Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En direkt tanke jag får när jag tänker på naturfotograf i Sverige är ju Terje

Så tänker inte jag! Jag har/har haft andra fotografiska förebilder än den personen - heller aldrig sett hans sätt att fotografera som mitt. Däremot kan man tycka annorlunda om vissa saker som sker i kölvattnet av dessa händelser - och det är väl då det missuppfattas som att man skyddar eller försöker förminska. Så har det i alla fall blivit i mitt fall.

Ett exempel är hur Neva books hanterades i Flashbacktråden. Bara för att de inte svarade upp direkt mot grävarnas krav så hände det här:

http://www.rejta.se/omdome/232872/Neva+Books+&+Pics+AB

En person i Flashbacktråden tyckte att man kunde gå in på Rejta och tycka till om bokhandeln, om de inte tog bort boken Min plats i ljuset, varpå dessa två kommentarer snabbt som ögat dök upp på Rejta. Inte direkt smakfullt, tycker jag...

Vad man då inte vet om/tänker på är att Neva books är ett litet företag - men som ställer upp för många av oss fotointresserade på både större och mindre fotomässor, där de säljer både kända och mindre kända fotografers böcker. Kan tycka att det är synd att man riskerar att förstöra för en sådan verksamhet bara för att man inte reagerar lika snabbt som några grävare på nätet.

Sedan kan jag tycka att svenskt naturfoto har varit alldeles för Terjefierat genom de senaste åren.

// Daniel

En direkt tanke jag får när jag tänker på naturfotograf i Sverige är ju Terje. Ni som mer eller mindre försvarar honom kan ju ta det i fundering när man diskuterar svenska naturfotografers framtid. Vem fasen vill bli associerad med honom eller hans sysslor? Det kvittar om han har varit si eller så nyskapande. Nu är han enbart en fuskare, och hela genren har svärtats ner av honom. Försök inte reparera det genom att skydda idioten.

Äh det handlar inte om att försvara alls. Det handlar om att försöka se lite klart och tydligt bara.
Han rår inte för att han också har gjort bra saker :) Visst svärtas även det men varför låta så neggo tänker jag.
Hade du följt utvecklingen under låt oss säga 20 år så hade du sett bilden mycket tydligare, att det fanns en tid före och även efter den här soppan. Även om Terje betydde mycket under många år så finns det så många fler som präglat vår fina tradition.

Det är nu upp till naturfotograferna (tänker inte bara organisationen, utan även alla oss andra småttingar som gillar att ha kameran utomhus) att visa var skåpet skall stå.

Hade jag själv haft utrustningen så hade jag gett mig ut i skogarna och kämpat för de där Lobilderna som Terje trixade till. Många av de är ju allt annat än omöjliga.

Jag litar på att ni som har utrustning fixar detta nu under denna barmarksäsong? Hade ju varit kul å visa upp friska kanonbilder... Inte för att göra det som en kommentar till Terje utan helt enkelt för att göra ett fett fint avstamp att gå vidare ifrån.

Men det klarar vi ju även utan feta bilder på Lo! ;)

(glimten i ögat!)

Så tänker inte jag! Jag har/har haft andra fotografiska förebilder än den personen - heller aldrig sett hans sätt att fotografera som mitt. Däremot kan man tycka annorlunda om vissa saker som sker i kölvattnet av dessa händelser - och det är väl då det missuppfattas som att man skyddar eller försöker förminska. Så har det i alla fall blivit i mitt fall.

Ett exempel är hur Neva books hanterades i Flashbacktråden. Bara för att de inte svarade upp direkt mot grävarnas krav så hände det här:

http://www.rejta.se/omdome/232872/Neva+Books+&+Pics+AB

En person i Flashbacktråden tyckte att man kunde gå in på Rejta och tycka till om bokhandeln, om de inte tog bort boken Min plats i ljuset, varpå dessa två kommentarer snabbt som ögat dök upp på Rejta. Inte direkt smakfullt, tycker jag...

Vad man då inte vet om/tänker på är att Neva books är ett litet företag - men som ställer upp för många av oss fotointresserade på både större och mindre fotomässor, där de säljer både kända och mindre kända fotografers böcker. Kan tycka att det är synd att man riskerar att förstöra för en sådan verksamhet bara för att man inte reagerar lika snabbt som några grävare på nätet.

Sedan kan jag tycka att svenskt naturfoto har varit alldeles för Terjefierat genom de senaste åren.

// Daniel

EDIT
Ser nu att de två kommentarerna som tidigare varit på Rejta, genom något lustigt sätt har försvunnit. Så livet kan vara ibland...

// D

...Ett exempel är hur Neva books hanterades...

Din beskrivning av förloppet är missvisande. Vad som egentligen hände mellan nevabooks, terje, författaren Eric och flashback var följande:

---------------------------------------------------------------------------
- FB (flashbackgrävare) informerade Nevabooks att terjes bok "Min plats i ljuset" innehåller plagiat.

- Nevabooks plockar omgående bort boken ur sitt sortiment.

- Terje ringer författaren Eric, som nu är 84 år, och lurar honom att han vill använda en bild och några rader från Erics bok. Eric säger ok.

- När Nevabooks sedan kontaktar Eric säger han att det är ok.

- Nevabooks skriver ett surt mejl till FB, och återinför boken i sitt sortiment.

- Eric får till slut reda på sanningen:
att Terje tagit två hela kapitel, för SEXTON år sedan.
Eric blir upprörd över att terje lurat honom, och menar att det är textstöld.

- Även Nevabooks får till slut reda på sanningen, och plockar återigen bort boken "Min plats i ljuset". Samt även terjes bok "Året" åker ut från deras sortiment.
---------------------------------------------------------------------------

Jag kan ha viss förståelse för att någon (flashbackare eller inte) blev upprörd över Terjes svinaktiga lurendrejeri mot Eric. Först stjäl Terje från Eric för 16 år sedan, och nu försöker han blåsa honom igen!

Att någon (flashbackare eller inte) skrev ett negativt omdöme på rejta är förstås inte kul. Men det kan ha varit vem som helst, tom någon reell kund som tidigare handlat hos dem.

Och förresten, varför går inte DU in på rejta och ger ett positivt omdöme då, som motvikt. Du och dina naturfotokompisar kan ju visa er uppskattning på det sättet, för jag antar att även ni handlar hos Nevabooks.

En direkt tanke jag får när jag tänker på naturfotograf i Sverige är ju Terje. Ni som mer eller mindre försvarar honom kan ju ta det i fundering när man diskuterar svenska naturfotografers framtid. Vem fasen vill bli associerad med honom eller hans sysslor? Det kvittar om han har varit si eller så nyskapande. Nu är han enbart en fuskare, och hela genren har svärtats ner av honom. Försök inte reparera det genom att skydda idioten.

Visst är det så, att många associerar numera naturfotografi med terjes terjande. Både bland fotografer och publik.

Att någon (flashbackare eller inte) skrev ett negativt omdöme på rejta är förstås inte kul. Men det kan ha varit vem som helst, tom någon reell kund som tidigare handlat hos dem.

För att använda dina egna ord i några inlägg bort:

"det mesta kan ifrågasättas, allt ifrån vem som skriver inlägg till tomtens existens."

Tror du verkligen att någon timme efter att Rejta nämns på Flashback går två reella kunder in på siten och skriver två rätt otrevliga kommentarer om Nevas verksamhet? Speciellt då ingen skrivit där tidigare...knappast troligt, va?

De mest aktiva i grävartråden på Flashback har ju tagit avstånd från dylika saker och påhitt, det skadar deras sak, menar dom. Det jag vill få fram är att i spåren av att vara snabba i att kräva saker så händer sådana här saker i anonymitetens namn.

Kan också tycka att du är rätt anonym och jag frågar mig varför?

De mest aktiva i grävartråden på Flashback har ju tagit avstånd från dylika saker och påhitt, det skadar deras sak, menar dom. Det jag vill få fram är att i spåren av att vara snabba i att kräva saker så händer sådana här saker i anonymitetens namn.

Jag förstår vad du menar.
Och även jag tar avstånd från felaktiga/falska företagsomdömen.
Både falska NEGATIVA och falska POSITIVA omdömen. Oavsett om de är anonyma eller icke-anonyma. Jag menar, även ICKE-anonyma kan bära sig illa åt. Som bekant. Både på Internet och ute i samhället. Man ska nog inte skylla på "anonymiteten" i första hand.

Mitt inlägg:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1828641&postcount=5368
syftade dock till att förtydliga förloppet kring borttagandet av Terjes bok.
Infon i det inlägget är en sammanställning från olika källor, tidningsartiklar, Sverigesradio.se, flashback och terjadefoton. Tex: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5074852

Ang personlig information: Sakfrågan är det centrala och relevanta. Inte vilken gatuadress medlemmar bor på osv. Men att dividera kring anonymitet är ett sätt att kringå sakfrågan.

Jag förstår vad du menar.
Och även jag tar avstånd från felaktiga/falska företagsomdömen.
Både falska NEGATIVA och falska POSITIVA omdömen. Oavsett om de är anonyma eller icke-anonyma. Jag menar, även ICKE-anonyma kan bära sig illa åt. Som bekant. Både på Internet och ute i samhället. Man ska nog inte skylla på "anonymiteten" i första hand.

Mitt inlägg:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1828641&postcount=5368
syftade dock till att förtydliga förloppet kring borttagandet av Terjes bok.
Infon i det inlägget är en sammanställning från olika källor, tidningsartiklar, Sverigesradio.se, flashback och terjadefoton. Tex: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5074852

Ang personlig information: Sakfrågan är det centrala och relevanta. Inte vilken gatuadress medlemmar bor på osv. Men att dividera kring anonymitet är ett sätt att kringå sakfrågan.

Då har vi iaf viss konsensus. Vi tycker dock olika kring anonymitetsfrågan och så kommer det säkert fortsatt att vara.

En sak har dock slagit mig, så här ett gäng månader efter de första avslöjandena. Då så många undrade (och nästan hånade) varför det inte var någon ur naturfotofacket som avslöjat fusket, utan grävarna på Flashback. Hur kunde man vara så säker på att det inte finns några naturfotografer bland de anonyma grävarna? Jag är nästan övertygad att så är/var fallet. Varför ingen reagerade publikt vet vi nog alla, men under anonymitetens flagga går/gick det bättre. Både på gott och ont kan jag tycka...

Då har vi iaf viss konsensus. Vi tycker dock olika kring anonymitetsfrågan och så kommer det säkert fortsatt att vara.

En sak har dock slagit mig, så här ett gäng månader efter de första avslöjandena. Då så många undrade (och nästan hånade) varför det inte var någon ur naturfotofacket som avslöjat fusket, utan grävarna på Flashback. Hur kunde man vara så säker på att det inte finns några naturfotografer bland de anonyma grävarna? Jag är nästan övertygad att så är/var fallet. Varför ingen reagerade publikt vet vi nog alla, men under anonymitetens flagga går/gick det bättre. Både på gott och ont kan jag tycka...

Skulle vilja säga att merparten av de som har deltagit mest aktivt i FB-tråden, är personer med gediget foto- och naturintresse, trådstartaren själv var ju en aktiv jägare, och flertalet personer som titulerat sig som naturfotografer/fotografer har följt och kommenterat tråden. Tror ingen har påstått att det inte funnits några naturfotografer i grävet, hur vag den benämningen än må vara. När tar man steget över från att vara fotograf med naturintresse, till naturfotograf?

Även väldigt många på FB förnekade ju fusket, ja, även här och inte minst på NFF där det var rätt intensivt i början. Bland annat du hade ju några kommentarer om att FB var en avskrädeshög, att det var en skitsida där mestadels dynga sprids, och ja den smutskastning som nu tydligen pågick..

Skulle vilja säga att merparten av de som har deltagit mest aktivt i FB-tråden, är personer med gediget foto- och naturintresse, trådstartaren själv var ju en aktiv jägare, och flertalet personer som titulerat sig som naturfotografer/fotografer har följt och kommenterat tråden. Tror ingen har påstått att det inte funnits några naturfotografer i grävet, hur vag den benämningen än må vara. När tar man steget över från att vara fotograf med naturintresse, till naturfotograf?

Även väldigt många på FB förnekade ju fusket, ja, även här och inte minst på NFF där det var rätt intensivt i början. Bland annat du hade ju några kommentarer om att FB var en avskrädeshög, att det var en skitsida där mestadels dynga sprids, och ja den smutskastning som tydligen pågick..

I grund och botten tycker jag det fortfarande, det är inget jag hymmlar om! Tyvärr möter jag baksidan av Flashback varje dag i mitt yrke...därav mitt avståndstagande. Sen får väl ni tycka vad ni vill om det. Det har jag också skrivit i forum som jag deltagit i, men ingen (eller få) har väl tagit notis om det, antar jag.

Jag har vad jag kan minnas inte förnekat något fusk, om inte du förstås avser min åsikt om Flashback är att förneka något. Du verkar ju ha mer koll på vad jag skrivit än jag själv, så kanske så är fallet. I så fall får det väl vara så...

Även väldigt många på FB förnekade ju fusket, ja, även här och inte minst på NFF där det var rätt intensivt i början. Bland annat du hade ju några kommentarer om att FB var en avskrädeshög, att det var en skitsida där mestadels dynga sprids, och ja den smutskastning som nu tydligen pågick..

Är det verkligen så många i FB-tråden som faktiskt har koll på foto i allmänhet och naturfoto i synnerhet, ens bland de som är mest aktiva? Så fort det kommer upp en blixtbild på Terjes blogg ifrågasätts den p.g.a. skuggor och annat, som är rätt lättförklarade om man kan fotografera. Det brukar mynna ut i rätt mycket onödigt tjafs.

NFF har såvitt jag vet tagit rätt stort avstånd från TH, och ser honom nu som en ickefotograf (eller nåt). Jag är själv medlem där, men i början av allt detta var det ganska rabiat - det var inte poppis att kritisera TH. Nu verkar de flesta låtsas som om TH aldrig funnits.

Det finns säkerligen massor av nackdelar med Flashback, men i det här fallet har jag svårt att se någon annan än att där ibland finns rötägg som skriver onödiga inlägg (vilket det gör här också). TH själv verkar likställa FB och FS i de inlägg där han beklagar sig över näthatet som blir alltmer utbrett.

Jag hatar inte Terje, jag har aldrig träffat karln. Jag är inte jätteförtjust i hans bilder, men de flesta tycker nog att han tar bättre bilder än jag gör. Det jag ogillar är att Terje byggt en karriär på något han inte åstadkommit sjäv, med stulna texter, stulna och manipulerade bilder (de senaste åren) och att han så hårdnackat gett sig på andra som gjort det just han själv gjort. Jag skulle tycka precis lika illa om vilken som helst annan fotograf som gör på det viset, rent fotomässigt.

Terje har ännu inte svarat på hur länge han manipulerat bilder, utan bara i vaga ordalag sagt att det gäller nåt hundratal lodjursbilder, ett mårddjur och två grävlingar (tror jag det var). samtliga är bilder där han blivit överbevisad av folket på Flashback innan han medgett fusk. Ytterligare bilder, som vargen från nyår i "Året" har ifrågasatts, men inte kommenterats alls.

Nyårsafton i år publicerades en lodjursbild tagen på nära håll som var gjord i Mullsjöskogarna, men den togs bort för att det blev för mycket bråk om den i TH:s blogg. Jag har sett bilden som förstås innehöll ett lodjur, men att ta en sådan bild, på så nära håll just på nyårsafton och publicera den dagen efter känns för mig fullständigt osannolikt. Detta är något TH borde kunna motbevisa med fler bilder från samma dag, EXIF-info eller annat, men han valde att ta bort blogginlägget. Det är möjligt att TH publicerade bilden som något slags nyårsskämt (jag fnissade när jag såg bilden), men då skulle han nog sagt det.

Senaste debatten om TH gäller föreläsningen i Göteborg. Där vet vi ju faktiskt inte vad som sades, men det verkar inte som om något nytt framkom. Det hade nog varit roligare om det var journalister och inte fotografer som besökte föreläsningen - då hade kanske frågorna blivit fler ....

Blev ett långt och negativt inlägg detta, så jag vill återigen framhålla att det inte är Terje som person jag ger mig på, utan Terje som naturfotograf och debattör i natursammanhang.

/afe

Är det verkligen så många i FB-tråden som faktiskt har koll på foto i allmänhet och naturfoto i synnerhet, ens bland de som är mest aktiva? Så fort det kommer upp en blixtbild på Terjes blogg ifrågasätts den p.g.a. skuggor och annat, som är rätt lättförklarade om man kan fotografera. Det brukar mynna ut i rätt mycket onödigt tjafs.

Du måste ju inse att nu kan ju, vemsomhelst, hoppa in i debatten närsomhelst. Det är ingen sluten grupp. Sedan, visst, folk kommer och går, kärnan förändras, men jag tycker den röda tråden kvarstår.

"Om man kan fotografera". Ja, så om man nu händelsevis råkar tycka att en blixtbild ser ut att vara lite konstig, så hamnar man alltså genast i gruppen som inte kan det här med foto. Tror knappast att alla som nu gillar/håller på med foto har koll alla aspekter inom foto, och det gäller ju även för folket här på FS.

Herr Hellesös bok "Året" korsade mina vägar häromdan och jag såg då att den misstänkt terjade tornseglarbilden även finns med, en nyhet för mej.
Dvs "Året" innehåller alltså två misstänkt terjade bilder enligt vad som framkommit på flashback:

- "Mjölkört och tornseglare" (16 juli 2006)
- "Min första vargbild" (31 dec 2006)

Förutom ovanstående är det ointressanta bilder. En bekant skulle slänga boken vid en vindsröjning, men jag fick låna den med löftet att den destrueras inom en månad, haha.

Omslagsbilden på hans storsäljande bok "Seven Sumits" är förövrigt mycket lik den här bilden som kommer från en Norsk bergsbestigare:
http://www.flickr.com/photos/45357417@N02/4165779873/in/photostream

Lite off-topic, men eftersom koppling norge-sverige finns även här så tyckte jag det var ok.

Informationen kommer förresten från Janne Corax i utsidantråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69410

Jag har nu gjort en anmälan till Högskoleverket om att HFF anlitat Hellesø som föreläsare, och bett dem pröva om det är förenligt med högskoleförordningen.

Vi får väl se om det händer nåt.

Igår fick jag svar (via pappersbrev). Så här skriver Högskoleverket:

Angående föreläsare vid Göteborgs universitet
Du har i en anmälan till Högskoleverket påtalat att Göteborgs universitet har anlitat Terje Hellesø som föreläsare. Du vill att Högskoleverket prövar om det är förenligt med högskoleförordningen att universitetet anlitar en person, som har manipulerat bilder och plagierat texter i sken av att det är originalverk, som föreläsare.

Av 1 kap. 8 § högskolelagen (1992:1434) framgår att utibildning på grundnivå bl.a. ska utveckla studenternas förmåga att göra sjävständiga och kritiska bedömningar. Av den artikeln i Göteborgsposten som du hänvisar till framgår att prefekten för den aktuella institutionen som skäl för inbjudan till fotografen angivit att studenterna ska lära sig att kritiskt franska material. Mot denna bakgrund finner Högskoleverket inte skäl att närmare utreda din anmälan. Med detta besked avslutas ärendet.

På Högskoleverkets vägnar
Christian Sjöstrand
Chefsjurist

Mattias Wande
Verksjurist

Igår fick jag svar (via pappersbrev). Så här skriver Högskoleverket:

Angående föreläsare vid Göteborgs universitet
Du har i en anmälan till Högskoleverket påtalat att Göteborgs universitet har anlitat Terje Hellesø som föreläsare. Du vill att Högskoleverket prövar om det är förenligt med högskoleförordningen att universitetet anlitar en person, som har manipulerat bilder och plagierat texter i sken av att det är originalverk, som föreläsare.

Av 1 kap. 8 § högskolelagen (1992:1434) framgår att utibildning på grundnivå bl.a. ska utveckla studenternas förmåga att göra sjävständiga och kritiska bedömningar. Av den artikeln i Göteborgsposten som du hänvisar till framgår att prefekten för den aktuella institutionen som skäl för inbjudan till fotografen angivit att studenterna ska lära sig att kritiskt franska material. Mot denna bakgrund finner Högskoleverket inte skäl att närmare utreda din anmälan. Med detta besked avslutas ärendet.

På Högskoleverkets vägnar
Christian Sjöstrand
Chefsjurist

Mattias Wande
Verksjurist

Hur gör man när man franskar material? ;-)

Äsch då.

Man korrekturläser inte tillräckligt bra. :)

(Jag hittade inget gratis OCR-program till min iPod Touch så jag knappade in texten för hand).

Det ska förstås stå "granska".

Nån som har synpunkter på Högskoleverkets motivering till att inte närmare utreda min anmälan?

Äsch då.

(Jag hittade inget gratis OCR-program till min iPod Touch så jag knappade in texten för hand).

Nån som har synpunkter på Högskoleverkets motivering till att inte närmare utreda min anmälan?

Det känns väl som de inte riktigt förstår att vi också förstår att TANKEN är som de beskriver. Problemet som jag (och jag tolkade dig när du anmälde) har är att vi inte tror att högskolan i fråga kan hantera det, utan det blir så att TH får bli möjlighet att bli husgud åt nya fotografer som pga ålder och erfarenhet inte kritiskt kan granska det TH säger...

Äsch då.

Bild som du laddar upp till Google-docs och kör OCR-funktionen där, för nästa gång.

Har dock ännu aldrig stött på en OCR-funktion som fungerar riktigt bra på Svenska, men ganska mycket hjälp blir det i alla fall.

/Karl

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar