Annons

Inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Nu är jag här igen. Jag skulle på prov beställa bilder från mina inskannade bilder och då visade det sig att en del av dem var i tveksam kvalitet. Jag har en Minolta Dual 2. Min fråga är, i vilken upplösning skannar ni in era diabilder?
 
Alltid? Tar inte det gräsligt mycket plats? Och blir inte bilderna ohanterligt stora?
 
Ja alltid. När man scannar för att arkivera bilderna kan man ju inte veta hur man kommer att använda dem i framtiden. Även om det tar upp mycket plats tycker jag inte att man har nåt val. Och nej, bilderna blir inte ohanterliga så länge man inte har en 4-5 år gammal dator.
Om du scannar i färg blir bilderna runt 30 Mb, i b&w runt 10 Mb. Om du inte redan har en, skaffa en CD-brännare och spara bilderna på CD (2 uppsättningar ifall nåt skulle hända).

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Maximal upplösning skannar jag allt med. Bättre med förmycket information än för lite. Efterbandlar bilden i datorn och anpassar den till önskat format, sparar den med bästa möjliga kvalité, dvs i ett format som inte förstör informationen i bilden, d v s TIFF. Lägger en kopia på CD som original ifall datorn brinner upp.

Vid leverans till Colormailer som jag brukar använda, så skickar jag filerna så stora som bara är möjligt. Hittils har jag ännu inte skickat någon mastadontfil, så jag vet inte var deras största möjliga storlek är. Antar att det bara är att prova den dag man skickar till labbet, med sin 30 Mbyte Tiff fil. I värsta fall får man väl göra en JPG av den med komprimeringsfaktor 1 eller 2.
 
Hej

En sak som jag sett på min III:a är att multiple scan ger bättre bildkvalite.

Typcer just nu att min III:a ger sämre skärpa än II:an.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.