Annons

Problem med AF på Canon 7D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag läste Fotosidans test av kameran och längst ner hittar jag en fotnot som lyder "Efter testet har läsare hört av sig som upplevt problem med autofokusen hos 7D Mark II. Vi hade inga problem med vårt testexemplar och har därför inte tagit upp eventuella autofokusproblem i testtexten."

Jag äger själv kameran och hårdtestad autofokusen under några månaders tid I Thailand, där jag fortfarande är när detta skrivs. Jag blev förvånad eftersom just AF fokus är det som sticker ut mest och jag är grymt imponerad av dess höga kvalité. Jag tar mängder med bilder och bildserier med i det närmaste 100% skärpa på ett sätt jag aldrig tidigare kunnat med någon kamera. Jag har tidigare använt 7D från att den släpptes, till att den nya 7D mark II kom. Den hade ju däremot klara problem att fixa fokus med, speciellt i seriebildtagningar.

Jag har inte heller läst eller sett någon kritik av dess AF innan och blev förvånad över texten, och vill veta mer. Hur många har problem och är felet mekaniskt eller programvarumässigt, är bara några av de funderingar jag nu har, och hoppas kunna bli upplyst via er andra på forumet...

Finns det någon här som har problem, och kan berätta mer om detta...?

MVH
Jacob Boman

P.S. Jag bifogar några av alla de bilder där AF fokusen fungerat som den ska...
 

Bilagor

  • _U5A2631b.jpg
    _U5A2631b.jpg
    366.4 KB · Visningar: 372
  • _U5A2736b.jpg
    _U5A2736b.jpg
    356.6 KB · Visningar: 262
  • _U5A2939a.jpg
    _U5A2939a.jpg
    353.5 KB · Visningar: 268
Jag har inte heller läst eller sett någon kritik av dess AF innan och blev förvånad över texten, och vill veta mer.

Det skrivs lite på internationella forum om problem. Hur omfattande det är har jag ingen uppfattning om, det förekommer ju alltid att någon drabbas av problem.

Det jobbiga för dem som får problem är att de ofta avfärdas med hänvisningar till användarfel, efterbearbetningn etc av de som inte har några problem. Sanningen är nog den att det helt enkelt finns variationer mellan olika exemplar av samma kamera.

Här på fotosidan har det varit ganska "tyst" så man kan väl hoppas att de stora flertalet av kamerorna funkar som det skall.

PS. Jag har ingen mk2, hade första generationen och upplevde problem då.
 
Ja men om antalet läsare som hört av sig är så pass många att en fotnot skrivs, borde det inte bara vara någon enstaka. Ja eller så tänker jag på det, i varje fall...

Ja att bli avfärdad är ju dels väldigt illa om man i så fall står med en produkt som inte fungerar som den ska, och dels är det lätt av Canon att avfärda folk med det skälet. För inte bara är det 6-7 olika grundlägen att välja på. Varje val går ju sedan att justera i alla möjliga parametrar och att sen välja rätt autofokus metod och/eller fokuspunkter, som bäst passar just den inställningen och motiv, är verkligen inte lätt. Att ett visst objekt, som tex vattenskotrarna, kan passa in på flera olika av grundinställningarna gör ju bara det hela till en labyrint av möjligheter, och att det verkligen går att använda AF systemet felaktigt...

Jag har tex ställt in väldigt specifikt för ett visst svårfångat objekt, och det är jättelätt att den inställningen sen blir kvar och kommer sabotera i ett annat läge med andra grundförutsättningar. Jag kan se ett problem att sen veta hur det var ställt innan jag började ratta, för det finns ju inget sätt att bara göra en "reset" bara på AF funktionerna...
 
Ja men om antalet läsare som hört av sig är så pass många att en fotnot skrivs, borde det inte bara vara någon enstaka. Ja eller så tänker jag på det, i varje fall...

Jag vet inte hur många som hört av sig men säg att det är 5-10 stycken. Då skulle jag nog som artikelförfattare göra precis det som gjorts, notera det men inte dra några större slutsatser.

För att kunna uttala sig om huruvida det är ett generellt problem måste man nog ha betydligt mer underlag än ett antal mail från läsare.

Det är tråkigt att AF problem fortfarande dyker upp men uppenbarligen är det inte så lätt att komma tillrätta med. Det faktum att tillverkarna nu har justeringsmöjligheter inbyggda i kamerahusen visar väl att det är svårlöst i produktionsprocessen.
 
En av de läsare som hörde av sig har nu återkommit och rapporterat att felet låg hos objektivet som ju justerats och kalibrerats ihop med kameran.
 
Det är snarare en möjlighet man har, än att kameran alltid gör det. som man kan uppfatta det du skrev som...
 
Servo

Precis som hos gamla 7D verkar många ha problem med servo-AF. One shot verkar oftast fungera som det ska. Det verkar som om AF ändrar sig under seriebildstagningen även på stillastående motiv i detta läge. Några har också fått spegelbox och lite andra saker utbytta hos Canon. Det verkar som om det är samma sjukdom på 7DII som hos 7D (även min 70D lider av detta. Jag låser alltid AF med tummen på stillastående motiv och då är det inga problem. Detta kan man dock inte göra vid rörliga föremål.) Det måste vara något i konstruktionen på crophusen man inte kommit tillrätta med. Har inte hört så mycket om samma problem på 1D-husen som verkar vara betydligt mer stabila. På internationella forum finns även exempel på kameror som i stort sett aldrig sätter skärpan eller missar skärpan även när förutsättningarna är mer än bra (En kollega till mig råkade ut för detta och jag testade även själv, även med one shot-AF, och kunde bara konstatera faktum under kontrollerade förhållanden. Dessa problem verkar dock ovanligare.

För tydligheten skull skall man väl också nämna att man ofta inte märker av problemen när man inte beskär bilden kraftigt (mer än 50%) eller inte skriver ut i mycket stora storlekar.
 
Hej Tonyegle Ja jo, på 7D känner jag ju definitivt igen problemet. I viss mån även på den nuvarande kameran men har nog inte tänkt annat än att den inte riktigt "vet" vad den ska fokusera på när det inte rör sig och att det är min oförmåga att hålla kameran stilla som gör att fokusen hoppar runt lite. Lite känner jag väl också att nästan alltid fotograferar man något som antingen förväntar röra på sig eller inte, och att läget där i mellan är något jag rätt sällan använder.

eftersom jag inte ägt kameran länge har jag inte så mycket erfarenhet av vissa av AF lägena. Vissa inställningar är ju endast för one-shot bilder och andra för servo läget, och att hålla reda på vilken till vad är också något jag kan föreställa mig kan bli ett visst problem framöver...
 
Jag har precis lämnat in min nya 7DII på service eftersom det är något skumt med skärpan.
Handhavandeproblem tror jag inte att det handlar om eftersom jag haft 7D och har 5DIII och inga som helst problem med dem. 7DII och 5DIII är snarlika i hanteringen.
Det är med långa telen som jag har problem. Väldigt många bilder blir helt oskarpa utan att jag kan förklara varför de blir det. En del bilder ser hyfsat skarpa ut tills jag förstorar dem.
(I DPP medföljande program kan man se alla kameradata och var fokuspunkterna sitter på motivet)
 
Precis som hos gamla 7D verkar många ha problem med servo-AF. One shot verkar oftast fungera som det ska. Det verkar som om AF ändrar sig under seriebildstagningen även på stillastående motiv i detta läge. Några har också fått spegelbox och lite andra saker utbytta hos Canon. Det verkar som om det är samma sjukdom på 7DII som hos 7D (även min 70D lider av detta. Jag låser alltid AF med tummen på stillastående motiv och då är det inga problem. Detta kan man dock inte göra vid rörliga föremål.) Det måste vara något i konstruktionen på crophusen man inte kommit tillrätta med. Har inte hört så mycket om samma problem på 1D-husen som verkar vara betydligt mer stabila. På internationella forum finns även exempel på kameror som i stort sett aldrig sätter skärpan eller missar skärpan även när förutsättningarna är mer än bra (En kollega till mig råkade ut för detta och jag testade även själv, även med one shot-AF, och kunde bara konstatera faktum under kontrollerade förhållanden. Dessa problem verkar dock ovanligare.

För tydligheten skull skall man väl också nämna att man ofta inte märker av problemen när man inte beskär bilden kraftigt (mer än 50%) eller inte skriver ut i mycket stora storlekar.

Precis som en del vittnar om här så har det tidigare varit ganska vanligt att vi kunnat läsa om fokusproblem med de mer avancerade Canon-husen. Det finns flera gamla långa trådar om detta. Då var nog rätt många övertygade om att Canon var speciellt drabbat men det är svårt att dra den typen av slutsatser då det ju säljs mer Canon-kameror än kameror av andra märken.

Det har också funnits tecken som man kunnat tolka som att Canon kommit till rätta med de värsta problemen man haft. De har satsat en hel del på att lösa detta då garantiservice kostar. Ny teknik har också kommit med s.k. hybrid-AF som ju är en teknik där både fasdekt- (snabb men utan återkoppling) och kontrast-AF (långsammare men med återkoppling) samverkar till snabb och precis autofokus på bästa sätt.

I vintras gjordes några halvtaffliga test där man jämförde (jag tror det var 7D MK II) med Sonys billiga spegellösa storsäljare A6000 som har omvittnat snabb följande autofokus. Det blev ett ramaskri när de jämförelserna visade att A6000 fixade att följa t.ex. en skidåkare i ena fallet och en skatare i det andra medan Canon-kameran inte fixade att hålla låsningen när åkarna kom nära och vinkelhastigheten blev för stor.

Då menade en del Canon-fotografer att det måste varit kameran som var fel inställd. Vi kommer aldrig få veta svaret men kan vi verkligen utesluta att Canon-kameran var så pass felkalibrerad att den tappade fokus av det skälet??

Jag undanber mig en ny högljudd märkesdiskussion för det är verkligen inte det jag är ute efter. Fokusproblem finns hos alla tillverkare. Alla kamera/objektiv-kombon är inte alltid lyckade rakt ur kartongerna och man ska vara medveten om att toleranserna kan ställa till problem de med.

En annan sak som har bäring i detta är att tidigare har det visat sig att Canons enklare AF-system inte haft motsvarande problem i samma utsträckning. Dagens AF-system är väldigt avancerade och komplexa och många parametrar finns i detta som kan ställa till problem, både genom att man ställer in dem fel eller glömmer gamla inställningar som man inte är medveten om ligger där och påverkar slutresultatet. Det är ju inte utan heller att man undrar om systemen nu i en del avancerade modeller är alltför svåra att förstå sig på rent pedagogiskt för många användare. Det kan ju också vara förklaringen till att A6000 lyckades bättre än 7D MK II i de fall jag refererat till eller en kombination av dessa orsaker.

Vi gör oss själva stora otjänster i diskussioner som dessa om vi inte kan diskutera sånt utan att fastna i försvar av en kameramodell som tidigare hände. Bara för att modellen har en överlägsen potential, så innebär ju inte det nödvändigt att just det testade exemplaret har det.
 
Okej, och det kan inte ha att göra med det som Magnus skrev om, och/eller att det tex behövs att läggas in i det som kallas "EOS Web service registration tool". Ja jag är osäker på dess funktion men jag har lagt in mina objektiv och om de då på något sätt kalibreras med kameran vid användandet, skulle det kunna vara en orsak till att det fungerar för mig men inte för dig. Är det L-objektiv du använder? Själv har jag fotat mest med min 100-400 L-glugg och inte märkt minsta lilla problem. Jag har även fotat med det fasta Canon 180mm makro objektivet utan problem...

Det finns ju även flera funktionen i kameran som rör objektiven men svårt att säga i vilken utsträckning något sånt skulle kunna påverka det hela. Jag tänker på "korr för objektivaberration" och i vilken utsträckning man kan behöva använda funktionen "AF Mikrojustering"...
 
Om man misstänker att ett objektiv framfokuserar el. bakfokuserar så kan man lätt kolla det. Dvs. om skärpan hamnar framför respektive bakom motivet.
Man sätter kameran på ett stadigt stativ eller på ett bord. Först fokuserar man med vanlig AF på motivet och sedan kollar man i "Liveview" om skärpan hamnar rätt. Om man måste fokusera om i liveview för att få skarpt så kan det bero på fram eller bakfokus. Är det bara små fel så brukar det gå att justera det med mikrojustering i alla fall för objektiv med fast brännvidd.
 
I en del nyare kameramodeller (och nyare objektiv) har Canon infört ett återkopplande AF-system (vilket inte har varit så värst vanligt hos någon kameratillverkare i de fasdetekterande AF-systemens barndom).
Roger Cicala beskriver det bra här. Läs och begrunda!

Rimligen borde denna teknik finnas i EOS 7D II, men jag vet inte om det är så. Dessutom behöver förstås objektivet ha stöd för det, så med gamla objektiv får man inte så stor fördel.
 
Min 5D Mark III som jag har haft i 2 år fokuserar mycket bra. Med mina riktigt gamla gluggar och någorlunda moderna objektiv.
7D som jag bytte bort fokuserade också bra även om jag behövde mikrojustera ett par objektiv för att få bort en ganska obetydlig felfokus på några millimeter.

5D Mark III är riktigt bra på följande fokus och jag förväntar mig att även 7D Mark II ska vara bra på följande fokus (servo) efter alla lovord som finns om den.
 
Min alldeles nya 7D Mark II ska vara på väg hem igen efter en service där man har justerat och kalibrerat AF.
Jag är spänd på hur den kommer att fungera.
 
Min 5D Mark III som jag har haft i 2 år fokuserar mycket bra. Med mina riktigt gamla gluggar och någorlunda moderna objektiv.
7D som jag bytte bort fokuserade också bra även om jag behövde mikrojustera ett par objektiv för att få bort en ganska obetydlig felfokus på några millimeter.

5D Mark III är riktigt bra på följande fokus och jag förväntar mig att även 7D Mark II ska vara bra på följande fokus (servo) efter alla lovord som finns om den.

Jag har ju haft möjligheten att verkligen hårdtesta just den följande fokusen på 7D mark II och jag är oerhört imponerad av den. Jag har tagit en hel rad med bilder som varit helt omöjliga tidigare. Jag har ingen färdig att visa eftersom storleken måste vara begränsad, kan jag inte bara välja ut en utan att bildbehandla den, men om du/ni vill se fler bilder så säg till...

MVH
Jacob
 
Jag tvivlar inte på att följande fokus är suveränt bra när det väl fungerar.
Är den bara lika bra som hos 5D Mark III så duger det långt.

Oturligt nog är det något skumt med min 7D2
Huset kom hem efter en runda hos Assist och fokuserar fortfarande helt tokigt.
Jag startade en ny tråd för att se om det finns något intresse för en samlingstråd för Canonkameror med fokusproblem. Inte någon specifik modell utan alla.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=162437

Jag får väl skicka in kameran igen tillsammans med ett objektiv för en ny runda.
 
Du kan också ha is i magen och skicka in enbart kameran igen. Det ska inte behövas ett specifikt objektiv för att justera kamerans AF till en noggrannhet som ligger inom toleranserna.

Har du tur så misslyckas verkstaden även på tredje försöket och då ska du få kameran utbytt enligt konsumentköplagen.
 
Du kan också ha is i magen och skicka in enbart kameran igen. Det ska inte behövas ett specifikt objektiv för att justera kamerans AF till en noggrannhet som ligger inom toleranserna.

Har du tur så misslyckas verkstaden även på tredje försöket och då ska du få kameran utbytt enligt konsumentköplagen.

OK.
Först skickade jag in kamerahuset. Fick besked att de justerat AF och att om det inte var perfekt så måste jag skicka in kamera med objektiv för att de ska kalibreras tillsammans.
Jag har idag pratat med teknikern på Assist som uppenbarligen inte riktigt tror på mig när jag säger att huset felfokuserar mot alla mina objektiv som jag testat.

Jag borde även kunna lämna tillbaks kameran på öppet köp, man har 30 dagar på sig hos Mediamarkt. Jag lämnade in den efter 3 veckor.
Tyvärr trodde jag att det handlade om handhavandefel när de första bilderna blev dåliga. Kameran blev liggande ett tag innan jag provade den systematiskt och enkelt märkte att det är fel på huset.
Så här i efterhand kan man tycka att det bästa är att prova kameran direkt i butiken vid köpet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.