Canons Dual Pixel Cmos AF fungerar utmärkt med både USM- och STM-objektiv. USM är snabbare och mer lämpade för stillbild. STM är mer anpassade för film då de har en mjukare, tystare och långsammare fokusgång. Båda typerna fungerar även med vanlig fasdetekterande AF.
Dual Pixel Cmos AF används för närvarande enbart med LiveView, film eller stillbild.
LiveView är egentligen samma sak som EVF så steget till en spegellös systemkamera, oavsett märke, är vare sig långt eller svårt.
USM är ultraljudsdriven af-teknik. STM är stegmotordriven af-teknik.
Ett problem med vissa äldre USM-objektiv med IS är också att IS-gyrot kan höras vid filmning. Alla nyare EF-objektiv, USM och STM, är utrustade med tyst IS.
Alla de där sakerna - Dual Pixel AF, USM, STM, IS - är Canonspecifika registrerade varumärken och har absolut inget med Sony att göra och knappast av intressant för någon i de här forumen att diskutera, så jag föreslår att du tar upp den saken i något Canon-forum istället.
Nu får man ju enligt reglerna här inte ägna sig åt personangrepp, så jag låter bli. Tycker bara att det är så sorgligt och tragiskt att du håller på som du gör. Jag avslutade mitt konto här på FS för några år sedan för att stämningen blev så trist, men kom tillbaka nu för att jag i min enfald trodde att det hade blivit bättre, men du håller tydligen på med dina barnsligheter fortfarande.
Så tack och ajö från mig till alla här i forumen. Jag skiter i det här nu.
Finns mycket roligare och viktigare saker att ägna sig åt.
Avslutar dock med ett par bilder, så att du Jeduven kan gotta dig i den fantastiska Canon-tekniken.
Jag råkar nämligen ha just en sådan kamera med Dual Pixel AF-teknik som ska vara så fantastiskt bra, en Canon 70D. Råkar dessutom ha en Sony A6300.
Tog en bild på kvällen från altanen på mitt avstannade poolprojekt med en fastfrusen betongblandare. Samma bild med bägge kamerorna. ISO 12800, 1/4s, F/2,8, 35mm.
Canon-kameran klarade inte att fokusera vare sig med live-view eller optisk sökare. I den optiska sökaren gick det inte att se nånting alls i mörkret, det var helt svart. I skärmsökaren på Canon kunde man knappt urskilja motivet i mörkret.
Med Sony-kameran fick man en mycket klar och tydlig bild i sökaren. Autofokus fungerade klockrent och blixtsnabbt och de små gröna AF-punkterna hitta rätt direkt.
Två bilder. Du får själv gissa vilken som är vilken.
/Mats