Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinklad skärm eller datorskärm för studiofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det håller jag med om.

Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.

Jag tänker att det bara blir upp och ner med blicken. Skillnad mot att sitta vid en skärm. Sökaren fungerar ju i de flesta positioner men bra att kunna fota ur låg position också utan att själv behöva ligga på golvet :).

Ja, du kanske har rätt i det. Jag har aldrig fotograferat människor som poserar med en vinklad skärm, men inte heller med en dator.

Å andra sidan blir det ju bara åt sidan och tillbaka med blicken om man använder datorns skärm som sökare.

Om man använder en vanlig sökare så är man ju också lite dold för modellen, och man bör nog ta bort kameran från ansiktet ibland för att hålla kontakten levande.

Förr var väl Hasselblad en väldigt vanlig studiokamera. I en blandare så tittar man ju ner i sökaren.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av studiofoto. Men funkade det för bladarfotografer så funkar det nog för andra.

Ja, du kanske har rätt i det. Jag har aldrig fotograferat människor som poserar med en vinklad skärm, men inte heller med en dator.

Å andra sidan blir det ju bara åt sidan och tillbaka med blicken om man använder datorns skärm som sökare.

Om man använder en vanlig sökare så är man ju också lite dold för modellen, och man bör nog ta bort kameran från ansiktet ibland för att hålla kontakten levande.

Inte jag heller men som du säger, att ha kameran till ögat tar ju också bort viss kontakt. För mig skulle det definitivt kännas konstigt att sitta bakom en datorskärm. Vem vet det kanske fungerar för någon.

Förr var väl Hasselblad en väldigt vanlig studiokamera. I en blandare så tittar man ju ner i sökaren.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av studiofoto. Men funkade det för bladarfotografer så funkar det nog för andra.

Det är lättare att titta ner när kameran placeras lågt så blandarna har en fördel där. Du kan åtminstone sitta på knäna istället för att ligga. Jag har en tillsats så jag kan förstora sökaren och även vinkla den åt vilket håll jag föredrar. Tror ändå en vinklingsbar skärm blir bättre. Har inte testat, kanske är det inte alls smidigt.

Idag finns smidiga skärmar (vanliga i videosammanhang) som med en
förlängningsarm kan placeras på lämplig plats om det inte är möjligt att använda den vanliga sökaren. En vinklingsbar 3" skärm på kameran är fortfarande pytteliten sedd på några dm avstånd.

Tänk scenariot att jag fotar en liten 1åring som precis lärt sig gå och som växlar mellan att stå och ligga, samt att byta position i övrigt. Kameran ska vara i samma höjd som barnet, i rätt vinkel kontra bakgrund och fokus ska sättas på ansiktet. Jag tror det blir lättare att sitta på huk och på skärmen se att vinkeln är rätt samt att sätta fingret över ansiktet om följande ansikts-af tappat fokus. Det blir en inlärningsprocess jämfört med att sätta utökad af-punkt över ögat och justera med styrpinnen genom en stor sökare som idag.

Skulle större extraskärmen vara fäst vid kameran och vinklingsbar så ja då vore det bättre om den inte var alltför stor. Men att sitta på golvet med kameran och ha fokus på en skärm som inte befinner sig i nivå med barnet gör ju att kontakten med barnet borde bli mindre.

Kanske finns det fotografer som använder stor skärm när de fotar barn och djur i studio men jag har aldrig sett det i något sammanhang. Det kanske skulle fungera jättebra. Har du provat själv eller vet du någon annan som fotar så?

Kanske finns det fotografer som använder stor skärm när de fotar barn och djur i studio men jag har aldrig sett det i något sammanhang. Det kanske skulle fungera jättebra. Har du provat själv eller vet du någon annan som fotar så?

Nej. Jag tar upp det som en möjlighet. Med extra skärm fäst på kameran tillkommer ju en del vikt och otymplighet. För video är det nästan ett måste. Jag har bara provat det i självporträttssammanhang hittills vid stillbildsfoto och då med monitorn fäst i en arm på stativet. I det sammanhanget är det ju bra att ha kontroll på vad som kommer med i bilden. Jag tror att vanlig optisk sökare är mest praktiskt i de situationer som du beskriver, dvs ett motiv med oförutsedda rörelser framför kameran. Man får helt enkelt lägga sig på golvet om det behövs. :)

Bilagor

• 005-DSC07923.jpg
    005-DSC07923.jpg
    317.2 KB · Visningar: 8
Jag har svårt att tänka mig att en separat skärm som inte sitter på kameran skulle fungera särskilt bra när man behöver flytta kameran för stt komponera om. Det blir liksom långt mellan synapserna i kompositionsrlrelsen.

Stor separat (dator-)skärm funkar nog däremot förträffligt vid gruppfoto där kameran står fast uppställd. Lättare att se om alla är med och att inte någon tittar ner i golvet eller så.

Jag har dock ingen studioerfarenhet så jag borde inte uttala mig.

Jag har svårt att tänka mig att en separat skärm som inte sitter på kameran skulle fungera särskilt bra när man behöver flytta kameran för stt komponera om. Det blir liksom långt mellan synapserna i kompositionsrlrelsen.

Stor separat (dator-)skärm funkar nog däremot förträffligt vid gruppfoto där kameran står fast uppställd. Lättare att se om alla är med och att inte någon tittar ner i golvet eller så.

Jag har dock ingen studioerfarenhet så jag borde inte uttala mig.

Det går nog att tänka sig in i situationen utan att ha fotat studio, tack för input.

Nej. Jag tar upp det som en möjlighet. Med extra skärm fäst på kameran tillkommer ju en del vikt och otymplighet. För video är det nästan ett måste. Jag har bara provat det i självporträttssammanhang hittills vid stillbildsfoto och då med monitorn fäst i en arm på stativet. I det sammanhanget är det ju bra att ha kontroll på vad som kommer med i bilden. Jag tror att vanlig optisk sökare är mest praktiskt i de situationer som du beskriver, dvs ett motiv med oförutsedda rörelser framför kameran. Man får helt enkelt lägga sig på golvet om det behövs. :)

Jo jag krälar med mina 190cm på golvet och fastnar med benen i skrivarbordet mm och kanske får jag fortsätta med det :). Inte säker på att min tanke kring att använda skärmen på m50 blir så lyckat i verkligheten.

Det håller jag med om.

Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.

Modeller gillar att se hur de ser ut. Det löses med en jätteskärm nära modellen som visar förra bilden.

Själv har jag upptäckt att titta ner i en vinklad skärm bryter ögonkontakten och det blir lättare för modellen att agera.

Modeller gillar att se hur de ser ut. Det löses med en jätteskärm nära modellen som visar förra bilden.

Själv har jag upptäckt att titta ner i en vinklad skärm bryter ögonkontakten och det blir lättare för modellen att agera.

Om modellen är en ettåring som just lärt sig gå är nog sannolikheten att fascinationen för bildskärmen tar över intresset för annat och barnet blir stående precis framför den. ”Där, där, titta, ...”

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar