Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Av det uttalandet kan man ganska lätt utläsa att du inte varit på någon föreläsning eller kurs med TH. "Sänka slutartiden och skaka", hur menar du egentligen? En kortare slutartid ger mindre rörelseoskärpa.
Jag försvarar inte det TH har gjort och jag tycker att allt ska upp på bordet men glöm att han någonsin kommer krypa till korset och delge oss allt om sitt fusk.
Jag har varit på några av TH:s föreläsningar i början av 90-talet, långt innan någon kunde stava till digitalkamera och långt innan du var född Erik, åtminstone om man ska tro vad som står om din ålder i din profil... Det skulle nog se bättre ut om du håller dig till korrekta uppgifter i din egen profil om du ska hållas här och raljera...
Han är en mycket bra föreläsare och i grunden en mycket duktig fotograf, det kan ingen som är insatt i naturfoto ta ifrån honom. Att han sedan skitit ut sig fullständigt är ju minst sagt beklagligt.

Duktig fotograf inom sin genre. På senare tid, när konkurrensen blivit stenhård, har också Terje tappat mark.
Han har en egen bildstil, han har fotograferat länge. Att han kan exponering och hur kameran fungerar innan och utan är aldrig något tvivel om. Sedan handlar inte bra bilder fall man har fotat i 30 år, det handlar om vad betraktaren tycker. Terje har en rätt snäv skara som anser att hans bilder är bra. Många andra tycker inte de är tilltalande. Om det sedan beror på dåligt bildseende eller att man helt enkelt inte intresserar sig för abstrakta bilder är en helt annan sak.

Personligen tycker jag Terje har ett par riktigt bra bilder, men dessa går mer åt det dokumentära hållet än det konstnärliga.
 
Av det uttalandet kan man ganska lätt utläsa att du inte varit på någon föreläsning eller kurs med TH. "Sänka slutartiden och skaka", hur menar du egentligen? En kortare slutartid ger mindre rörelseoskärpa.
Jag försvarar inte det TH har gjort och jag tycker att allt ska upp på bordet men glöm att han någonsin kommer krypa till korset och delge oss allt om sitt fusk.
Jag har varit på några av TH:s föreläsningar i början av 90-talet, långt innan någon kunde stava till digitalkamera och långt innan du var född Erik, åtminstone om man ska tro vad som står om din ålder i din profil... Det skulle nog se bättre ut om du håller dig till korrekta uppgifter i din egen profil om du ska hållas här och raljera...
Han är en mycket bra föreläsare och i grunden en mycket duktig fotograf, det kan ingen som är insatt i naturfoto ta ifrån honom. Att han sedan skitit ut sig fullständigt är ju minst sagt beklagligt.

Det var såklart ett oerhört ironiskt uttalande från mig, men det kanske inte framgick.

Ah, med sänka slutartiden menade jag att sänka siffran (i brist på annat ord) från säg, 1/500s till 1/15s.

Förstår inte vad min ålder spelar för någon roll. Men visst, korrigerar det nu.

Fast nu är det så att din åsikt är högst personlig. Vet inte riktigt om du kan gå och bestämma vem som är insatt i naturfoto eller ej, och vad den personen tycker och tänker. Du tycker han är en mycket bra föreläsare och en mycket duktigt fotograf, fine by me. Jag har ingen aning om hurdan han är som föreläsare, så jag kan inte uttala mig om det och det har jag ej heller gjort, men som fotograf anser jag att han inte är något extraordinärt, självklart besitter han en viss förmåga, men ja... förstår inte riktigt hans glorifierade roll. En åsikt som jag verkar dela med många andra, "insatta naturfotografer".

Hade han vunnit Årets Naturfotograf 2010 utan sitt bildfusk de senaste åren?

EDIT: Fast det svaret är ju rätt självklart.
 
Senast ändrad:
TH's bilder är ju skitbra men konkurrensen från Herje Tellesö blir nog för svår. HT's bilder känns ärligare på något sätt och nyskapande långt utöver nivån TH kom till. Om HT också börjar med kurser kommer säkert de flesta med någon insikt i naturfoto att välja dessa i stället.

Det värmer hjärtat att det finns de som vill ge bedragare en chans till, hoppas att ni inte glömmer de stackare som (säkert helt oförtjänt) hamnat under rubriker som "Bedragare på Blocket". Ge dom en chans till och fortsätt köpa av dom, hur skulle dom klara sig annars tror ni?
Bedragaren genomför en stöld.
Nej det var en i mina ögon en riktigt dålig jämförelse.
 
Det skulle inte förvåna mig om Terje fyller sina kurser, 2900 är inte mycket för en heldag. Jag har varit på utbilning som kostade det dubbla som jag inte minns något av.

Om vi bortser från ett halvdussin i denna tråd som är riktigt hatiskt inställda, ett dussin som är ordentligt irriterade och några hundra som visst tycker att Terje har betett sig mycket illa så finns det fortfarande 10.000-tals fotointresserade kvar att välja ifrån.

Räknar vi också alla som varje dag hittar till fotografi så tror jag hans berömmelse, ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf, kommer att locka människor. Dessa nytillkommande lär redan ha hört talas om Terje utan att komma ihåg varför. Därför kan de mycket väl välja honom
– Han har man ju hört talas om, tänker de.

Det torde också finnas de som är beredda att betala för att få en chans att i enrum snacka med Terje om både det ena och det andra.

Slutligen så får han ju otrolig och gratis marknadsföring på Sveriges största mötesplats för fotografer.

Så finns det också en väldigt flitig Terjelärjunge :)
 
Nej där har du fel.
Terje var känd långt innan de digitala kamerorna fanns.

Ja, det har du rätt i.
Vad jag egentligen menade var "känd för en liten större publik" och tänkte då på de senaste åren och utmärkelsen som årets naturfotograf.

Sen kanske vi skall komma ihåg att det finns andra sätt att fuska inom naturfotografi än taffligt klippa in spegelvända kattdjur i landskapsbilder.
Och många fusksätt är också kompatibla med analog fotografi: Tex att fota i hägn, dresserade djur eller tom i djurpark och sedan låta påskina att det är vilda djur i sin naturliga miljö.

Med tanke på vidden av Terjes digitala fusk, hans totala ovilja att erkänna innan han blivit fullständigt överbevisad samt de hysteriskt fabulerade texterna om sina "möten" i skogen så ser iallafall jag ingen speciell
anledning att tro att fusket råkade börja 2007.
Jag tycker snarare att det finns anledning att ifrågasätta allt han gjort.
 
Nej bedragen på blocket genomför ett bedrägeri. Han genomför ingen stöld. Därför kallas personen bedragare och inte tjuv. Då ligger ju nästan Terje närmare en stöld när han tar bilder :)

Man kan väl se det så här.

Terjes bedrägeri ligger inte i vad han har gjort. Att göra fotomontage är inte i sig bedrägligt.
Det bedrägliga är att påstå att bilderna inte är montage.
Att skriva berättelser (sagor) om möten med djur är inte heller bedrägligt, men att påstå att mötena är sanna är bedrägligt.

De handlingar som utförs av bedragare på blocket är däremot bedrägliga redan som handling. Oavsett vad de sedan säger att de gör eller inte.

Med andra ord. Många kan se förbi det bedrägliga i Terjes verk och kanske njuta av berättelser och bilder ändå. Men ingen kan glädjas åt att bli bedragen på blocket.

Petter ...
 
Förstår inte vad min ålder spelar för någon roll. Men visst, korrigerar det nu.
Jag hängde inte upp mig på din ålder. Vad jag menar är att du själv lagt ut felaktiga uppgifter om dig själv i din egen profil, samtidigt som du så flitigt deltar i en tråd och beklagar dig över att någon annan far fram med osanningar...
 
Tänk vad mycket bedrägeri det finns i naturfilmer.
Ihopklippta scener som får oss att uppleva en spännande jakt.
Den lilla musen som gnager på frön.
Ormen som får upp vittring på ett byte
Musen som oroligt ser sig omkring, men ändå äter vidare
Ormen som ringlar framåt, vädrande fter bytet.
Musen som ...
Ormen som ...

och slutligen en tumultartad scen där ormen fångar och äter musen.
Allt ihopklippt från tre olika filmningar

En regisserad dramatiserad saga

Petter ...
 
Tänk vad mycket bedrägeri det finns i naturfilmer.
Ihopklippta scener som får oss att uppleva en spännande jakt.
Den lilla musen som gnager på frön.
Ormen som får upp vittring på ett byte
Musen som oroligt ser sig omkring, men ändå äter vidare
Ormen som ringlar framåt, vädrande fter bytet.
Musen som ...
Ormen som ...

och slutligen en tumultartad scen där ormen fångar och äter musen.
Allt ihopklippt från tre olika filmningar

En regisserad dramatiserad saga

Petter ...

Precis! I princip all naturfilm vi ser på tv är vad jag skulle kalla fusk. Men jag antar att alla klipp och redigerade djurscener är lagligt uppköpta eller tagna från eget material. Åtminstone får man väl hoppas det, skandal vore det annars. I Terjes fall rör det sig som bekant om stulet material, det är ju det som är den stora skillnaden.
 
Senast ändrad:
Precis! I princip all naturfilm vi ser på tv är vad jag skulle kalla fusk. Men jag antar att alla klipp och redigerade djurscener är lagligt uppköpta eller tagna från eget material. Åtminstone får man väl hoppas det, skandal vore det annars. I Terjes fall rör det sig som bekant om stulet material, det är ju det som är den stora skillnaden.

Ja det är ett upphovsrättsbrott. Sådant diskuteras i många trådar.
Men jag upplever inte att det är det som är fokus i den här tråden, även om det är en delmängd av alla inlägg som diskuterar den saken.


Petter ...
 
Ja det är ett upphovsrättsbrott. Sådant diskuteras i många trådar.
Men jag upplever inte att det är det som är fokus i den här tråden, även om det är en delmängd av alla inlägg som diskuterar den saken.


Petter ...

Förvisso, tråden handlar ju om att Terje avslöjats för fusk. Men det är ändå en viss skillnad hur man fuskar. Nu har ju han fuskat på ett olagligt sätt, så därför blir fokus naturligtvis mest på själva brottet och inte så mycket på allmänt fuskande kanske.

Utan något som helst fusk skulle många naturfotografer och filmare inte kunna producera något sevärt, som de själva ser det. Ta till exempel Brutus, han säger ju själv att han matar in fåglar som han fotar. Beskriver noggrant att man ska stryka margarin på en gren och strö på fågelmat, sen är det bara att ta bilder när fåglarna kommer för att äta.

Personligen tycker jag det är fusk, eller kanske grovt arrangerat är bättre formulerat. För min del känns bilden mer äkta om den är helt oarrangerad, men det är givetvis en smaksak. Jag anklagar ingen för fusk, var och en har sin stil bara.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.