Annons

Bästa färginställningarna till webben? (Photoshop)

Produkter
(logga in för att koppla)

emzofc

Ny medlem
När jag laddar upp mina bilder på t.ex min blogg eller deviantart så märker jag att de tappar jättemycket i både mättnad och ibland också i kvalité. Vilka är de bästa färginställningarna/inställningarna att spara i när man ska ladda upp bilder på webben? Jättetacksam för svar!

Srgb

Prova att konvertera bilderna till Srgb om du tar dem med AdobeRGB istället, detta är webstandard.
RGB så klart inte CMYK och se till att de är skalenliga i pixlar 72 dpi skala 1:1
och kolla vilken färgprofil du kör på din skärm..

Det är märkligt att den här myten om dpi och ppi lever vidare, fast det beror väl på att den upprepas gång på gång på gång. Det spelar ingen roll vilken dpi eller ppi som är angiven. Det enda som har betydelse när det gäller visning på skärm är storleken i antalet pixlar.

Som sagt så se till att spara i sRGB, och bädda gärna in profilen för de som kör webbläsare med färghantering. Vad gäller CMYK så kan bilden inte vara i färgrymden sRGB och samtidigt vara CMYK. sRGB är per definition RGB.

Sedan gäller det att välja en lämplig kvalitetsinställning vid sparandet, men vad som är lämpligt beror på vad man har för krav på filstorleken och kvaliteten. Här är det helt enkelt läge för att pröva vad som ger godtagbar kvalitet samtidigt som filstorleken känns rimlig.

Jag har faktiskt de inställningarna ni pratar om. Vad sjutton är det som gör att mättnaden försvinner så då..

Vad menas t.ex med "use lower case extension" (som kommer upp när man ska spara i JPEG)? Jag har den ikryssad, har det något med det att göra?

Jag har faktiskt de inställningarna ni pratar om. Vad sjutton är det som gör att mättnaden försvinner så då..

Det beror på att din skärm har ett mindre färgomfång än vad sRGB representerar. Om det finns en myt om 72 dpi, så finns den en halvmyt om sRGB. Den myten hävdar att du får samma färgåtergivning i din webbläsare som du får i ett färghanterat program som Photoshop om du konverterar till sRGB. Det stämmer bara om du har en skärm som har ett färgomfång som matchar sRGB:s färgomfång. Eftersom sRGB anses representera ett genomsnittlig skärms färgomfång finns det gott om skärmar som har ett sämre omfång och lika många som har ett betydligt bättre färgomfång.

Att jag kallar det för en halvmyt beror på att det fortfarande är det bästa sättet att hantera sina webbilder. Många kommer få ett vettigt utseende på dina bilder (de som sitter på genomsnittliga skärmar), en hel del får bilder som ser blekare ut (de som har skärmar med mindre omfång) och andra får med intensivare färger (de som har en skärm som kan återge ett större färgomfång).

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar