Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prestanda PC vs Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Att bygga en hackintosh går nog fortfarande. Fast då blir ju testet de gjorde ganska orelevant. Då blir det snarare ett test av hur de olika OS hanterar hårdvara och LR.

Ett sånt test hade i och för sig varit intressant att se. (Sen blir det säkert en massa problem med drivrutiner osv men det är en annan sak).

Jag kan verkligen förstå användarvänligheten som finns hos alla appleprodukter men det spelar som sagt ingen roll för testet. Lite som att säga att en Rolls Royce är snabbare än en F1 bil bara för att komforten och användarvänligheten är bättre :)

/Staffan

Jag hade en Atari ST som man kunde installera MAC-emulator på men det funkade ju inte ändå eftersom MAC:arna hade en annan styrning av diskettläsaren. Idag när man inte använder disketter kanske det inte skulle vara något problem i alla fall.

Utan att vara speciellt kunnig i området överklockning var min förra desktop utrustad för att överklockas. Det behövs:

1. En processor som kan överklockas. Intel brukar markera dem med K eller X.
2. Moderkort som låter användaren ändra överklockningsparametrar
3. Lämpliga minnen
4. Kraftfull kylning

Vattenkylning är nästintill ett måste för överklockning. Traditionella fläktar väsnas. Vattenkylning brukar ha värmeväxlare och pump utanför chassit.
Om kylningen börjar läcka kan det bli kortslutning i datorn och de flesta dyra delar måste bytas.
Jag känner inte till några PC modeller som har vattenkylning som standard, men det kanske finns.

Min dator är försedd med en grotesk stor luftkylare, och går utmärkt att köra överklockad utan att överhettas eller låta illa. Det som låter mest är fläktarna på grafikkortet.

Som du säger krävs speciellt moderkort och CPU för att en PC ska gå att överklocka. De flesta märkesdatorer har inte det, och går alltså inte att påverka mer än en Mac.

Det var en sådan diskussion jag hoppades på lite. Vanliga PC har ju av tradition varit öppnare i arkitekturen. Det denna jämförelse lyfter är ju framförallt att de hetsar processorn i PC:n med överklockning. Min enkla undran är om man inte har någon ingång på en MAC att göra samma sak. Jag kan inte MAC men om det skulle gå så vore väl i så fall ett mer rättvisande test att även överklocka MAC:en. Någon som vet?

Det är sant. Men en klockning från 4 till 4,5 förklarar inte alls den stora skillnaden i prestanda. Det är allmänt så att Apple tar mer betalt för samma prestanda, det vet man. Men visst har du rätt, man borde jämföra med samma processorhastighet.

Min erfarenhet, som bara består av hur jag upplever det och inge hårda siffror, är att LR är betydligt långsammare på osx än på win och att skillnaden beror på programmet i sig och inte operativsystemen.

Jag hade en fundering åt samma håll utan att kunna bekräfta att det är så. Utan att veta svaret blir i min mening den jämförelse som gjorts haltande såvida man inte bara använder sin dator till Lightroom.

M a o borde man först jämföra prestanda hos Lightroom för OSX och Windows. Annars jämför man äpplen med päron när olika hårdvaror ställs mot varandra.

Jag hade en fundering åt samma håll utan att kunna bekräfta att det är så. Utan att veta svaret blir i min mening den jämförelse som gjorts haltande såvida man inte bara använder sin dator till Lightroom.

M a o borde man först jämföra prestanda hos Lightroom för OSX och Windows. Annars jämför man äpplen med päron när olika hårdvaror ställs mot varandra.

Perfekt uppgift för någon i forumet som antingen kör Hackintosh-PC med både OS X och Windows med Lr (Adobe tillåter dubbla installationer), eller någon som har Bootcamp på sin Mac med möjlighet att även köra Lr i Windows (jag har själv fullt på min MacBook-SSD tyvärr).

Vad jag sett indikationer och test på tidigare så är OS X med sin lite mer omoderna och äldre kärna lite långsammare än senaste versionerna av både Windows och Linux. Speciellt vid flertrådade appar körandes på processorer med många fysiska kärnor så verkar OS X halka efter allt mer ju fler trådar och kärnor som används.

Skulle vara intressant att bekräfta detta, och speciellt att jämföra tillsammans med Lr.

Visst, snabbare men...

Först en debattfarlig metafor: En lagomutrustad Mercedes/Bmw från hyllan mot en garage/stall -trimmad Subaru till samma summa. Förstås är Subarun snabbare.

Sedan, helt opolitiskt, systemkollaps. Hur ser garantin ut för den överklockade och hopplockade pc:n? De tjugo veckor per år som han påstår sig spara äts snabbt upp av blårutor (eller hur det ser i dagens windows?) Speciellt om det finns tjugo garagetrimmade pc:n så är frågan "när", inte "om", en ska haverera.

Volym, både ljud och rymd. En macpro har en fläkt som hörs när man vill höra den. Burken är 25cm hög och 17cm i diameter. Hur en vatten/olje -kyld pc:n låter har jag ingen aning om men bara kylsystemet lär väl vara större än mac:en. En luftkyld fläkt-pc… nej tack.

Ni som tycker det är onödigt gnäll och inget problem med ominstallationer, drivrutiner och intrimning av komponenter. För att inte tala om det löjliga i att bry sig om utseendet på burken. Tack för er åsikt, det finns andra som tycker annat.

Kör med en iMac 5K med 4-kärnig i7:a och sedan har jag ett hemmabygge med en 5960X, så de är väl ganska likvärdiga de i testet. Men jag har en snabbare SSD och kör ingen överklockning på hemmabygget.

Prestandamässigt märker jag inte av någon större skillnad i Lightroom, möjligtvis till förmån för iMac:en. Det kan vara att den är högre klockad (4GHz), än vad 5960X (3-3,5GHz) är.
I Premiere PRO är det däremot skillnad och man har mer fördel av en flertrådad processor.

Enda jag har upptäckt som skillnad, är att LR laggar till i vissa processer i OSX. Det tar 2-3 sekunder extra, än vad det gör i Windows i vissa moment. Men överlag är iMac:en annars snabbare.

Är själv inne på att bygga ihop en Hackintosh och det finns fina guider hur man gör på nätet.
Men det gäller att ha rätt hårdvara, för att få det att fungera.
http://www.tonymacx86.com
http://www.hackintosh.com

Det har gjorts en hel del tester under åren av LR och dess förmåga att nyttja flera processorkärnor. En relativt ny test visar att upp till 4 kärnor gör stor skillnad och sedan avtar prestandaförbättringen ordentligt. En hög klockfrekvens på 4 kärnor har stor inverkan på ligthrooms prestanda. Windows PC:en i det aktuella testet har högre klockfrekvens och fler kärnor.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-6-Multi-Core-Performance-649/

pc bygg själv ikea koncept billigare pris men bättre ?

Det där är sånt trams så d finns inte. Tänker inte bemöta det mer än så, för det skulle vbli ett sååå långt utlägg eftersom du uppenbart helt saknar kunskap i ämnet.

känner få personer som är så (fixerade) vid sitt märke som du. Som hävdat nikons föträfflighet o att deras upplösning på sin D800 är så viktig hur ser du på det idag när nikon bara är trea på bollen? inte lika viktigt längre antagligen.

Något som gör att dom flesta yrkesfotgrafer/bildlabb etc väljer att köra mac är för att det fungerar det kvittar om något skulle vara snabbare någon gång utan stabilitet är viktigast o slippa blåskärm o oaändliga omstarter o virus skydd som låser datorn vilket är vanligt på pc sidan. Nästan samtliga som gått från pc till mac säger samma sak.

Och det finns skäl till att yrkesfolk väljer mac sedan att amatörer gillar att skruva ihop sin dator för att få ett billigare pris är valfritt du gillar antagligen ikea samma koncept du skruvar du får bättre pris sedan om det är bättre kvalitet än från staland tex det är nog tveksamt.

känner få personer som är så (fixerade) vid sitt märke som du. Som hävdat nikons föträfflighet o att deras upplösning på sin D800 är så viktig hur ser du på det idag när nikon bara är trea på bollen? inte lika viktigt längre antagligen.

Något som gör att dom flesta yrkesfotgrafer/bildlabb etc väljer att köra mac är för att det fungerar det kvittar om något skulle vara snabbare någon gång utan stabilitet är viktigast o slippa blåskärm o oaändliga omstarter o virus skydd som låser datorn vilket är vanligt på pc sidan. Nästan samtliga som gått från pc till mac säger samma sak.

Och det finns skäl till att yrkesfolk väljer mac sedan att amatörer gillar att skruva ihop sin dator för att få ett billigare pris är valfritt du gillar antagligen ikea samma koncept du skruvar du får bättre pris sedan om det är bättre kvalitet än från staland tex det är nog tveksamt.

Om du har så stora problem med PC så är det nog user error, sbs, skit bakom skärmen :)

Du verkar snarare vara en riktig MAC-fan boy som blir stött i kanten när det visar sig att MAC inte är bäst...... det känner vi igen sedan tidigare.

Eftersom du inte verkar veta så kan jag tala om för dig att det blir inte sämre kvalitet på en dator för att du väljer komponenterna själv. Du verkar leva i en märklig drörmbubbla om att man får sämre grejor om man väljer dom själv, det är såklart helt tossigt och fel.

Det är de som vill ha bra grejor som väljer själv, snarare än att kör en standard burk utvald av någon annan, det är inte först och främst en prisfråga. Men visst krävs det viss kunskap för att göra bra egna val, de som inte har kunskap kör ofta mac. Och visst tar Apple extra betalt, det kan man ofta göra av de som inte kan......

Men att tro att Apple har bättre kvalitet på sina komponenter visar ju att du inte har det minsta koll. Men det är sant att det finns fler virus för PC, få lägger ju tiden på att skriva virus till mac eftersom användarna är så få.... och det av en anledning.

Men det är helt okej att du kör mac, och gillar det, men kom inte och far med en massa osanningar eller myter för det. Nu råkar jag ju vara en sådan som kan datorer väldigt väl till skillnad från dig :)

Jag har byggt mina datorer själv i 25 år, så det är svårt att veta vart man ska börja förklara för någon som ligger på din nivå. :)

Senast ändrad:
Men det är helt okej att du kör mac, och gillar det, men kom inte och far med en massa osanningar eller myter för det. Nu råkar jag ju vara en sådan som kan datorer väldigt väl till skillnad från dig :)

Att Mac strular mindre än Windows PC är väl ingen osanning eller myt? Apple har ett fåtal modeller med känd HW som de kan testa innan produkterna lanseras. Den lyxen har inte Windows och det tar längre tid att avlusa alla olika kombinationer. Windows 10 uppgraderingen strulade rejält för många inklusive mig själv. Husets 2 Macbook pro har aldrig strulat vid en uppgradering. Det är väl inget konstigt att professionella fotografer vill lägga sin tid på att producera fakturerbart arbete istället för att felsöka sina datorer? Spelar ingen roll hur duktig du är på datorer om mjukvaran är buggig, det tar tid att åtgärda felen.

Att Mac strular mindre än Windows PC är väl ingen osanning eller myt? Apple har ett fåtal modeller med känd HW som de kan testa innan produkterna lanseras. Den lyxen har inte Windows och det tar längre tid att avlusa alla olika kombinationer. Windows 10 uppgraderingen strulade rejält för många inklusive mig själv. Husets 2 Macbook pro har aldrig strulat vid en uppgradering. Det är väl inget konstigt att professionella fotografer vill lägga sin tid på att producera fakturerbart arbete istället för att felsöka sina datorer? Spelar ingen roll hur duktig du är på datorer om mjukvaran är buggig, det tar tid att åtgärda felen.

stämmer bra kör man yrkesmässigt så har man inte tid med strul. Nu är det visserligen ett tag sedan jag körde pc men känner flera som gått från pc till mac som beskrivit hur mycket bättre o mindre strul det blivit när dom börjat med mac istället för pc.

Efter att ha kört Mac i 10 år så kan jag enligt mina erfarenheter säga att Mac strular precis lika mycket som PC.
DVD läsaren har lagt av till min Mac mini.
Grafikkortet har lagt av till min Mac Pro 2 gånger.
Tangentbordet till Min Macbook har slutat fungera.
Min Macbook pro har varit inne för grafikproblem som Apple visserligen har fixat som goodwill. Att säga att de har hög kvalité vet jag inte om jag kan skriva under på.
Man betalar en djävla massa extra för design enigt mig och visst fan har man det struligt varje gång de släpper nytt OS. Kringutrustningsproblem kommer som ett brev på posten.

Om du har så stora problem med PC så är det nog user error, sbs, skit bakom skärmen :)

Du verkar snarare vara en riktig MAC-fan boy som blir stött i kanten när det visar sig att MAC inte är bäst...... det känner vi igen sedan tidigare.

Eftersom du inte verkar veta så kan jag tala om för dig att det blir inte sämre kvalitet på en dator för att du väljer komponenterna själv. Du verkar leva i en märklig drörmbubbla om att man får sämre grejor om man väljer dom själv, det är såklart helt tossigt och fel.

Det är de som vill ha bra grejor som väljer själv, snarare än att kör en standard burk utvald av någon annan, det är inte först och främst en prisfråga. Men visst krävs det viss kunskap för att göra bra egna val, de som inte har kunskap kör ofta mac. Och visst tar Apple extra betalt, det kan man ofta göra av de som inte kan......

Men att tro att Apple har bättre kvalitet på sina komponenter visar ju att du inte har det minsta koll. Men det är sant att det finns fler virus för PC, få lägger ju tiden på att skriva virus till mac eftersom användarna är så få.... och det av en anledning.

Jag har byggt mina datorer själv i 25 år, så det är svårt att veta vart man ska börja förklara för någon som ligger på din nivå. :)

är absolut ingen fanboy utan det är bekräftat från flera håll. Det kvittar om det är likvärdiga komponenter problemet när du bygger är att dom inte är intrimmade o anpassade för varandra blir mer som en gott o blandat påse. Den största skillnaden är att mac operativ system är stabilt o inte lika påverkbart av virus etc sedan om det hänger ihop med att det inte (tillverkas) lika mycket virus till mac är säkert en sanning så du får gärna köra pc det enda jag sa o som stämmer bra är att mac är klart vanligare bland yrkesfotografer o bildfolk ungefär samma sak med att pc är vanligast bland redovisning bara för att det är så sedan länge o mycket är anpassat till pc inom den branschen.

För mig som sitter bakom mac o jobbar typ 40-80 timmar per vecka är nöjd med att det alltid fungerar strular aldrig o varför byta något som funkar? jag gick från pc till mac tack vare att min dell bara strulade o att fotograf kollegor tyckte att jag skulle köra mac för att det är stabilt.

Jag tvekar inte en sekund att du kan mer om datorer än jag du har säkert fått mecka mycket när det krånglar o lärt dig mycket tack vare det jag själv skulle inte ha tid med det vill ha en burk som fungerar utan strul o du kanske inte har strul heller så då är väl allt bra ?
kör vidare med pc inga problem för mig tvärtom bara bra.

Efter att ha kört Mac i 10 år så kan jag enligt mina erfarenheter säga att Mac strular precis lika mycket som PC.
DVD läsaren har lagt av till min Mac mini.
Grafikkortet har lagt av till min Mac Pro 2 gånger.
Tangentbordet till Min Macbook har slutat fungera.
Min Macbook pro har varit inne för grafikproblem som Apple visserligen har fixat som goodwill. Att säga att de har hög kvalité vet jag inte om jag kan skriva under på.
Man betalar en djävla massa extra för design enigt mig och visst fan har man det struligt varje gång de släpper nytt OS. Kringutrustningsproblem kommer som ett brev på posten.

då tycker jag att du ska börja köra pc jag har inte haft några strul mer än att apple skickade ut en gång att dom skulle byta ut batteriet till min mac book o att dom haft en del fel på en del hårdiskar o skulle byta ut den på min utan kostnad om min låg inom den nummer serien.
Kan bli fel på allt men det som jag säger är att datorn fungerar stabilt inga hängningar krångel etc däremot så visst apple har haft fel på diskar,dvd spelare etc men det har många andra också o jag tror att apple har rätt bra kvalitet för jag har inte haft något som gått sönder sedan 2003 på mac.

För att få en bra Mac-upplevelse ska man bara använda Apple-grejer till sin Mac. Ingen tredjeparts kringutrustning.

½ :)

För att få en bra Mac-upplevelse ska man bara använda Apple-grejer till sin Mac. Ingen tredjeparts kringutrustning.

Nu tillverkar ju Apple varken t ex skrivare, skannrar eller USB-hårddiskar. Trots det kan jag inte minnas när en OS-uppgradering senast orsakade problem med något sådant. Kanske hände det nån gång på OS9-tiden ...

½ :)

Då ska man definitiv undvika mac, finnas massor av prylar som inte tillverkas av apple.

Nåväl jag kommer aldrig att skaffa vare sig mac eller Iphone. Vill inte att apple ska bestämma vad jag får göra och inte göra.

Ngt luddigt..

Reagerade lite på ett par saker;
- Varför jämförs en iMac med en tower-modell? Mac Pro 6-core hade varit mer lämpligt. Och prislappen ungefär den samma.
- Hur importerades bilderna? SD-kort i iMac:ens kortläsare? Inte jättesnabb. En USB-kortläsare (som PC:n troligast använde) presterar bättre.
- Vilka proffs kör med en dator med inbyggd skärm? Skälv kör jag Eizo/LaCie/Dell proffsskärmar. IMac-skärmen har man inte bra nog koll på.

Som jag kan se det jämförs äpplen & päron. Och proffsfotografer, vilket jag är, kör Mac Pro.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar