Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)
De finns fler som jag

Bra att veta.

Hade bara MM haft en vettig hemsida där man kan se lager och priser så kunde man ju kolla utan att behöva åka dit på chans. Men dom vägrar envist att bete sig kundvänligt, och då blir det ingen shopping där heller.

mycket bra sagt tänk om alla skulle ta sig tid att reflektera över sånt så skulle de se anorlunda ut i vårat samhälle
 
Du kanske tycker att folk lyssnar på musik dom inte gillar också?

nej men har kollat med mina vänner och ett exempel är att en säger att banken tar ut höga avgifter trots detta så har denne kvar samma bank i min värld är det konstigt samma som denna avgift på lagrings media varför ska alla bestraffas med avgift till artister etc och av en organisation för att man vill lagra sina bilder vad blir nästa steg ?
 
Har de glömt att ta ut en avgift på minneskort?

Nej, kanske inte glömt men deras statistiska undersökning har väl inte visat att minneskort används i så utsträckning till att lagra privat kopierat material.

Man bör väl spara sina kvitton om man som privat person köper diskar/stickor eftersom det blir en rättslig process som kan komma att tvinga bort avgiften och då kommer den betalas tillbaka av Copyswede till den som betalat in. Men det finns ingen process att betala tillbaka till slutkunden. Men det kanske kan gå att få igenom om man har ett kvittto som visar att man betalat den....
 
Jag har ingenting emot att beställa mina saker från ett land där denna avgift inte finns.

Någon som vet vilka länder som har den här typen av avgift?
 
Tyvärr lönar det sig kanske inte att köpa SD-kort och en minneskortläsare med USB istället för ett USB-minne. Jag kollade lite hastigt på Prisjakt och priserna är ungefär likvärdiga för 16Gbyte.

Men när USB-minnen blir dyrare pga Copyswedes avgift så får SD-kort + kortläsare eventuellt ett svagt övertag, men framförallt så betalar man ju inte till Copyswede om man köper SD-kort + kortläsare istället för USB-minne.
 
Nej, kanske inte glömt men deras statistiska undersökning har väl inte visat att minneskort används i så utsträckning till att lagra privat kopierat material.

Några sådana undersökingar är väl inte offentliga, antar jag. Eller?

Lite lustigt är det allt. Jag har nog rätt mycket mer musik på mitt 16Gbyte minneskort i min telefon än på något USB-minne.
 
Så det blev bara 80kr påslag tillslut ? det var ju inte så mycket som jag hade förväntat mig, jag trodde runt 300kr eller så vilket hade varit surt. Men 80kr extra kan jag leva med, det är ungefär lika mycket som en Calzone kostar.

/ Magnus
 
Så det blev bara 80kr påslag tillslut ? det var ju inte så mycket som jag hade förväntat mig, jag trodde runt 300kr eller så vilket hade varit surt. Men 80kr extra kan jag leva med, det är ungefär lika mycket som en Calzone kostar.

/ Magnus

Plus moms naturligtvis, klart att staten skall ha en del av kakan också. 100kr per disk blir det då.

För övrigt är det väl inte beloppet folk vänder sig mot, som du säger är det ju bara en Calzone, det är väl snarare att en hemlighetsfull intresseorganisation först fått beskattningsrätt och sedan kan utöka den efter eget behag när intäkterna faller på de ursprungliga produkterna. Allt detta utan att redovisa vilka som får del av pengarna (jo jag vet att de listar en massa organisationer i sin årsredovisning men hur många ören trillar faktiskt ner i de berörda artisternas fickor efter att resp. organisation tagit sin del för administration och annat).

Genomsnittslönen för de anställda på Copyswede var dryga 800 000kr förra året. Det skulle jag också vilja ha, hur får man jobb där?
 
Ja jo det kan jag ju förstå, det är väl ingen av oss som vill betala en straffavgift för ett brott som man inte har begått eller tänker begå.

Men nu finns ju avgiften där och det rör sig om 100kr extra, vi får väl bita i det sura äpplet och acceptera det som det är. Mycket mer än så går nog inte att göra, tyvärr. Även fast jag hellre hade lagt de 100 kronorna på en Calzone. :)

/ Magnus
 
Lagen ger Copyswede ruggiga möjligheter att fortsätta höja "avgifterna".

I Upphovsrättslagen 26 k-m §§ står det i 26 l hur stor avgiften får vara (egentligen är, om inte CS använder sin rätt att sätta ned den enligt 26m)

"26 l § Ersättningen enligt 26 k § är
1. för en anordning för analog upptagning: två och ett halvt öre för varje möjlig upptagningsminut,
2. för anordningar där digital upptagning kan ske upprepade gånger: 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme,
3. för andra anordningar där digital upptagning kan ske: 0,25 öre per megabyte lagringsutrymme."

Och i 26 m § står det:

"26 m § Endast organisation som företräder ett flertal ersättningsberättigade svenska upphovsmän och innehavare av närstående rättigheter på området har rätt att kräva in och träffa avtal om att sätta ned ersättning enligt 26 k och 26 l §§."

Dvs de har rätt att kräva in enligt lagen och rätt att träffa avtal om att sätta ned ersättningen, inte att höja den. 0,4 öre/MB = 4 kr/GB, skulle innebära åtta tusen (!) för en 2000 GB hårddisk om de bestämmer sig för att utnyttja lagen till max!

Vad är det för clowner som beslutat om en möjlig avgift på 4000 spänn för en 1TB hårddisk? Kan vi befara fler höjningar? (retorisk fråga)

Edit: Betyder "ett flertal" majoriteten? Om inte, vilka andra organisationer än CS kan komma in på spelplanen och kräva avgifter? I mina lekmannaöron är "ett flertal" = många.
 
Jag tycker det faktum att det blivit så mycket diskussion om denna avgift är ett bra tecken på att det är dags att reformera upphovsrätten.
 
Edit: Betyder "ett flertal" majoriteten?

"Ett flertal" brukar betyda samma sak som "flera" eller "många".

"Flertalet", däremot, betyder "de flesta".

Rätt många människor brukar blanda ihop de två uttrycken. Det är väl möjligt att även lagstiftare har dålig koll på svenska språket.
 
ANNONS