Annons

D7000

Kan de verkligen hålla liv i sex parallella produktserier: D3100, D5000, D7000, D300s, D700, D3 (+ varianter)? Låter lite mycket.

Utbudet och konkurrensen ökar. För få modeller säljer mindre. Sony har nu 10 modeller i APS-C format. Nikon har länge haft ca 6-7 modeller. Nikon har varit duktiga på att återanvända samma sensor i tex D70, D50, D40 samt D200, D80, D40x, D60 och D3000.
 
Intressanta uppgifter. Själv har jag svårt att tro att ens Nikons ledning vet exakt hur en produkt de tänker lansera om ett år ska se ut.

För övrigt är det inte mycket i uppräkningen som får denna "D400" att framstå som ett självklart val framför "D7000".

Du förstår väl att det bara är spekulationer precis som alla andras utsagor...

Skillnaden mellan D400 och D7000 lär vara som mellan D300s och D90. Varför väljer någon D300s framför D90 eller D90 framför D5000?
 
D7000 med magnesiumlegeringstopp och botten, vad därimellan? mer MP och bättre video - äntligen, att det skulle komma var ju ingen överraskning sedan D3100 presenterats.
Säkert en mycket bra kamera men knappast någon sensation, och väl inte heller någon ersättare för D300s, men nyare genarationer har ju alltid en del bättre specar än tidigare genationers dyrare modeller, och på ett sätt kunkurerar alla modeller mer eller mindre med varandra. Återstår att se hur den här och andra modeller slår, det har ju kommit och kommer mycket nytt från olika tillverkare, konkurensen är hård men har man ett system är man mer eller mindre låst vid det., men många gamla D90 ägare hittar nog många "fel" nu på sina klenoder och trånar efter nytt.
 
AF-F... "gives continuous focus during movie recording"
undra om det blir nåt vart att ha (typ som dagens videokameror) eller om den är lika katastrofdålig som D90:s kontrast-AF i live view
Men stereo mic-in ingång... yey...
Skulle ju kunna ersätta videokameror

är det nån som vet om MPEG4 AVC/H.264 compression är lätt att jobba med i videoredigeringsprogram?
 
är det nån som vet om MPEG4 AVC/H.264 compression är lätt att jobba med i videoredigeringsprogram?

Nej det är mycket mer krävande för datorns processor än Motion jpeg. Därför måste man ibland konvertera över till ett okomprimerat format innan filmen redigeras.

Vissa program är anpassade för H.264 och gör en liknande intern konvertering automatiskt.
 
AF-F... "gives continuous focus during movie recording"
undra om det blir nåt vart att ha (typ som dagens videokameror) eller om den är lika katastrofdålig som D90:s kontrast-AF i live view
Men stereo mic-in ingång... yey...
Skulle ju kunna ersätta videokameror

är det nån som vet om MPEG4 AVC/H.264 compression är lätt att jobba med i videoredigeringsprogram?

dpreview har en notering

AF possible during video shooting (but we're not over-optimistic on this score)
 
Det verkar som Nikon gör D7000 så bra att den ersätter både D300s och D90, men ändå kommer en värre modell senare.

Läs här.

Det är påfallande många som tror att D7000 är Nikons toppmodell för DX-formatet och att det inte skulle komma någon uppföljare till D300s i form av en D400 nästa år. Det är högst osannolikt därför att det skulle innebära en toppmodell med bla

1) 20 scenemodes och helt Auto-läge,

2) AF-system med färre totala AF-punkter och 9 mot 15 korslagda AF-punkter jämfört med D300s,

3) frånvaro av mikrojustering av AF,

4) video utan manuella inställningar,

5) avsaknad av dedikerade knappar för tex AF On och AF-lägesväljare bakpå kameran,

6) sänkt bildtagningshastighet till 6 (utan eller med grepp) från 7 utan och 8 med grepp på D300s.

Sensorn i D7000 är säkert bättre än den i D300s men annars har D300s många fördelar som borde borga för en D400 nästa sommar med sensorn i D7000 men ett nytt AF-system, manuell video, 8 bps mm.
 
Det är påfallande många som tror att D7000 är Nikons toppmodell för DX-formatet och att det inte skulle komma någon uppföljare till D300s i form av en D400 nästa år. Det är högst osannolikt därför att det skulle innebära en toppmodell med bla

1) 20 scenemodes och helt Auto-läge,

2) AF-system med färre totala AF-punkter och 9 mot 15 korslagda AF-punkter jämfört med D300s,

3) frånvaro av mikrojustering av AF,

4) video utan manuella inställningar,

5) avsaknad av dedikerade knappar för tex AF On och AF-lägesväljare bakpå kameran,

6) sänkt bildtagningshastighet till 6 (utan eller med grepp) från 7 utan och 8 med grepp på D300s.

Sensorn i D7000 är säkert bättre än den i D300s men annars har D300s många fördelar som borde borga för en D400 nästa sommar med sensorn i D7000 men ett nytt AF-system, manuell video, 8 bps mm.

Microjustering av AF finns på D7000.

Överhuvudtaget tycker jag D7K är en välbalanserad kamera, tålig men samtidigt bra vikt och storlek.

Är hög-ISO-egenskaperna bra, blir detta en riktig succé tror jag. Målgruppen är ju alla - och de är många - som kör D60, D90, D3000 idag, och vill växa vidare med kameran.
 
Microjustering av AF finns på D7000.

Överhuvudtaget tycker jag D7K är en välbalanserad kamera, tålig men samtidigt bra vikt och storlek.

Är hög-ISO-egenskaperna bra, blir detta en riktig succé tror jag. Målgruppen är ju alla - och de är många - som kör D60, D90, D3000 idag, och vill växa vidare med kameran.

Var hittar du uppgiften om mikrojustering av AF? Den finns inte omnämnd någonstans där jag letat specifkationer.
 
...
3) frånvaro av mikrojustering av AF,

4) video utan manuella inställningar,

Dessa två punkter är felaktiga.

Från dpreviews preview: "In the setup menu you find the 'nuts and bolts' settings like date and time, etc. but also the sensor cleaning mode, AF fine tune and battery info."

På dpreviews bilder av menyerna syns också manual mode för video plus att scott rinckenberger (assistent åt Chase Jarvis som fixat PR-filmerna till Nikon) bekräftat manuell kontroll i videoläget: "There is manual exposure for shooting video."
 
Verkar najs, men jag ser ingen pc-synk? Det är väldigt snålt av Nikon. Om nu inte kameran blir fantastiskt billig förstås...
 
Jag tycker låter högst rimligt att DX-sensorerna fasas neråt i produktfamiljen. Jag ser snarare ett skifte där Nikon erbjuder fler nivåer av FX-kameror. Ex. D400 (ca 17kkr), D800 (25-30kkr) och D4 (ca 45-50kkr). Vi har redan sett första steget när D2X ersattes av D3 och därmed fanns inga fler DX-hus i högsta proffssegmentet. Detta kan vara nästa steg.

Dessutom har det redan visat sig att priserna på stora sensorer faller och frågan är om inte FX sensor i D400 efterföljare är lite utav en hygienfaktor. Det är vad jag tror.
 
Fascinerande kamera! Som Canon ägare kan jag bara säga att Nikon har gjort helt rätt med D7000 medan jag undrar vad Camnon håller på med med 60D. Canon skulle släppt precis en D7000 istället som efterföljare till 50D. Nu sitter D7000 och konkurrerar med Nikons egna D300s och Canon 7D. Detta kommer att sätta Canon i en oerhårt svår situation då priset för D7000 lär hamna på 10.000-11.000 med kitoptik då priserna stabiliserats. Detta kan tvinga Canon att sänka priset på 7D för att inte förlora prospektiva 60D/7D köper över till Nikon. Canon har ingen motsvarighet till denna. Sökaren har glasprisma och är lika stor (samma) sökare som D300s och samma storlek som 7D. Autofokus slås bara av D300s och kan jämföras med spec på 7D även om de skiljer sig i detaljer (7D - fler korsformade punkter, D7000 fler AF punkter). Lägg därtill mag chassi och Nikons sköna gummi nu ännu tjockare. Det är bara att säga - grattis Nikon - istället för att bara hoppas att filmfunktion skall sälja kameror har man inte tagit bort något från väs stillbildsfunktionalitet och strippat själva kameran av väsentligheter i handhavandet som man gjort med 60D. Det verkar som om Canon är ute på hal is och satsar stenhårt på filmning för att undgå konkurrens. Jag som bara är intresserad av stillbildsfotografering (liksom många andra, tackar inte nej till filmfunktion, men det påverkar inte kameraköp) kan undra vart Canon är på väg idag. Dessutom har ju Sony en fördel i filmsammanhang då de har stabilisering med sensorn och bilodstabilisering är mycket viktigare med film än vid stillbildsfotografering. Om Canon satsar stenhårt på filmning kommer de sannolikt att bli brända av Sony snart. Det blir oerhört spännande att se vad som ersätter D300s och D700 - det här är ju lovande avseende Nikon.
 
Var hittar du uppgiften om mikrojustering av AF? Den finns inte omnämnd någonstans där jag letat specifkationer.

nikon.se säger så här i sina specifikationer angående autofokus:

Nikon Multi-CAM 4800DX autofokussensormodul med TTL-fasdetektering, finjustering, 39 fokuspunkter (inklusive nio sensorer av korstyp) och AF-hjälplampa (intervall ca 0,5–3 m)

Per
 
Var hittar du uppgiften om mikrojustering av AF? Den finns inte omnämnd någonstans där jag letat specifkationer.


Nikon Rumors: What we did not know: D7000 has AF fine tune, meters with AI lenses, 1/8000 speed, manual video control (Chase Jarvis confirmed this on twitter).

Chas blogg är f ö ett bra ställe för info.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.