Var på en presentation av National Geographic fotografen Paul Nicklen. Detta är ju grabbarna med den stora expeditionsbudgeten och allt vad de önskar i utrustning.
Han tog cirka 10 000 bilder under några dagar innan han var nöjd med den här bilden på pigvinerna.
https://events.nationalgeographic.c..._penguins_tp_jpg_610x343_crop_upscale_q85.jpg
Vi såg hastigt raw-filen skymta förbi. Den var inte särskilt slående.
Han använde säkert både polfilter avtonat gråfilter och annat som krävs när han sätter upp sin fjärrstyrda kamera. Det är inte det som får honom att i slutändan skapa en bild som sticker ut.
Det är att han är oerhört skicklig på bildbehandling.
Glöm detta med att skapa den perfekta bilden i kameran. Ingen av oss har det ögat som exakt kan sätta exponeringen eller ställa in kameran så den ger den perfekta vitbalansen i varje bild.
De gamla bilder vi kanske imponeras av och som togs av fotografer med betydligt enklare utrustning var också väldigt duktiga kopister. Det jobbade med bilden i mörkrummet kunde bra många trick för att förändra en bild.
Så om vi vill kalla att förändra en bild i Photoshop för manipulation så bör man nog anse att fotografer har manipulerat bilder de senaste 100 åren.
(Nu pratar vi inte om att ta bort eller lägga till saker) Fast de kunde det också.
Varför är Ansel Adams bilder så berömda. Jo för det första var han den förste som visade amerikanerna deras eget land och gjorde dem stolta över det land de bodde i. För det andra var han en mycket duktig fotograf. För det tredje var han en mästare i mörkrummet.
Förmodligen var det främst hans kunnande i mörkrummet som gjorde honom så unik.
Så efterbearbetning är inget man bör skämmas för. Det är snarare en förutsättning för att leverera ett resultat som sticker ut ur mängden.