assisterande fokuspunkter nära mittpunkten. De sex sistnämnda fungerar bara i Servo AF. Mittpunkten har högre noggrannhet med optik med öppningen f/2,8 eller bättre, spciellt i den ena riktningen.
Så i One Shot AF är den jämförbar i fokusprestanda med en 400D.

40D och 50D har nio valbara korslagda fokuspunkter, där mittpunkten har högre noggrannhet med f/2,8 eller bättre i båda riktningarna. Assisterande punkter i mitten saknas.

Enligt vad någon Canontekniker undsluppit sig under tortyr (får man förmoda) fick AF-chipet från 40D inte plats i 5D Mark II, så Canon bestämde sig för att hävda att fokusmätchipet i 5D var mer avancerat än det i 40D, så det inte blev fel i hackordningen mellan kamerorna.
I praktiken är det ju inte säkert att det fungerar så som de bestämde sig för att sanningen skulle vara.
 
Jag hade möjligheten att testa 5DMKII och 40D med samma objektiv. Det var inga problem med 5DMKII mot 40D.
Det är säkert något med din kamera. Något som går att justera ganska enkelt hos Infocare.
 
Mitt fokus sitter som ett smäck, och jag upplever min 5D2a's mittenpunkts-AF som utsökt. De övriga AF-punkterna är av naturliga skäl betydligt osäkrare men man ser ju i sökaren/hör/märker när den inte hittar fokus rätt.

5D2an levererar en makalös bildkvalitet med sin FF och 14-bitar. Det är det man betalar för. Extrem kvalitet i en sämre AF-värld jämfört med 1DsMk3 som ger samma fantastiska bildkvalitet.
 
Jag har testat med mittpunkten och AF Servo. Har testat på andra bilder med mitt 100/2.8 på största bländare för att kunna få ut max ur AF punkten. Det syns ganska väl att fokus är fel ute.
http://www.pixbox.se/pic_show_id25342595.html


När det gäller att skala ner den till 10MP som 40D så borde man väl kunna köra ner till mellan SRAW och Medium JPEG i lägsta kompression?
Det skall väl vara 11MP...

MVH
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.