Att TH är en duktig fotograf tror jag att de flesta med någon insikt i naturfoto är överens om, det är bara att lyssna på de etablerade naturfotografer som uttalat sig om skandalen annars. Alla påpekar just hans skicklighet och menar att detta gjort fuskandet än mer obegripligt. De som är mest rabiata i denna tråd däremot är väl inte kända för något mer än just detta, sitt hat mot en fuskande naturfotograf? I och för sig är säkert det också ett sätt att skaffa sig uppmärksamhet i en tid då det är finare att vara känd, även om det är som idiot i en dokusåpa, än okänd och "tråkigt normal".
Om TH i framtiden kommer att kunna fortsätta att leva av sitt fotande kan nog endast framtiden utvisa. Personligen tror jag att det kommer att bli svårt, en sådan här skandal blir nog svår att tvätta av sig. Men att hålla på i denna tråd och häckla hans försök tycker jag gränsar mot mobbning. Jag tror att många skulle tjäna på att åtminstone försöka tänka sig in i TH:s situation innan de häcklar vidare. Om inte annat än för sitt eget framtida rykte som medmänniska.