Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filmrullar
- Trådstartare jaffa007
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se
www.photax.se (störst utbud av sv/v film i Sverige)
www.fotoimpex.de (stort utbud, bra priser och snabba)
www.silverprint.co.uk
www.bhphoto.com
www.freestylephoto.biz (min favoritaffär för analogt material, mycket bra priser och snabba)
www.cyberphoto.se
www.silverprint.co.uk
www.bhphoto.com
www.freestylephoto.biz (min favoritaffär för analogt material, mycket bra priser och snabba)
millhouse
Aktiv medlem
www.scandinavianphoto.se
www.cyberphoto.se
www.silverprint.co.uk
www.bhphoto.com
Hej Emil!
Du skriver att du köper hos freestylephotm du köper film den vägen, hur är det metd tullkostnaderna? För det är ju USA och utanför EU.Jag var inne på och "testköpte" Fuji s/v film och kom till att det skiljde 7.70/rulle i förhållande till Photax. Så, har du kläm på antal % för film ?
mb90
Avslutat medlemskap
En till tysk är Macodirekt. Har handlat därifrån med gott resultat.
Emil-G
Aktiv medlem
Har framförallt köpt Foma (Arista.Edu Ultra) och den kostar inte ens $2 per rulle så även med frakt, tull och moms blir det rejält mycket billigare än Photax.
Om du vill ha Fuji-film skall du ta en titt på Freestyles "LegacyPro"-märke, det är ompaketerad Fujipan 100/400. Likaså är "Arista Premium" ompaketerad Plus-X/Tri-X (det är färsk film, inte utgången!). Tyvärr finns dessa bägge serier bara i småbildsformat.
50 rullar Premium 135-36 kostar $109, frakten $43. Med dagens dollarkurs blir det 1100kr så tullen (5% för enkelhetens skull) blir 65kr och momsen 291kr. Förmodligen skall Farbror Gul ha en hundring för tulljobbet också så då landar vi på ca 1560kr eller ~31kr per rulle (135-36). Photax vill ha 48kr/st och Scandinavian 49kr vid köp av minst 10 rullar.
Det är naturligtvis inte allt som blir så här mycket billigare, som du själv säger skiljer det inte speciellt mycket på t.ex. originalförpackad Fujifilm. Den allra största fördelen tycker jag dock är det enorma sortimentet; papper, film och kemi som inte gått att köpa i Sverige på åratal, om ens någonsin! Att det sedan går att fynda på vissa varor är ju bara en bonus.
Om du vill ha Fuji-film skall du ta en titt på Freestyles "LegacyPro"-märke, det är ompaketerad Fujipan 100/400. Likaså är "Arista Premium" ompaketerad Plus-X/Tri-X (det är färsk film, inte utgången!). Tyvärr finns dessa bägge serier bara i småbildsformat.
50 rullar Premium 135-36 kostar $109, frakten $43. Med dagens dollarkurs blir det 1100kr så tullen (5% för enkelhetens skull) blir 65kr och momsen 291kr. Förmodligen skall Farbror Gul ha en hundring för tulljobbet också så då landar vi på ca 1560kr eller ~31kr per rulle (135-36). Photax vill ha 48kr/st och Scandinavian 49kr vid köp av minst 10 rullar.
Det är naturligtvis inte allt som blir så här mycket billigare, som du själv säger skiljer det inte speciellt mycket på t.ex. originalförpackad Fujifilm. Den allra största fördelen tycker jag dock är det enorma sortimentet; papper, film och kemi som inte gått att köpa i Sverige på åratal, om ens någonsin! Att det sedan går att fynda på vissa varor är ju bara en bonus.
millhouse
Aktiv medlem
Har framförallt köpt Foma (Arista.Edu Ultra) och den kostar inte ens $2 per rulle så även med frakt, tull och moms blir det rejält mycket billigare än Photax.
Hej!
Eftersom denna fråga om köp av bl.a film kommit upp så tänkte jag att tullen är väl dom som bästa kan svara på det.Jo, så här är det: Film,papper och kemi (om det är tillåten att ta in i Sverige fån USA) är det 6,5% tull på.När man köper så kommer det till moms på hela summan, alltså även frakten.Och som bekant är den 25 %.Så till min favorit film Fuji Neopan Across 100. Det är den och ingen annan jag vill köpa i denna "övning".Och vi säger att det är 35 mm/småbild.
1) Hos Photax kostar 10 st rullar 485:- (kronor) till detta läggs 99:- i frakt. Alltså 584:- totalt.Eller 5.84/rulle om man så vill.
2) Hos Freestyle kostar 10 st rullar 39.99 dollar (298:96 enligt kurs idag) frakten kostar 32.73 dollar (244.69 enligt kursidag) alltså totalt 72.72 dollar eller 543:65 i svenska kronor.
Nu går vi in på tullens avgiftguide: www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html
När man fyllt i allt så blir den totala kostnaden för mina 10 filmer : 691:61.
Jag tycker att det känns meningsfyllt att ringa till Photax och få grejerna på två dagar.
Jo, en annan sak med tullens avgiftguide. Dom valutakurser som finns "inbyggd" dom ändras på onsdagar.Men bara om skillnaden är 5%.Så i min räkning idag så var deras dollar kurs lägre än den som "min bank" gav mig. Alltså kommer den slutliga kostnaden att öka något när jag får min 10 rullar i expemplet till Sverige.Den faktiska totalsumma kommer den dagen du har varan i Sverige.
Visst kan jag köpa annan film men det är inte det som är "grejen". Det var om det ÄR billigare eller ej på samma film.
God forstättning.
Senast ändrad:
Emil-G
Aktiv medlem
Men är det bara Acros som räknas då? Är det den enda film vi får jämföra priset på?[...]
Visst kan jag köpa annan film men det är inte det som är "grejen". Det var om det ÄR billigare eller ej på samma film. God forstättning.
För just dig är det bara just den filmen som räknas men för mig räknas den inte alls. Jag kan spara stora pengar på att köpa min film i USA eftersom jag har valt att arbeta med andra märken och emulsioner.
Slutsatsen är alltså att det kan löna sig att köpa i USA men det gör inte alltid det.
millhouse
Aktiv medlem
Men är det bara Acros som räknas då? Är det den enda film vi får jämföra priset på?
För just dig är det bara just den filmen som räknas men för mig räknas den inte alls. Jag kan spara stora pengar på att köpa min film i USA eftersom jag har valt att arbeta med andra märken och emulsioner.
Slutsatsen är alltså att det kan löna sig att köpa i USA men det gör inte alltid det.
Hej Emil!
Jag vill inte på något sätt argumentera om filmer. Mitt svar var mer byggt på tanken att jämnföra "bananer med bananer" och inte "bananer med päron".
God fortsättning!
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har just nu ca 200 rullar Arista Premium i frysen (mest 400 som alltså är Tri-X). De kostade mig mellan 20-25 kr st att köpa från Freestyle, detta inklusive frakt, svensk moms och tull samt postens avgifter. Finns det någon anledning att köpa Tri-X dubbelt så dyrt i Sverige? Samtidigt köpte jag också Emaks K888 i tre olika kontrastgrader, i Europa har jag inte hittat någon som säljer detta papper alls. Fast jag tror personligen att Adox Nuance Warmtone är ompackad Emaks tillverkad av Fotokemika. Finns dock bara att köpa i två hårdheter hos Fotoimpex i Tyskland. Att Emaks K888 bara kostar ca hälften av vad Freestyle tar för t.ex Fomatone och Multigrade Warmtone m.fl andra papper, gör ju inte att lockelsen att köpa från Freestyle minskar. Både min favoritfilm och mitt favoritpapper kan jag handla därborta billigare eller mycket billigare än här hemma. Och så länge det förhåller sig så kommer jag fortsätta handla dessa av Freestyle. De har ju också en del andra praktiska mörkrumsprylar som knappt går att få tag på i Europa numera. T.ex gummiskrapor för bilder (efter skölj) i längder upp till över 70cm. Och en massa annat, t.ex opallampor för kondensorapparater som nu inte får tillverkas eller säljas i EU längre. Fast ska man bara köpa några rullar film lönar det sig inte att handla från USA. Man bör ju ha en viss konsumtion för att det ska vara idé.
millhouse
Aktiv medlem
Du svarar inte på min fråga Rolf, varför skall vi bara bry oss om bananerna?
Själv äter jag inte bananer utan bara päron, alltså spelar päronpriset mycket större roll för mig än bananpriset. Var har vi bestämt att vi endast skall prata om bananer?
God fortsättning själv!
Nu blir denna tråd som det alltid tycks bli, en fråga om allt annat.Vad jag svarade var,hur mycket skulle den film som JAG använder kosta om jag köpte den i USA.OCH då är den dyrare. Jag är ointresserad av vad alla andra på detta forum har för film i sin kamera eller papper för att göra bilder i mörkrummet med.Att annan film och papper skulle kosta si eller så mindre utan för Sverige, ja bra då.
Där med har jag inget mer att tillägga.