Annons

Sony A6000 svart + E 16-70/4 ZA OSS

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är absolut värt att kolla. Det kitobjektiv Sony har till A6000 (16-50) är det sämsta jag testat i modern tid och inte värt en extra kostnad på ens 500 spänn tycker jag.

Det var inte så jag menade.
Det var en länk till kit med A6300 och 16-70/4ZA och det kitet kostade 1000 kr mer än om man köper kameran och samma objektiv som separata produkter.

A6300 + 16-70/4 ZA : 21 790 kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A63001670

A6300 hus: 11 990 kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6300

Vario Tessar 16-70/4ZA: 8 690 kr (Rea), 8 990 kr(ord)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=zeiss1670_d1
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=zeiss1670

119990 + 8690 = 20 680 kr. Alltså 1 110 kr mindre än samma kombo i kit.
Även med det ordinarie priset så blir det billigare!

(Att 16-50 (s)kit-objektivet är kass är vi överens om, men det var inte inblandat här.)


/Mats
 
Lycka till! Jag är skeptisk, men den kanske är fantastisk. Jag är helt ointresserad av att filma, och då känns det inte riktigt värt det.

:) Värst vad du var neggo då...

Jag är faktiskt väldigt förvånad över det här svala intresset här för både den här kameran och de två GM-objektiven.

Kameran är ju en revolutionerande nyhet!!!

Visst, jag har ändrat mitt fotograferande en hel del sista tiden och numera är det mycket mer filmande. Det här konceptet excellerar inte på alla områden, så att för t.ex. telephoto så gick jag och köpte mig en Canon 70D och ett Sigma 150-600 Contemporary. Att det blev Canon beror just på möjligheten att köra de objektiven med adapter på Sony-kamerorna, så jag skaffade ett antal andra objektiv till Canonen och en Metabones-adapter. Det visade sig att AF inte fungerade med ett enda av objektiven till Canon-kameran :-(.

Jag visste att alla inte skulle fungera så bra, men trodde att det skulle funka fast långsamt och sen kunna bli bättre med den nya A6300, men AF funkar inte alls. Kameran visar att AF inte går att välja eftersom det är avstängt på objektivet.

Så jag lämnade tillbaka adaptern och gjorde mig av med alla objektiv till Canon förutom Tamron 17-50 och Sigma Teleobjektivet.

Nu kommer dock Sigma med en egen adapter och om den funkar bra med 18-35/1,8 och 50-100/1,8 så blir det nog såna objektiv :).

När A7RII släpptes så tänkte jag WOW, när en ytterligare förbättrad uppföljare till A6300 släpps så blir det kanon. A7RII filmar ju bara i riktig 4K (utan lineskipping och binning) i crop-läge. En APS-c variant av den med snabb processor blir guld.

Det är exakt vad A6300 är! 6K med hel sensorutläsning nedskalad till 4K. Grymt bra.
Sedan funkar den som stillbildskamera också med bra AF, så jag kommer garanterat att bli nöjd.

Sony säger själva att det här är den bästa videokvalitet som de någonsin gjort från någon "konsument-kamera". Jag tror faktiskt den slår även pro-kamerorna!!! För en spottstyver dessutom! Det här är enormt stort och jag fattar inte alla surpellar här som klagar. A6300 är en större nyhet tycker jag än A7RII var.


Tillgången på vettiga ljusstarka objektiv till E-mount är inte så stor än, men det kommer garanterat.
Att Sony satsat resurserna under en tid för att få fram ett objektivutbud till FE är förståeligt. Det har de gjort bra och fortsätter med. De senaste GNM-objektiven verkar ju vara precis det som alla klagat på skulle saknas till A7-orna. Nu när de kommer så är itresset svalt. Visst, lite kostsamma är de, men inte fantasisummor för de som satsat på systemet och köpt sig en A7RII.

Jag är helt säker på att det blir fart på objektivutbudet för APS-C också. Säker en 16-50/2,8GM bl.a., men nu verkar ju Sigma ha fått tummen ur, så det tror jag blir hur bra som helst.

Är det här inte att ta ut glädjen i förskott?
Visst är det det! Jag tycker f.ö. det är en mycket bra sak att göra, det värsta som kan hända är ju att man varit glad i onödan... :)

Men jag har inga svårigheter att se framåt vad som kommer. Tycker det är hur tydligt som helst hur Sony satsar och att E-mount APS-C har en mycket ljus framtid är helt klart. A6300 är ett stort kliv på vägen, men inte fulländat. Det som är lite märkligt däremot är att det inte är IBIS i kameran och att den inte har pekskärm. Det är två saker som jag hade väntat mig och är lite besviken på, men det blir ändå grymt bra. Kommer väl i A7500 eller nåt om ett halvår...

Så, min A6300 levereras om ett par veckor bara och jag kommer att bli supernöjd!
Har nu skaffat lite fler objektiv efter att ha avyttrat alla Canon-gluggar som inte funkade.

Sigma 19/2,8
Sigma 30/2,8
Sony 50/1,8
Sony 16-105/4 PZ
Sony 55-210

Ska bli väldigt spännande att se hur Sigmas adapter funkar! Finns ju en hel del fina objektiv till APS-C för Canon som kan bli kandidater i så fall.

A6300 blir skitbra! Jag kommmer absolut inte att bli missnöjd.
Nyheten om den var så stark att jag återaktiverade mitt FS-konto t.o.m.


/Mats
 
Kollade förresten priserna igen hos Cyberphoto.

Kitet A6000 + 16-70/4ZA på 11990 är ju superbra. Svårslaget värde för pengarna.

Om man köper det kitet OCH en lös A6300 så kostat det tillsammans bara 23980 kr.

Sen kan man komplettera med fler objektiv och dåha två hus, vilket är lite bra :)
Bara en tanke...

Om man inte är intresserad av filmning och nöjer sig med AF-en i A6000, så är det ett vettigt kit att satsa på, så kan man om behovet uppstår inhandla en A6300 senare när de gått ner lite i pris.

Kitet A6300 + 16-70/4 hos Cyberphoto är däremot helt felprissatt.


/Mats
 
http://www.fotokonsult.se/viewpic.htm?ID=2921983, Anders är denna bild eller någon annan på din sport portfolio tagna med SONY A6000 + ev. 16-70/4?

Ingen av dem är tagna med 16-70, och just den där är tagen med NEX-7 och Sigma 19mm (behövs inte AF när man står i ett hörn och väntar).

Min portfolio är dåligt underhållen. På min flickr kan du se allt skräp jag åstadkommit :) https://www.flickr.com/photos/aferiksson (i stort sett allt från de senaste två åren förutom skannade bilder är gjort med A6000). Det framgår av EXIF där vad jag använt.
 
Tegelväggar och bokhyllor brukar vara populärt, men det gäller också att testa på olika avstånd. Objektivet jag provade var hyfsat på korta avstånd, men bedrövligt på lite längre (som synes i exemplet).
 
Hej,

Har tittat på denna kombo hos CF:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000svart1670

alternativ till mycket högre kostnad:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A63001670

Har de samma optik? Det verkar att den i A6000 kombo är betydligt billigare om man jämför styck pris kamera + lens mot denne i A6300?

Är det värt att vänta/ betala på A6300 för 2x kostanden?

Finns det någon test man kan göra på linsen hemma att se om man fått dålig ex? Det verkar finnas exemplar av denna lins som skiljer sig i prestenad från dålig till mycket bra?

16-70 är överprisad skit som inte kan leverera skarpa bilder. 16-50 är skit den med. Test gör du lämpligen mot en vägg med kameran på stativ och med timer.
 
16-70 är överprisad skit som inte kan leverera skarpa bilder. 16-50 är skit den med. Test gör du lämpligen mot en vägg med kameran på stativ och med timer.

Har någon testad 18-105/4? Den ligger hyfsad i pris om den kan leverera?

Fattar att SONY (Zeiss) kan eller inte vill göra bra objektiv som FUJI gör för sina kameror?
 
Jag har en A6000 med kit objektivet. Objektivet anser jag vara skräp.. Men är ett bra pannkaks objektiv som man kan ta med på semestern och inte riskera andra linser.
Annars är jag halv-nöjd med min A6000. Batteri tiden är inte mycket att ha, layouten på baksidan är rörig och gör att man gör ganska mycket misstag. Speciellt det där rull-hjulet som är känsligt för tryck. Andrahandsmarknaden för objektiv är ganska skral. Man kan köpa Metabones adaptern, men den kostar nästan lika mycket som kameran. Jag valde en Fotga adapter, men får då hålla mig till manuell fokus och bländare. En nackdel då är att man också inte får fokus förstoringen som på "native" objektiv (vilket är grymt coolt ).
Sökaren är inte så bra enl. mig, och jag tycker det är jobbig att den är på vänster sida då jag använder vänster öga för att kolla i sökaren. Live view skärmen är "ok".
Storleken på kameran är också ett problem för mig, jag har ganska stora händer :)

Men, det är ingen dålig kamera. Jag är så pass nöjd att jag kommer att behålla den och inte sälja vidare. Men jag kommer att skaffa en större DSLR som passa mig bättre.

mvh
stefan

Jag kan förstå dig. Tycker om mina spegellösa APS-C-kameror, men jag skulle inte vilja avyttra mina större FF-DSLR:er som kompletterar de väldigt väl.

Dels greppet med större och tyngre objektiv (främst telezoom), och dels fördelen ifrån optisk sökare tillsammans med snabbare AF för sport/action.

Där har spegellösa, ifrån alla märken, en bra bit till att jobba på (men kommer säkert någon gång i framtiden).
 
Jag är faktiskt väldigt förvånad över det här svala intresset här för både den här kameran och de två GM-objektiven.

Kameran är ju en revolutionerande nyhet!!!

Visst, jag har ändrat mitt fotograferande en hel del sista tiden och numera är det mycket mer filmande.

Skulle jag främst filma så skulle även jag förmodligen satsat på Sony (trots brister på native-objektiv, krångel med adaptrar till andra objektiv, etc).

För filmning så är de klart branschledande tycker jag. Riktigt grymma på det.

Det här konceptet excellerar inte på alla områden, så att för t.ex. telephoto så gick jag och köpte mig en Canon 70D och ett Sigma 150-600 Contemporary. Att det blev Canon beror just på möjligheten att köra de objektiven med adapter på Sony-kamerorna, så jag skaffade ett antal andra objektiv till Canonen och en Metabones-adapter. Det visade sig att AF inte fungerade med ett enda av objektiven till Canon-kameran :-(.

Jo, för långa telen så skulle inte heller jag främst köra på spegellösa system.

Där passar ju, förutom ett rejälare grepp, även optisk sökare och snabb följande AF oftast lite bättre in på de typiska "use case":en.

Jag visste att alla inte skulle fungera så bra, men trodde att det skulle funka fast långsamt och sen kunna bli bättre med den nya A6300, men AF funkar inte alls. Kameran visar att AF inte går att välja eftersom det är avstängt på objektivet.

Ok, trist. Men du kan nog iaf trösta dig med att du absolut inte är ensam om att upplevt adapterkrångel, speciellt i samband med AF och annan automatik, oavsett kamera och objektivmärken.

Har ju lästa mycket ifrån tex Lennart här som haft mycket krångel med sina adaptrar emellan hans Nikon-objektiv och A7R-hus.

Sony säger själva att det här är den bästa videokvalitet som de någonsin gjort från någon "konsument-kamera". Jag tror faktiskt den slår även pro-kamerorna!!! För en spottstyver dessutom!

Jo, på video är Sony helt överlägsna (nästan iaf) tycker även jag.

Det här är enormt stort och jag fattar inte alla surpellar här som klagar. A6300 är en större nyhet tycker jag än A7RII var.

Det beror säkert på om man främst filmar eller fotar.

För de som främst fotograferar, och vill ha grym upplösning och DR samtidigt i sina bilder, så var nog A7RII kanske en större nyhet.

Att det dessutom är fler i den senare kategorin är nog inte så konstigt då vi trots allt är på "Fotosidan", och inte "Filmsidan" (även om många kanske gör bägge delarna, så är väl ändå fokus trots allt lite mer åt fotohållet, skulle jag misstänka).

Kan ju vara en bidragande förklaring till detta.

Nyheten om den var så stark att jag återaktiverade mitt FS-konto t.o.m.

Lite nyfiken, och kanske inte har med detta att göra, men eftersom du själv lyfte fram det öppet här så passar jag ändå på att iaf fråga;

Vad var orsaken att du var borta ifrån början och stängde ner kontot?

Har själv haft perioder med mycket jobb och annat som gör att jag inte alltid hunnit med Fotosidan, eller andra forum emellan varven. Har då tillfälligt slutat läsa/posta (men inte slutat fotografera), och sedan bara kommit tillbaka när jag haft lite mer tid igen.

Vad är fördelen att stänga ner kontot istället för att bara vara passiv och låta bli att läsa/posta under en längre period (jag kanske har missat något bra där)?

Ok, oavsett ovan frågor; varmt välkommen tillbaka igen! :)
 
Senast ändrad:
Ok, trist. Men du kan nog iaf trösta dig med att du absolut inte är ensam om att upplevt adapterkrångel, speciellt i samband med AF och annan automatik, oavsett kamera och objektivmärken.

Har ju lästa mycket ifrån tex Lennart här som haft mycket krångel med sina adaptrar emellan hans Nikon-objektiv och A7R-hus.

Tja, jag vill nog tillägga följande och tillägna dem som vill ha en spegellös liten och högpresterande kamera integrerat med ett annat system:

I dagsläget är det helt okej att köra med adaptrar som har bra passning om man från början är inställd på att fokusera manuellt. Allt annat är fruktansvärt svajigt.
Jag fick pengarna tillbaks och returnerade Nikon AF till FE/E-adaptern och har lagt om till att helt fokusera manuellt. Det gör mig inget eftersom tanken var så från början.

Jag har numera så jag kan köra mina Nikongluggar på såväl Sony FE/E, Fuji och Samsung. Har inte snålat med pengarna vad gäller passningen mellan objektiv och kamerahus utan här gäller Novoflex, Metabones och Kipons dyrare adptrar. Kan även köra Canongluggar på FE/E.

Det har länge pratats om "smarta adaptrar". Efter att deltagit i en lång tråd på DP review och tagit del av många användares erfarenheter(samt mina egna) är det bara att konstatera att bra smarta adaptrar verkar dröja. Råkar de fungera hjälpligt med ett objektiv så blir det ingen AF på ett par andra för att sedan bli "jagande" fram och tillbaks utan att sätta fokus någonstans på en fjärde glugg.

Så i dagsläget: Native objektiv är det som gäller om man vill ha full, pålitlig funktion. Och det vill säkert kommande köpare av A6300. De enda adaptrar som fungerar tillfredsställande med AF över hela linjen för Sony E/FE är ur Sonys egen LA-EA serie tillsammans med objektiv som har Sonys A-mountfattning. De kan väl också kallas "native" om man så vill.

För APS-C kan man väl även räkna in Sigma 19/2.8 och 30/2.8 samt några till.
Bra om Sigma kan komma med många fler eftersom det fattas en del i objektivutbudet för FE/E.

Men manuell fokus behöver ju inte alls vara någon nackdel. Beror mycket på vad man fotograferar. Nu filmar jag inte men de entusiaster jag känner som sysslar med det föredrar MF

Slutligen: Med tanke på hur stora de 3 senaste native objektiven är för FE/E tackar jag högre makter (och mig själv) för att jag har kvar en rejäl tjockkamera i form av Nikon D800 som ff är svårslagen vad gäller IQ som jag kan hänga mina tyngre gluggar på.

Så dra ett X över X-over mellan systemen vad gäller AF. Än så länge bör väl tilläggas. Någon gång kommer väl en smart adapter som fungerar.

//Lennart
 
Ingen komentar om 18-105/4? Den är rätt så fin i zoom, 28-155 (35mm), skulle passa som enda objektivet om den är tillräckligt bra, åtminstone i skärpa?
 
@Lennart: Tack för den detaljerade redogörelsen - gediget svarat.

Ja; jag tänkte först och främst på smarta adaptrar där andra objektiv kan helt ersätta native-objektiv, med fullt fungerande AF, VR, etc.

Hade för något halvår sedan förhoppningen att vi skulle ha löst det vid denna tiden på ett stabilt sätt.
 
Har någon testad 18-105/4? Den ligger hyfsad i pris om den kan leverera?

Fattar att SONY (Zeiss) kan eller inte vill göra bra objektiv som FUJI gör för sina kameror?

Tror att Sony har styrkan i just sensorer och kamerateknik, och därför att det lite naturligare för de att fokusera utvecklingen på den elektromekaniska sidan och själva kamerahusen, medans Fuji länge haft sin styrka på den optiska sidan och ett stort utvecklings/tillverkningskunnande där (utvecklar och tillverkar mycket kameraobjektiv på OEM-basis åt Hasselblad och många andra prestigemärken i branschen sedan många år).

Såg detta kamerakit med 16-70/4-objektiv ifrån Zeiss hos Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A63001670

Har dock ingen aning om hur det presterar, men kanske kan vara värt för dig att iaf undersöka lite mera.
 
Tror att Sony har styrkan i just sensorer och kamerateknik, och därför att det lite naturligare för de att fokusera utvecklingen på den elektromekaniska sidan och själva kamerahusen, medans Fuji länge haft sin styrka på den optiska sidan och ett stort utvecklings/tillverkningskunnande där (utvecklar och tillverkar mycket kameraobjektiv på OEM-basis åt Hasselblad och många andra prestigemärken i branschen sedan många år).

Såg detta kamerakit med 16-70/4-objektiv ifrån Zeiss hos Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A63001670

Har dock ingen aning om hur det presterar, men kanske kan vara värt för dig att iaf undersöka lite mera.

Det skulle bli mycket spännade om detta är en annan 16-70/4, typ Ver. 2...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.