Annons

Behöver stöd! (iMac)

Produkter
(logga in för att koppla)
cmd+alt+escape är långt ifrån allmänt känt.
Bland Macanvändare är det nog minst lika känt som att man kan använda dockan. Och känner man inte till tangentkommandot kan man ju titta i menyn.

För övrigt finns det tydligen vissa som tycker att datorer från Apple är ganska bra. När USAs största tidning för konsumenttester kollade bärbara datorer toppade Macbook alla kategorierna. Och då menar jag inte bara förstaplatsen, utan första, andra, tredje, fjärde...
 
Bland Macanvändare är det nog minst lika känt som att man kan använda dockan. Och känner man inte till tangentkommandot kan man ju titta i menyn.
För att testa din tes så frågade jag min granne nyss (när jag var över och lånade socker till kaffet), som har använt Mac i fem år nu inom sitt yrke (musik). Hon visste inte vad cmd+alt+escape var, och hon visste inte hur man tvångsavslutade ett program utan dockan heller.
För övrigt finns det tydligen vissa som tycker att datorer från Apple är ganska bra. När USAs största tidning för konsumenttester kollade bärbara datorer toppade Macbook alla kategorierna. Och då menar jag inte bara förstaplatsen, utan första, andra, tredje, fjärde...
Varför insisterar du med att länka saker som inte har någon som helst relevans i diskussionen, samtidigt som du undviker det jag skrivit?
 
Fnissa på du, så sällar jag mig till de som anser att bios och efi är två parallella spår som gör i stort sett samma sak.

Då gör det väl inte så mycket om folk blandar ihop dem eller kallar dem "bios"? Åtminstone de som bara bryr sig om att datorn startar.

Att sedan de flesta kallar efi för bios, precis som de flesta säger PC när de menar en intelbaserad dator med operativsystem från Microsoft.

PC är ju kort för IBM-kompatibel persondator. OS2 (och föregångarna) gick lika bra att köra som MS-DOS. Linux var inte uppfunnet än. (Alternativt är PC alla persondatorer)

Och intel? Det har funnits fler tillverkare, AMD tuffar på rätt bra.

Tycker fortfarande att det är roligt när folk ger sig själv expertstatus, luktar lite storhetsvansinne.

/ej expert :)
 
För att testa din tes så frågade jag min granne nyss (när jag var över och lånade socker till kaffet), som har använt Mac i fem år nu inom sitt yrke (musik). Hon visste inte vad cmd+alt+escape var, och hon visste inte hur man tvångsavslutade ett program utan dockan heller.
Många Macanvändare som bara upplevt Intel-eran har aldrig behövt lära sig hur man tvångsavslutar program.

Själv känner jag ingen (och då har jag ändå jobbat i Macmiljö i en herrans massa år) som använder dockan till att tvångsavsluta.

Varför insisterar du med att länka saker som inte har någon som helst relevans i diskussionen, samtidigt som du undviker det jag skrivit?
Jag trodde att den här diskussionen handlade om Macdatorers eventuella förträfflighet. Då kan det kanske ha intresse för vissa av trådens läsare att höra vad Consumer Reports tycker.

Vad det är du tycker att jag "undviker" vet jag uppriktigt sagt inte. Jag ber om ursäkt för min eventuella brist på uppmärksamhet. Om det var något viktigt får du nog tyvärr upprepa det.
 
Man ser inte mycket marknadsföring mot företag i annonskampanjer o dyl, men jag vet att Apple-resellers har sitt breda kontaktnät i grafiska industrin sedan många herrans år och i den sektorn är Mac nästan helt dominerande. Likaså mot skolor sker marknadsaktiviteter och där vinner man mycket mark sedan några år.

Men Apple vill inte göra vad som behövs för att locka fler stora företag att köpa Mac:eek:r (och iPhones). Den här artikeln försöker förklara varför.
 
Många Macanvändare som bara upplevt Intel-eran har aldrig behövt lära sig hur man tvångsavslutar program.

Själv känner jag ingen (och då har jag ändå jobbat i Macmiljö i en herrans massa år) som använder dockan till att tvångsavsluta.

Jag har använt Macintosh sen 1985 och jag använder "alltid" (dvs när det fungerar) dockan till att tvångsansluta.

Man ska aldrig generalisera. :)
 
Då gör det väl inte så mycket om folk blandar ihop dem eller kallar dem "bios"? Åtminstone de som bara bryr sig om att datorn startar.



PC är ju kort för IBM-kompatibel persondator. OS2 (och föregångarna) gick lika bra att köra som MS-DOS. Linux var inte uppfunnet än. (Alternativt är PC alla persondatorer)

Och intel? Det har funnits fler tillverkare, AMD tuffar på rätt bra.



/ej expert :)

Hmm, såg att MSI kallar det EFI BIOS på en skämdump från just deras EFI interface. Undrar om de behöver en tillrättavisning av vår "expert"
 
Hmm, såg att MSI kallar det EFI BIOS på en skämdump från just deras EFI interface. Undrar om de behöver en tillrättavisning av vår "expert"

Den lätta kom du inte undan med. MSI's kort (och några ytterligare tillverkares EFI-kompatibla kort) kan köra _både_ BIOS och EFI. Man exekverar då en BIOS-binär under EFI-context, detta är ju inga problem eftersom man kan exekvera ungefär vad som helst under EFI.

(Ja, jag rättar folk som skriver SATAII eller SATA2 också. Korrekt är SATA 3.0Gbps)

Men visst, jag kan villigt erkänna att jag formulerade min "Ingen BIOS av något slag"-strof precis som jag gjorde enbart för att se om någon skulle nappa på den. Jag var uttråkad ;)
 
Fast nu finns det faktiskt en del situationer där man mätbart får lägst TCO med Macar.
Dvs mest för pengarna.

Inget diffust eller "religöst" alls i dessa fakta.
Likaså finns det fortfarande vissa fördelar gällande färg och profilhantering som jag personligen ser nytta av i mitt arbete som fotograf.

Lika självklart som det är för mig att just jag får mest ut av en Mac, lika självklart är det att för andra är andra tillverkares datorer och opertivsystem det bästa valet.

Jag tycker fortfarande att många argument som Apple anhängare i denna tråd anfört huvudsakligen baseras på känslor och subjektiva randvillkor. PC, om vi kan kalla det för det, är kass och Apple är sååå bra, bara att stoppa i sladden. Man får intrycket att det knappt ens behövs el i vägguttaget för att de ska fungera.

Vi kanske alla kan enas om att det viktiga är att man gillar den burk/låda/PC/MAC man har och att den fungerar som man önskar.
 
Jag tycker fortfarande att många argument som Apple anhängare i denna tråd anfört huvudsakligen baseras på känslor och subjektiva randvillkor. PC, om vi kan kalla det för det, är kass och Apple är sååå bra, bara att stoppa i sladden. Man får intrycket att det knappt ens behövs el i vägguttaget för att de ska fungera.

Vi kanske alla kan enas om att det viktiga är att man gillar den burk/låda/PC/MAC man har och att den fungerar som man önskar.

Jag vågar mig på, utifrån egen erfarenhet, att påstå att det finns företrädrare i båda lägren som argumenterar mer utifrån känslor än sakfakta.
 
Jag tycker fortfarande att många argument som Apple anhängare i denna tråd anfört huvudsakligen baseras på känslor och subjektiva randvillkor. PC, om vi kan kalla det för det, är kass och Apple är sååå bra, bara att stoppa i sladden. Man får intrycket att det knappt ens behövs el i vägguttaget för att de ska fungera.

Vi kanske alla kan enas om att det viktiga är att man gillar den burk/låda/PC/MAC man har och att den fungerar som man önskar.

vad vill du man ska säga?
om jag inte har några problem med mina maccar gör väl inte din pc sämre? Är du nöjd med din pc o kan köra problemfritt så tycker jag du ska köra vidare med det likaväl som jag kommer köra vidare med mac eftersom jag aldrig haft något strul med dom.
Jag anser att i mitt fall så är det bara att stoppa i sladden o köra därför kör jag mac och om det funkar lika bra med pc har jag ingen aning om för det var ett tag sedan jag körde pc.
 
Intelbaserad betyder bara att det är en dator som har en CPU med x86-arkitektur. Tillverkare kan vara vem som helst.

Det fanns annan arkitektur ett tag så det räcker egentligent inte att säga x86 (eller intel). Och nu menar jag inte den relativt nya x64-arkitekturen.
 
Respiratorn är påslagen

Tror nog den här tråden är nära att självdö nu, ingen orkar lixom bry sig längre.
Man bara hacka och medvetet missförstå varandras formuleringar en begränsad tid, sedan blir det fånigt :)

Om inget dramatiskt händer så får vi väl ses i nästa tråd som startas av en icke ont anande nybörjare.

För att avsluta med något roligt:
I morgon får jag min nya Markins Q10 kulled :)
 
Den lätta kom du inte undan med. MSI's kort (och några ytterligare tillverkares EFI-kompatibla kort) kan köra _både_ BIOS och EFI. Man exekverar då en BIOS-binär under EFI-context, detta är ju inga problem eftersom man kan exekvera ungefär vad som helst under EFI.

(Ja, jag rättar folk som skriver SATAII eller SATA2 också. Korrekt är SATA 3.0Gbps)

Men visst, jag kan villigt erkänna att jag formulerade min "Ingen BIOS av något slag"-strof precis som jag gjorde enbart för att se om någon skulle nappa på den. Jag var uttråkad ;)

Aj fan, jag såg bara en skärmdump.
 
vad vill du man ska säga?
om jag inte har några problem med mina maccar gör väl inte din pc sämre? Är du nöjd med din pc o kan köra problemfritt så tycker jag du ska köra vidare med det likaväl som jag kommer köra vidare med mac eftersom jag aldrig haft något strul med dom.
Jag anser att i mitt fall så är det bara att stoppa i sladden o köra därför kör jag mac och om det funkar lika bra med pc har jag ingen aning om för det var ett tag sedan jag körde pc.

Du förstod vad jag menade, även om ditt svar indikerar att du inte insåg det själv.
Mitt i prick alltså :)
 
Aj fan, jag såg bara en skärmdump.

Du menar "googla som fan för att hitta något som motsäger x, oavsett om jag förstår det eller inte"? ;)

Anyway, anledningen till att Wintel-världen ännu inte tillverkat några _rena_ (U)EFI-moderkort för konsumentbruk är ganska enkelt... Ingenting äldre än Windows 7 och Server 2008 hanterar (U)EFI fullt ut. Windows Vista och Server 2003 hanterar det "bra nog" för att kunna _starta_, men där slutar de.

Alltså tar man fram BIOS-emulatorer för sina (U)EFI-kort för att inte smälla bakåtkompabiliteten.

Apple sa ju lite "Screw you" till all maskinnära mjukvarukompabilitet iochmed övergången till x86-baserade plattformar. Okej, screw you var väl lite inflammatoriskt... men man beslutade ju bevisligen att helt lämna den gamla plattformen utan en tanke på bakåtkompabilitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.