PMD
Aktiv medlem
Det håller jag med om.Sen är ju kontakten med den som fotas viktig.
Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.Sitter jag och tittar på en skärm tappas den kontakten.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det håller jag med om.Sen är ju kontakten med den som fotas viktig.
Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.Sitter jag och tittar på en skärm tappas den kontakten.
Det håller jag med om.
Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.
Ja, du kanske har rätt i det. Jag har aldrig fotograferat människor som poserar med en vinklad skärm, men inte heller med en dator.
Å andra sidan blir det ju bara åt sidan och tillbaka med blicken om man använder datorns skärm som sökare.
Om man använder en vanlig sökare så är man ju också lite dold för modellen, och man bör nog ta bort kameran från ansiktet ibland för att hålla kontakten levande.
Förr var väl Hasselblad en väldigt vanlig studiokamera. I en blandare så tittar man ju ner i sökaren.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av studiofoto. Men funkade det för bladarfotografer så funkar det nog för andra.
Kanske finns det fotografer som använder stor skärm när de fotar barn och djur i studio men jag har aldrig sett det i något sammanhang. Det kanske skulle fungera jättebra. Har du provat själv eller vet du någon annan som fotar så?
Jag har svårt att tänka mig att en separat skärm som inte sitter på kameran skulle fungera särskilt bra när man behöver flytta kameran för stt komponera om. Det blir liksom långt mellan synapserna i kompositionsrlrelsen.
Stor separat (dator-)skärm funkar nog däremot förträffligt vid gruppfoto där kameran står fast uppställd. Lättare att se om alla är med och att inte någon tittar ner i golvet eller så.
Jag har dock ingen studioerfarenhet så jag borde inte uttala mig.
Nej. Jag tar upp det som en möjlighet. Med extra skärm fäst på kameran tillkommer ju en del vikt och otymplighet. För video är det nästan ett måste. Jag har bara provat det i självporträttssammanhang hittills vid stillbildsfoto och då med monitorn fäst i en arm på stativet. I det sammanhanget är det ju bra att ha kontroll på vad som kommer med i bilden. Jag tror att vanlig optisk sökare är mest praktiskt i de situationer som du beskriver, dvs ett motiv med oförutsedda rörelser framför kameran. Man får helt enkelt lägga sig på golvet om det behövs.
Det håller jag med om.
Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.
Det håller jag med om.
Det gör du ju också om du tittar ner på en vinklad kameraskärm.
Modeller gillar att se hur de ser ut. Det löses med en jätteskärm nära modellen som visar förra bilden.
Själv har jag upptäckt att titta ner i en vinklad skärm bryter ögonkontakten och det blir lättare för modellen att agera.
Om modellen är en ettåring som just lärt sig gå är nog sannolikheten att fascinationen för bildskärmen tar över intresset för annat och barnet blir stående precis framför den. ”Där, där, titta, ...”
...
Jag har dock ingen personlig erfarenhet av studiofoto. Men funkade det för bladarfotografer så funkar det nog för andra.
Använd inte datorskärmen för att visa senaste bilden?Lös det problemet
Hur kan första inlägget vara ett citat?
Länka gärna tillbaka så man kan läsa bakgrunden till inlägget.
Det finns en länk till ursprungstråden i första inlägget.Hur kan första inlägget vara ett citat?
Länka gärna tillbaka så man kan läsa bakgrunden till inlägget.