ANNONS
Annons

Antivirusprogram som inte sänker datorkapaciteten för mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej
Har en datorrelaterad fråga som rör antivirusprogrampaket. Har nu en licens på Norman internet security (brandvägg, spyware-skydd, antivirus mm) som jag haft några år och som funkat bra. Senaste året tycker jag dock att den stjäl alldeles för mycket prestanda och funderar på att byta. Tänkte skaffa en tredatorlicens eftersom jag även har en netbook med Windows 7 starter.
Hur är Norton 360 numera. Tidigare var den ökänd för att sluka resurser och sänka kapaciteten till sirap.. Men fr om 2009 års version sägs det att detta numera är historia. Stämmer det? Finns bättre? Är ju viktigt att det funkar att blockera intrång och spionprogram men samtidigt inte ta märkbart med datorkraft.
Sitter förutom netbooken (som är ny och har 2 Gb internminne) även på en 5-årig dator med XP SP 3 och planerar att efter årsskiftet skaffa ny laptop när utbudet av Core i7-datorer börjar bli lite bättre.

Det blev ett långt inlägg men alla synpunkter på säkerhetssystem mottas tacksamt.
Hälsn
Joakim

Vad sägs om att skippa antiviruset helt och köra som begränsad användare istället? Då slipper du absolut något som tar kraft i bakgrunden. Sen scannar man en gång i månaden med t.ex. Malwarebytes eller windows defender. Så har jag gjort sedan Vista kom ut, och inget skit har tagit sig innanför den här windowsbrandväggen. Jag brukar även några gånger i månaden besöka sidor som innehåller skadlig kod, så det säger en del om mina surfvanor. Firefox och framför allt NoScript blockerar det värsta när det rör sig om surfning.

Annars är Microsofts antivirus både gratis och snabbt, även om det inte är bäst.

ESET NOD 32 är också fint och inte så himla dyrt, det belastar inte processorn och minnet så mycket som andra antivirusprogram har en tendens att göra.

/ Magnus

Vad sägs om att skippa antiviruset helt och köra som begränsad användare istället? Då slipper du absolut något som tar kraft i bakgrunden. Sen scannar man en gång i månaden med t.ex. Malwarebytes eller windows defender. Så har jag gjort sedan Vista kom ut, och inget skit har tagit sig innanför den här windowsbrandväggen. Jag brukar även några gånger i månaden besöka sidor som innehåller skadlig kod, så det säger en del om mina surfvanor. Firefox och framför allt NoScript blockerar det värsta när det rör sig om surfning.

Annars är Microsofts antivirus både gratis och snabbt, även om det inte är bäst.

Nja det är nog inget alternativ. Även om jag bara besöker säkra sidor så är datorn kopplad mot nätet i princip alltid när den är på så kanske ngn gång per år slinker en trojansk häst in. Men än så länge har inget otrevligt hänt. Kör också med malwarebytes manuella scanning ngn gång då och då. Ett bra program. Men det bästa är snabb upptäckt och ha en konstant bevakning, till låg kapacitetsbelastning.

Min personliga erfarenhet är att just Norton brukar få en hel del datorer på knäna.
Kanske de flesta "skydda-mot-allt" paket har de problemen?
En Netbook brukar inte klara av så tunga sviter eftersom minnet inte räcker till.

Kör själv numera endast med AVG och Zonealarm, vilka bägge är gratis.

/Peter

Nja det är nog inget alternativ. Även om jag bara besöker säkra sidor så är datorn kopplad mot nätet i princip alltid när den är på så kanske ngn gång per år slinker en trojansk häst in. Men än så länge har inget otrevligt hänt. Kör också med malwarebytes manuella scanning ngn gång då och då. Ett bra program. Men det bästa är snabb upptäckt och ha en konstant bevakning, till låg kapacitetsbelastning.
En trojan slinker in om du installerar den. Begränsad användare hindrar skadlig kod från att installeras utan din vetskap. Antiviruset kan däremot hindra skadlig kod om du lyfter den begränsade användaren för att installera ett program du chansar på och är osäker på ifall du kan lita på den eller ej.
Har du installerat alla program du behöver på din dator, begränsa datorn därefter och surfa lugnt.

Jag kör AVG på ett par äldre PCs och nya Microsoft Security Essentials på den nyaste datorn, båda programmen verkar fungera bra utan att märkas för mycket.

En sak jag gör för att minska påverkan är att stänga av all bakgrundsscanning. Jag ser ingen mening med att scanna alla filer om och om igen, jag gör en initial totalscanning av diskarna och sedan kollas bara inkommande filer och mail så det inte kommer in någon smitta.

En sak jag gör för att minska påverkan är att stänga av all bakgrundsscanning. Jag ser ingen mening med att scanna alla filer om och om igen, jag gör en initial totalscanning av diskarna och sedan kollas bara inkommande filer och mail så det inte kommer in någon smitta.

Dito. Automatiskt on-the-fly scanning med Security Essentials och schemalagd scanning avstängd. Filerna spontandrabbas ju inte av virus direkt.

Nej, det enda den schemalagda scanningen åstadkommer är väl att minska livslängden på diskarna ...

Avast free Antivirus och Windows brandvägg har funkat fint för mig,
Fyra datorer som snurrar hemma hos oss med det och aldrig varit nåt problem.

Jag kör också Avast free Antivirus och det funkar kanon. Hade avg tidigare och jag tyckte att den stjäl mer kraft av dator än vad avast gör.

NSS Labs genomför tester av antivirus program. Deras senaste rapport finns här. Testet innehåller både hur bra dom är att hitta skadlig kod, samt vilken påverkan programmen har på systemen.

Ett bra grundskydd är att skapa dubbla konton, ett med administrativa rättigheter som man bara använder för att installera program mm, samt ett begränsat för det vardagliga. Samt använda de säkerhetsmekanismer som finns (ha UAC aktiverad i Vista/W7, använda Applocker mm).

Byte till Mac kanske? ;)

Jag skulle annars undvika Avast, och istället köra på Nod32, Kaspersky eller Microsofts egna, som jag gör nu.

Är Ad-Aware även ett antivirusprogram? Jag kör det med all bakgrundsskanning avstängd och använder högerklicksmenyn på misstänkta filer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto