ANNONS
Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en bra bild är bättre än ingen bild alls och att en bra bild inte måste vara tekniskt fulländad måste väl vara en av de mest vidöppna dörrar man kan hitta att sparka in på Fotosidan , så kände ni att det var dags att enas om nåt så var det lyckat! ;)

Nästan lika självklart som att en tekniskt bra bild är bättre än en tekniskt dålig dito av samma motiv - om inte annat så för att den bra bilden alltid går att göra sämre men inte tvärt om.
 
Ett större Dynamiskt omfång sitter ju inte helt fel om man får välja själv.
Och hur man än virder och vänder så förlorade detaljer i lågdagrarna eller utfrötta högdagrar går inte att återfå. Så jag ser framemot bättre sensorer.
Men kommer man att ta steget mot ännu högre MP så blir kostnaden för hög tyvärr.

Mvh. /Lennart Edlund.
 
Kommer nästa generation av 24x36 att vara lika billiga som APS-C-sensorer, alltså?
Nästa generation?
Vi får väl se... :)

De är ju förmodligen redan billigare än den föregående.

Nikon D100, när den hade funnits ett tag, kostade väl uppemot 30000kr?
Fuji S1 kostade väl något liknande, om jag inte missminner mig?
Nikon D700, med ett mycket bättre hus, går väl för runt 20000kr idag?

Säger så klart inget direkt om själva sensorkostnaden, men vissa antaganden kan man nog göra (t.ex. med stöd av att D3-sensorn kostade 10000kr som reservdel när D3 var ny och innan D700, och således knappast är dyrare än så nu. Ska vi gissa på 5-8000kr idag?).
 
Senast ändrad:
Det är mycket möjligt precis som de stora TV-plattskärmar har blivit billigare allt efter nya tekniker och detaljer kom.
Men det är svårt att sia, speciellt när det gäller framtiden :<)
Att 24x36-sensorer kommer att bli billigare med åren (allt annat lika) är väl ganska sannolikt. Däremot kommer de givetvis aldrig att bli lika billiga som hälften så stora sensorer. På samma sätt som platt-tv på 60 tum fortfarande är dyrare att motsvarande skärm på 42 tum.
 
Jag har inget att invända mot det påståendet att en tekniskt taskig bild kan vara bra och försvara sin plats i ett sammanhang men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag tidigare sett en så pass tekniskt sett dålig bild tryckt i DN tidigare. Det är det som jag tyckte var det intressanta. Det är som ett tidens tecken där man nu kanske är på väg att anpassa sig alltmer till dagens rådande realiteter. De som finns på platsen är alltmer sällan yrkesfotografer utan folk i allmänhet som bara råkar vara där när det händer. Genom det blir det ännu billigare för bildbyråer och tidningar som köper in bilderna. Färre och färre kommer förmodligen förvänta sig att bilderna nödvändigtvis behöver vara tagna av yrkesfotografer.

Intressant att så många i tråden mer eller mindre unisont säger att en taskig mobilbild är OK i dagstidningar. Undrar hur diskussionen kommer gå när en stor del av bilderna är tagen av allmänheten med mobiltelefon istället för yrkesfotografer. Kommer fotograferna då ställa sig upp som grafikerna gjorde en gång och hävda sin professionalitet och de gamla kvalitetskrav de hyllat och levt efter under hela sina yrkesverksamma år?

Känns lite som ett da capo på den diskussion som grafikerna försökte driva om kvalitet i texterna när tidningarna började med s.k. fotosättning och lät journalisterna dumpa in texterna direkt i systemen istället för att låta grafikerna göra det jobbet som de gjort i många årtionden. De hävdade på mer eller mindre goda grunder att avstavning och stavning skulle bli lidande av teknikskiftet. I backspegeln kan vi bara konstatera att läsarna i alla fall inte gjorde uppror och att grafikerna försvann från tidningarna då tidningsägarna fick som de vill - d.v.s. att de kunde spara pengar genom denna rationalisering och att de samtidigt blev av med en yrkesgrupp de vid tiden hade stora problem med att umgås med - inte minst på DN. Grafikerna missbedömde helt teknikens kraft och de förstod aldrig till fullo konsekvenserna av automatisk stavnings och avstavningskontroll. Ja t.o.m. meningsbyggnadsfel kontrolleras ju av datorerna och skulle det någon gång bli lite fel så finns det få som bryr sig idag och det var samma sak då.

Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där.
 
Senast ändrad:
Att 24x36-sensorer kommer att bli billigare med åren (allt annat lika) är väl ganska sannolikt. Däremot kommer de givetvis aldrig att bli lika billiga som hälften så stora sensorer.
I det sammanhanget måste man dock komma ihåg att t.ex. en relativ faktor 10 i prisskillnad mellan två sensorstorlekar, har betydligt större betydelse när den absoluta kostnaden är 1500 respektive 15000kr -- än när det tekniska utvecklingen efter några drivit ned den absoluta kostnadsskillnaden till 500 respektive 5000kr.

Anta att du sätter in sensorerna i tankeexperimentet ovan, i ett hus för 15000kr.
1a) 15000 + 15000 = 30000kr
1b) 15000 + 1500 = 16500kr.......................absolut skillnad i kronor: 13500kr

2a) 15000 + 5000 = 20000kr
2b) 15000 + 500 = 15500kr.......................absolut skillnad i kronor: 4500kr


Betalande kunder bryr sig om absolut prisskillnad, inte relativ.
Den absoluta skillnaden kan minska dramatisk, även om den relativa är konstant.
 
Sten-Åke!

Bara för att understryka: Vi har till icke ringa del varit där ett tag nu. Finns annonser i många blaskor som riktar sig direkt till "mobilfotografer".
"Har du varit där när det skedde-skicka/maila in din bild". Allt illa dolt bakom devisen "Vi vill göra våra läsare delaktiga i framställningen av Gårdagens Onyttigheter". Fast alla vet ju att det handlar om pengar.

Polisen har ett helvete ofta att mota bort mobilknäppare från olycks/katastrofplatser så att räddningspersonal kan få göra sitt jobb. Dessutom drabbar detta givetvis pressfotografen.

Blir lite som såporna:
-Vi låter vanligt folk skämma ut sig i "Bonnlurk söker Bög" och andra program så slipper vi betala skådespelare.
 
Dagens FF jämfört med föregående generation av just APS-C, så klart...
(därav prisexemplena på D100, S1 och D700)

Poängen är att APS-C-sensorerna sjunker också i pris så nästa generation av småbildsensorer kommer knappast att vara lika billiga som APS-C-sensorer. (Jag antog att alla förstod att jag menade sensorer av samma generation för båda storlekarna).
 
Absolut men priserna där är redan så pressande av en mördande konkurrens och jättelånga serier och stordriftsekonomi. Så är det inte idag när det gäller FF riktigt. Så prisskillnaderna mellan dessa format kommer att minska om vi ser enbart till sensorerna.
 
Sten-Åke!

Bara för att understryka: Vi har till icke ringa del varit där ett tag nu. Finns annonser i många blaskor som riktar sig direkt till "mobilfotografer".
"Har du varit där när det skedde-skicka/maila in din bild". Allt illa dolt bakom devisen "Vi vill göra våra läsare delaktiga i framställningen av Gårdagens Onyttigheter". Fast alla vet ju att det handlar om pengar.

Polisen har ett helvete ofta att mota bort mobilknäppare från olycks/katastrofplatser så att räddningspersonal kan få göra sitt jobb. Dessutom drabbar detta givetvis pressfotografen.

Blir lite som såporna:
-Vi låter vanligt folk skämma ut sig i "Bonnlurk söker Bög" och andra program så slipper vi betala skådespelare.

Ni fotografer och journalister får väl lämna Aftonbladet och Expressen åt veckotidningsköparna och skapa en ny kvalitetsplattform som riktar sig till de som vill ha kvalitetsjournalistik istället för "allmänhetens egen veckotidning varje dag".
 
Absolut men priserna där är redan så pressande av en mördande konkurrens och jättelånga serier och stordriftsekonomi. Så är det inte idag när det gäller FF riktigt. Så prisskillnaderna mellan dessa format kommer att minska om vi ser enbart till sensorerna.

Kanske, men det finns fundementala tekniska skillnader mellan produktion av APS-C-sensorer och småbildsensorer, så jag tänker inte hålla andan medan jag väntar på att småbildsensorerna tar över världen.

Chansen att priserna småbildsensorer ska pressas på samma sätt av jättelånga serier och stordriftsekonomi ser jag inte som direkt jättestor.

Jag tror inte att den relativa skillnaden i pris mellan de båda sensorstorlekarna kommer att ändras speciellt mycket de närmaste åren. Den absoluta skillnaden kanske minskar signifikant mycket, men man måste fråga sig hur liten den skillnaden behöver vara för att kameratillverkarna ska sluta tillverka APS-C-sensorer. Mycket liten, skulle jag vilja säga. För liten för att det ska vara realistiskt.
 
Jag har inget att invända mot det påståendet att en tekniskt taskig bild kan vara bra och försvara sin plats i ett sammanhang men jag kan faktiskt inte påminna mig att jag tidigare sett en så pass tekniskt sett dålig bild tryckt i DN tidigare. Det är det som jag tyckte var det intressanta. Det är som ett tidens tecken där man nu kanske är på väg att anpassa sig alltmer till dagens rådande realiteter. De som finns på platsen är alltmer sällan yrkesfotografer utan folk i allmänhet som bara råkar vara där när det händer. Genom det blir det ännu billigare för bildbyråer och tidningar som köper in bilderna. Färre och färre kommer förmodligen förvänta sig att bilderna nödvändigtvis behöver vara tagna av yrkesfotografer.

Intressant att så många i tråden mer eller mindre unisont säger att en taskig mobilbild är OK i dagstidningar. Undrar hur diskussionen kommer gå när en stor del av bilderna är tagen av allmänheten med mobiltelefon istället för yrkesfotografer. Kommer fotograferna då ställa sig upp som grafikerna gjorde en gång och hävda sin professionalitet och de gamla kvalitetskrav de hyllat och levt efter under hela sina yrkesverksamma år?

Känns lite som ett da capo på den diskussion som grafikerna försökte driva om kvalitet i texterna när tidningarna började med s.k. fotosättning och lät journalisterna dumpa in texterna direkt i systemen istället för att låta grafikerna göra det jobbet som de gjort i många årtionden. De hävdade på mer eller mindre goda grunder att avstavning och stavning skulle bli lidande av teknikskiftet. I backspegeln kan vi bara konstatera att läsarna i alla fall inte gjorde uppror och att grafikerna försvann från tidningarna då tidningsägarna fick som de vill - d.v.s. att de kunde spara pengar genom denna rationalisering och att de samtidigt blev av med en yrkesgrupp de vid tiden hade stora problem med att umgås med - inte minst på DN. Grafikerna missbedömde helt teknikens kraft och de förstod aldrig till fullo konsekvenserna av automatisk stavnings och avstavningskontroll. Ja t.o.m. meningsbyggnadsfel kontrolleras ju av datorerna och skulle det någon gång bli lite fel så finns det få som bryr sig idag och det var samma sak då.

Snart kommer förmodligen tidningarna att vara vara fulla av mobilbilder eller andra bilder tagna av allmänheten snarare än proffs och läsarna kommer kanske inte ägnar det en tanke annat än de yrkesfotografer som tidigare var de som levererade bilderna. Läsarna kommer kanske som sagt knappt reagera över detta eftersom de flesta redan är så vana vid mobilbilder och andra amatörbilder från Internet. En stor del av fotograferna riskerar att gå samma väg till mötes som redan beträddes av xylograferna (illustratörerna som gjorde tidningsbilder genom att gravera ändträ av buxbom med kopparsticksverktyg) när dessa slogs ut av den då nya fototekniken. Nu är det en stor del av yrkesfotografena som är under tryck därför att den tekniska utvecklingen nu satt samma möjligheter i händerna på alla och en var. Accepteras mobilfoto i tryckta alster i ökande utsträckning så är vi faktiskt där.

Detta inlägg är så viktigt att det borde få en egen tråd; fotografernas framtid.

Tyvärr så tror jag att det är oundvikligt att fotograf är en yrkesgrupp med begränsade framtidsmöjligheter.
Som någon redan sagt så sänk kravet på kvalitet hela tiden. Mobilbilder duger, på samma sätt som majoriteten accepterar mp3-musik ur pyttesmå högtalare.
Det är inte bara pressfotograferna som hotas, skolfoto tex håller på att sakteliga försvinna. När alla snart har en systemkamera inom familjen så är det inte längre lika intressant att köpa- de egna bilderna duger.
Ett exempel där jag själv drabbats är studentgrupper, under alla år har nästa alla studenter köpt en gruppbild när de tagit studenten. Nu köper några få, resten fotar av bilderna eller scannar dem.
Jag är glad att jag fick vara med på den tiden då fotografen var en unik person, nu är snart alla fotografer.
Snälla Sten Åke, gör en ny tråd av detta.
 
Jag tog några bilder för att se ev upplösningsskilnader mellan 5dmk2 och d7000.
D7000 + 50/1,4 bl 5,6 och jag fick till 75mm enligt camera raw info . 70-200/2,8is MK2 + 5dmk2 75mm bl 5,6.

båda resultaten enastående bra
 

Bilagor

  • upplösning.jpg
    upplösning.jpg
    98.6 KB · Visningar: 286
Senast ändrad:
6400iso inne i domkyrkan, båda kamerorna exponerade efter samma tid/bländare iso
5dmk2 till vänster, d7000 till höger
 

Bilagor

  • Bild 9.jpg
    Bild 9.jpg
    20.6 KB · Visningar: 272
60 Megapixel i en småbildsensor

En småbildsensor med samma pixeldensitet som en sensor i en EOS 7D skulle ha 46Mpixel.

Panasonics nya sensor i DMC-GH2 har 3.8µm pixelpitch. Sensorn MN34070 är av typen "oversize" och följdaktligen nyttjas bara 16 av dess totala 18 Megapixel. Med samma pixelpitch, skulle 60 Mpix fås för en småbildssensor.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar