PhotosbyMandrake
Aktiv medlem
Jag har aldrig fått sådana prickar med B+W-filter.
"Bör" man få sådana av alla UV-filter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror också på kameran, eftersom ljuset först måste reflekteras på sensorn. Om då sensorn har bättre antireflexbehandling så torde problemet bli mindre. Det kan säkert ha att göra med vilket objektiv man använder också (borde vara mindre problem med vidvinklar). Samt förstås hur bra antireflexbehandlingen på filtret är.Jag har aldrig fått sådana prickar med B+W-filter.
Vill bara för ordningens skull påpeka att det gjorts åtskilliga tester i många olika fototidningar och medier i övrigt utan att man kunnat påvisa att filter skulle påverka vare sig reflexer eller skärpa. Till och med billiga "skräpfilter" klarade sig så pass bra att man måste anstränga sig för att över huvud taget upptäcka någon skilnad. Motljusskyddet kan naturligtvis vara bra, inte minst för att skydda objektivet för lättare stötar o dyl. Däremot är det min uppfattning att dessa är alltför grunda för att över huvud taget ha någon effekt. Personligen har jag slutat att använda dem eftersom de flesta har en jä....la förmåga att hela tiden ramla av. Det är bättre att i så fall skugga kameran med någon handhållen tidning e dyl utanför bild. Sätt du på filtret igen så har du ett bra skydd ifall någonting skulle hända. Ett filter är billigare än att åtgärda hack och repor på linsen. Överstråling vad gäller motljus är någonting vi för leva med och i viss mån anpassa oss efter när vi tar bilden. Ändra "kameravinkeln" något så kommer du att upptäcka att det blir skilnad, till det bättre eller sämre. Sedan återstår bara att photoshopa bort resten om man tycker att det stör. Din bild tyckte jag var mycket bra som den var och inte störde jag mig på det du kallar gröna punkter.
Mvh
JB
Tack för testet, det var intressant. Det jag syftade på var dels en test i tidningen foto, samt en annan test jag inte nu kommer ihåg var jag läst den. Men hur som helst, "din" test visar även på det man kunde se på testet i Foto, nämligen ingen synbar skillnad alls. Men å andra sidan blev heller ingenting förbättrat. Nu hade trådskaparen och någon till själva märkt en negativ skillnad vilket givetvis måste beaktas. Själv har jag på grund av detta skruvat av mina filter för att se om jag märker någon skillnad i det långa loppet;-). Eftersom dessa filter i vart fall tydligen inte ger någon förbättring känns det bättre att vara rädd om objektiven och inte "putsa" ihjäl dom eller slänga ned kameran i väskan eller på något bilsäte. Jag har även ringt till Nikon där man sagt att man inte ser något behov att regelmässigt använda sig av filter typ UV ur ren fototeknisk synpunkt. Nåväl, var och en blir salig på sin tro och man får väl pröva sig fram till någonting som fungerar.Då har du inte läst det här genomgripande testet.
http://www.lenstip.com/113.4-article-UV_filters_test_Description_of_the_results_and_summary.html
/K
Tack för testet, det var intressant. Det jag syftade på var dels en test i tidningen foto, samt en annan test jag inte nu kommer ihåg var jag läst den. Men hur som helst, "din" test visar även på det man kunde se på testet i Foto, nämligen ingen synbar skillnad alls. Men å andra sidan blev heller ingenting förbättrat. Nu hade trådskaparen och någon till själva märkt en negativ skillnad vilket givetvis måste beaktas. Själv har jag på grund av detta skruvat av mina filter för att se om jag märker någon skillnad i det långa loppet;-). Eftersom dessa filter i vart fall tydligen inte ger någon förbättring känns det bättre att vara rädd om objektiven och inte "putsa" ihjäl dom eller slänga ned kameran i väskan eller på något bilsäte. Jag har även ringt till Nikon där man sagt att man inte ser något behov att regelmässigt använda sig av filter typ UV ur ren fototeknisk synpunkt. Nåväl, var och en blir salig på sin tro och man får väl pröva sig fram till någonting som fungerar.
Mvh
JB
Jo, men det var ingenting som framgick av bilderna. Jag föredrar att titta på bilden hellre än att läsa om bilden.
Då måste du se extremt dåligt. Förresten, var de tester du själv refererade till utförda med film? Då är de irrelevanta för resultaten med en digital sensor, eftersom denna reflekterar ljus betydligt bättre.Jo, men det var ingenting som framgick av bilderna. Jag föredrar att titta på bilden hellre än att läsa om bilden.
Frågan är fortfarande varför man alls ska använda filter när det aldrig blir bättre av det. Ett bra filter kostar massor, uppåt tusen spänn om filterdiametern är stor. Ändå är inget filter bättre, så länge man inte använder film.Jo det är klart att jag för det. Men det finns minst lika många exempel på när det inte syns. Vad gäller testet i Foto så är jag osäker. Möjligen att det kan ha varit en test med film....känner mig osäker. I vart fall är denna diskussion rörande filter eller ej unik i sig. Det är ett relativt vanligt spörsmål där båda sidor kan ta fram exempel på just deras inställning. Det råder väl ingen tvekan om att dåliga billiga filter inte gör någon lycklig, liksom för övrigt dåliga objektiv. Om ljuset faller så pass snett in i objektivet att det träffar filtret på väg in i objektivet så känns det ganska givet att det blir en reflex i filtret som annars skulle hamna så att säga "på kanten" av den svarta objektivdelen. Skulle ljuset däremot komma mer rakt in i objektivet inbillar jag mig att det inte skulle bildas en reflex på filtret. Alla vet ju hur lite man behöver ändra kameravinkeln för att reflexer skall ändra karaktär. Huruvida man ansträngt sig i testen för att få filtren att framstå som hopplösa känner jag inte till, men jag har i vart fall aldrig råkat ut för reflexer av den karaktären över huvud taget, filter elle ej. Men vad jag menade var att ingen bild över huvud taget kunde visa att man fick en förbättring med filter, det var det jag tyckte var viktigast i testen.
Mvh
JB
Frågan är fortfarande varför man alls ska använda filter när det aldrig blir bättre av det. Ett bra filter kostar massor, uppåt tusen spänn om filterdiametern är stor. Ändå är inget filter bättre, så länge man inte använder film.
Jag kan säga att jag alltid haft UVfilter på mina objektiv mest för att jag varit rädd för att stöta till nåt och repa linsen... Men nu vet jag iaf att jag måste ta av det om jag ska ut och fota i mörker med såna ljuskällor, frågan är om man ska ha dom på jämt eller plocka av dom helt?!
Sen angående motljusskydd så har jag väldigt svårt att förstå hur någon kan rekommendera att inte använda motljusskydd. Jag ser det som rent nys. Visserligen kan det ofta i knepiga situationer behövas att man skuggar med handen eller en tidning eller nåt också, men utan motljusskydd på så minskar man grundförutsättningarna för att få bra kvalitet på bilderna. Mitt råd är att fullkomligt strunta i det förra rådet, använd motljusskydd!
Nyfiken, vilket råd syftar du på nu?