Photocon
Aktiv medlem
Behöver???
Vad skulle DET ha med saken att göra?
/Mats
(Bessinnar mig allt vad jag orkar)
BEHÖVER???. Jo frågetecknen kan vara berättigade med tanke på att många av oss skaffar mer prylar än vad vi behöver för att det är roligt och intressant.. Jag är ju som bekant inte speciellt återhållsam när medel finns.
Fast ändå har det ju med saken att göra när det börjar handla om pengar som sinar, vilket drabbat mig.
Jag anser att inget står och faller med vad Sony lanserar för FF år 2013 eller 2017. Att gå på en 5DMkIII är verkligen att lämna tanken på den isolösa kameran. Förutom mer avancerad AF går det lika bra att skaffa en MkII med 24-105/4.
En D800 kräver mycket bra objektiv i vidvinkellägena annars går vitsen med de 36 Mp bort p g a kantoskärpa som verkligen syns. Annars är den snäll vad gäller objektivkraven. Speciellt med fasta gluggar.
Men i mångt och mycket är redan befintliga Sonykameror bättre i många användaravseenden såvida man inte måste ha FF med lite bättre DR.
Varken Nikon eller Canon har Zeissgluggar med AF att tillgå, ingen peaking eller förstorad sökarbild, kan inte filma med fasdetekterande AF. Inte ens deras promodeller har tiltbara skärmar (men ett par instegsvarianter vridbara skärmar). Visst fan är en D800 bra, men den kan ibland kännas "fattig" just för att den saknar bra tilitbar skärm, focuspeaking, d v s saker som gör kameran riktig rolig och snabb att använda.
"Gamla" A900 är ff outstanding i många sammanhang.
Besinna dig en stund till och köp mer valium. Hjälper inte det så har jag hört att cyanid effektivt stoppar alla impulstankar
Förresten har jag tagit bilder i dagens mörker med A77 med värden 1/320 sek och f/6.7 från kamerans basiso 50, samt även 200. Sedan har jag kört den på samma motiv med iso 3200. Just med tanke på dig och tidigare funderingar. Jag har inte kollat ännu och misstänker att den på iso 50 där jag inte ens kunde se motivet i sökaren blir en katastrof. Men vi får väl se.
//Lennart