Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera.... men VILKEN?!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaDVmo

Medlem
Nu behöver jag alla råd och hjälp jag kan få. Börjat tröttna på min Sony A 350, haft den bara ett par år och har ett par rätt bra objektiv till den. Men som sagt börjar tröttna på kameran i helhet och svårigheterna i att få tag i rätt tillbehör till bra priser....
Tittat lite smått på NIKON D5000 samt D 3000. Även lite på Canonmodeller, men fallit tillbaka
på NIKON till slut iaf... Men vad anses om CANON EOS 550d, den verkar faktiskt väldigt bra. Men kanske lite väl bra med 18 mpx? Men ISO upp till 6400 låter faktiskt lockande...

Men vilken är egentligen bäst?! D5000 är lite dyrare, men är dyrare bäst? Hittat OK paketpriser för de båda för priser mellan 7-10000 skr. Över det är jag inte alls beredd att lägga, utan kan också tänka mig endast kamerahus+ kitobjektiv att börja med tills jag lärt känna kameran.

Vill ju inte gärna " byta ner mig " ifrån A 350...annars är jag inte sådär jättemycket krav.

Så hjälp mig, råd inför köp av en bra kamera efterlyses!!
 
Senast ändrad:
För 10000 kan du få massa roliga grejer. Vad vill du ha för funktioner? Vill du kunna filma? Ska den vara snabb? Vilken sorts objektiv ska ingå i dessa 7000-10000 kronor? Vill du köpa begagnat?

Om du har en sån budget som du har så tycker jag inte att du borde köpa D3000 eller D5000. Om du vill ha allt det nya (typ full HD filming, bra ISO) så är nog 550D ett mycket bra val. dock så kommer det inte finnas så mycket mer pengar kvar till trevliga linser. Om du istället Inte bryr dig lika mycket om filmning så skulle jag rekomendera att köpa en begagnad kamera t.ex 40D som är en mycket trevlig snabb kamera med 6 bilder per sekund. Den kan du få för 4500kr. Då har du pengar över till riktigt mysiga linser. Och det är något som man inte får glömma, att det är objektiven som räknas. Det blir även mycket behagligare att fota med hög kvalitativa linser istället för kitlinser.

Om du vill ha nikon istället så funkar t.ex D80 bra.
 
Rajala har väl ett erbjudande där man kan köpa Canon EOS 50D + 17-85mm för 10.000:-?

Det är det bästa du kan få för pengarna just nu enligt väldigt många.
 
Håller med william ! Canon 50D slår de andra två, D5000 och 550D med hästlängder,dessutom är den nu lika "billig".Den saknar filmfunktion men den offrar man lätt med en sådan här bra kamera.Eller som de andra säger en begagnad 40D.Eller varför inte en Sony A550,den är lika bra som D5000 och Canon 550D och du har ju redan objektiv till Sony ? MVH.
 
Vet inte om jag är beredd att lägga 10 000 ändå på en kamera just nu...
Ska dock titta lite närmade på 50d...

Men Canon framför Nikon?! :)
 
Vet inte om jag är beredd att lägga 10 000 ändå på en kamera just nu...
Ska dock titta lite närmade på 50d...

Men Canon framför Nikon?! :)

Inte stora skillnader mellan dom två märkena.

Vill du ha mer pengar? Leta efter prylar på vinden och i förrådet och sälj på blocket. Kläder, sportgrejer, tält, elektronik osv. Man vet aldrig vad man hittar som man kan få en slant för.
 
Men Canon framför Nikon?! :)

Jag använde Nikon på den analoga tiden, men när det nu var dags att skaffa digital, så kände Jag mig mer hemma hos Canon direkt.
Min syster har en A350 och är väldigt sugen på en 50D när hon kollat på min:)

Prestandamässigt så ligger N och C väl hack i häl på varandra hela tiden. Nikon är bäst på X ena månaden och sen kommer Canon och går om och så håller det på.

Hitta en modell du gillar och som är bra på det DU söker.
 
50D tycker jag är en tveksam kamera p.g.a. dess brusighet i lågdagrarna. Där är ju 550D betydligt bättre. Fast 50D har snabbare serietagnig…
Har man bråttom kanske man väljer 50D eller varför inte en 40D som är mindre brusig än 50D men mycket brusigare än 550D…
/Harald
 
Vet inte om jag är beredd att lägga 10 000 ändå på en kamera just nu...
Ska dock titta lite närmade på 50d...

Men Canon framför Nikon?! :)

I instegkamera segmenten Canon kanske snäppet bättre för samma pengar. Filmfunktionen är MYCKET bättre, men den ska inte överskattas.
50D med 15-85 IS är överlägsen bästa kombination för kring 10000, men kameran är mycket större, och tyngre än de andra, känn på den först om du trivs med det.
 
Nu behöver jag alla råd och hjälp jag kan få. Börjat tröttna på min Sony A 350, haft den bara ett par år och har ett par rätt bra objektiv till den. Men som sagt börjar tröttna på kameran i helhet och svårigheterna i att få tag i rätt tillbehör till bra priser....
Tittat lite smått på NIKON D5000 samt D 3000. Även lite på Canonmodeller, men fallit tillbaka
på NIKON till slut iaf... Men vad anses om CANON EOS 550d, den verkar faktiskt väldigt bra. Men kanske lite väl bra med 18 mpx? Men ISO upp till 6400 låter faktiskt lockande...

Men vilken är egentligen bäst?! D5000 är lite dyrare, men är dyrare bäst? Hittat OK paketpriser för de båda för priser mellan 7-10000 skr. Över det är jag inte alls beredd att lägga, utan kan också tänka mig endast kamerahus+ kitobjektiv att börja med tills jag lärt känna kameran.

Vill ju inte gärna " byta ner mig " ifrån A 350...annars är jag inte sådär jättemycket krav.

Så hjälp mig, råd inför köp av en bra kamera efterlyses!!

Jag ser på din sida att du redan har flera sony-objektiv. Är det inte bättre ide att stanna i Sony värld?
 
Om man söker på 50D och brus på FS så får man många träffar. Här är några.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120238&highlight=50d+brus

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120795&highlight=50D

Söker man på andra fora så framstår 50D som väldigt brusig. Det är också min erfarenhet. Därför rekommenderar jag den inte. 550D med kitzoomen 18-55 IS ser jag som ett mycket bättre och smidigare alternativ trots att serietagningen är ca 3.5 bilder per sek. Det som kraftigt väger upp är det låga bruset. 550D har samma typ av sensor som 7D även om kamerornas programvaror är olika. Behöver man en lågbrusig med snabbare serietagning finns väl egentligen bara 7D och 1D-serien att ta till.

Kitobjektivet 18-55 IS
Har optiskt betyg på mellan 3 och 4 på Photozone,
Mekaniskt 2
Prisvärdhet 5
http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review

Canonobjektiv 15-85 IS har betyg mellan 3 och 4 på allt på Photozone.
http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is
/Harald
 
Söker man på andra fora så framstår 50D som väldigt brusig. Det är också min erfarenhet. Därför rekommenderar jag den inte. 550D ... det låga bruset.
Det finns givetvis olika uppfattningar om detta. Tittar man på mätningar hos t ex DxO är skillnaden mellan 50D och 550D väldigt liten.
 
CANON EOS 550d, den verkar faktiskt väldigt bra. Men kanske lite väl bra med 18 mpx? Men ISO upp till 6400 låter faktiskt lockande... !!

Vad är det som är så bra med 18MP? 18MP innebär INTE att den kameran är bättre än någon annan per automatik. Det kan vara bra men är oftast inte något som är avgjörande. Speciellt som det är nästintill omöjligt att hitta dessa 18MP om du inte använder riktigt bra (läs dyr) optik och håller skakningarna på ett minimum med hjälp av korta slutartider eller stativ..... Dessa 18MP och kitobjektivet innebär garanterat att du kan söka efter dessa 18MP någonstans i himlen. Du kommer inte att hitta dem. Själv printar jag glatt ut bilder i format 2 x 1,4 meter med mina "futtiga" 12,någonting megapixlar och riktigt bra optik. Bara för att du skall få lite perspektiv

Sätt upp vad DU verkligen behöver eller i alla fall vill ha för finesser kopplat till det du vanligtvis fotograferar. Sedan vet du vad som är bra. Kanske är det just 18MP men det kan ju lika gärna vara något annat. Du har ju redan nämnt en: iso6400.

Annars finns det fler:
Vädertätning, snabb matning, dvs hög bps, lågt pris, robusthet, snabb AF, eller något så simpelt som färgen på kameraremmen :). Jag vet flera som avskyr Nikons gul/svarta rem

Grundtipset är att inte köpa en för enkel kamera. Du växer ur den rätt snabbt om intresset växer. Inte heller skall du köpa någon toppmodell om du verkligen inte behöver den. Satsa istället på en lagom kompromiss och bra optik..... Ex D5000 eller D90 som är två riktigt bra kameror. Speciellt D90 som du kan leva länge med. Med Canon är det lite svårare då de är inne i ett teknikskifte. 550D och 7D är kalasmodeller rent bildmässigt (och i 7Ds fall hela kameran) men i alla fall jag skulle begränsas för mycket av hur 550D fungerar och 7D ligger utanför dina ekonomiska ramar. 50D en modell som idag kan hittas till riktigt bra priser men har en äldre sensorteknologi som de nyare har sprungit ifrån. Dock märks det mest på riktigt höga iso. Annars är 50D en riktig trevlig kamera.
 
Senast ändrad:
Ex D5000 eller D90 som är två riktigt bra kameror. Speciellt D90 som du kan leva länge med. Med Canon är det lite svårare då de är inne i ett teknikskifte.
Nja, jag tror inte det är mer "teknikskifte" än vanligt (eller hos konkurrenter som Nikon). Både Canon 50D och Nikon D90 presenterades i augusti 2008. Gissningsvis kommer efterträdare till båda kamerorna i sommar/höst.

Å andra sidan medför deras relativt "höga" ålder att priserna sjunker och det går att hitta erbjudanden som känns som riktiga fynd. Båda kamerorna är riktigt bra (även om jag skulle sakna Canons C-lägen om jag hade en D90).
 
Nja, jag tror inte det är mer "teknikskifte" än vanligt (eller hos konkurrenter som Nikon). Både Canon 50D och Nikon D90 presenterades i augusti 2008. Gissningsvis kommer efterträdare till båda kamerorna i sommar/höst.

Å andra sidan medför deras relativt "höga" ålder att priserna sjunker och det går att hitta erbjudanden som känns som riktiga fynd. Båda kamerorna är riktigt bra (även om jag skulle sakna Canons C-lägen om jag hade en D90).

Förstod att det skulle komma :) Jag bryr mig inte om när de olika modellerna lanseras utan enbart vad de presterar. D5000/D90 är fullt moderna och nästintill lika bra som sensorn i 550D/7D.

D90/D5000 har samma sensor som sitter i D300 och den har varit i framkanten = läs bäst, ända tills Canon lanserade 550D och 7D. Sensorn i 50D var inte helt "modern" ens när den kom. Det är det jag ville åt.

Givetvis sker det en teknikutvecklig hela tiden men just nu är den ovanligt stor hos Canon då steget från 50D till 550D/7D är ovanligt stort. Mycket större än skillnaden mellan D5000/D90/D300s och 550D/7D rent bildkvalitetsmässigt.
 
D90/D5000 har samma sensor som sitter i D300 och den har varit i framkanten = läs bäst, ända tills Canon lanserade 550D och 7D. Sensorn i 50D var inte helt "modern" ens när den kom.
I så fall var ju definitivt inte sensorn i D90 "helt modern" när kameran presenterades utan redan då över ett år gammal.

Det är möjligt att D90 har en sensor som på några punkter är bättre än sensorn i 50D och kanske även 550D och 7D, men skillnaderna är ganska marginella och inget som jag skulle låta avgöra ett kameraval.
 
ANNONS