Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vet mitt behov, men inte min kamera - tips mottages

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag har nu en Pentax k100d med ett kitobjektiv och ett samsung telezoom D Xenon 50-200.
Inga supergrejer och det märks nu när man fotat ett tag.

Jag behöver en kamera och ett teleobjektiv som samspelar och som kan ge mig skarpa rörelsebilder. Jag fotar mycket hundar i rörelse och är ute i väder och vind. Objektivet måste alltså vara ljusstarkt. Autofokusen måste vara hög och samma bildstabiliseringen.

Misstänker att det lättaste är att skaffa ett lite billigare kamerahus och lägga mer pengar på telezoomen.

prisklass; typ 0-20 000 kr sammanlagt.

Skulle av bekvämlighetsskäl vilja hålla mig till Pentax då jag har kitobjektiv och extern blixt till märket.
Vet inte om det funkar att behålla det kamerahus jag redan har, gör det ngn skillnad?

Tack snälla på förhand!

Skaffa DA* 50-135mm f2.8 och behåll din K-hundra eller byt upp dig till en K-x som tar 2 bilder mer per sekund, har fina brusegenskaper vid höga ISO och snabbare autofocus.

Hej Johanna!

1. Du behöver ett objektiv med snabbare autofokus. Först måste du då kolla om din kamera är kompatibel med optik som har ultraljudsmotor (Pentax SDM / Sigma HSM etc.). K100D var inte det när den kom (Pentax hade inte SDM då), men kanske har den blivit uppgraderad sedan dess. Sök i pentax-forumet här på fs. K100D Super, K10D och alla senare kameror funkar med SDM.

2. Funkar kameran med SDM, så börja med att köpa optik. Utbudet av SDM-typ objektiv är tyvärr ganska svagt för Pentax. Håller med tidigare tipsare att Sigmas 70-200/2,8 HSM antagligen ligger närmast din kravspec. Kolla även på Pentax egen 50-135/2,8 som är vädertätad. Lite kortare brännvidd men väldigt lätt och smidig, tyvärr ingen storsäljare så kilopriset ligger avsevärt högre. Bildkvaliteten är nog jämförbar, se test på photozone. Sigmat finns testat för andra märken på samma sajt.

3. Om du ändå behöver byta kamerahus och verkligen känner dig manad att bränna 20kkr så ska du absolut gå ut på stan och känna på kameror från alla systemen. Det man ofta glömmer bort när man kikar på nätet är att hanteringen och ergonomin är minst lika viktigt som teknisk prestanda, när det gäller hur nöjd du kommer att vara med ditt köp efter ett år. (Pentax har till exempel en grön knapp på många av sina kameror som vi andra skulle vilja ha på våra märken också.)

Pentax K-7 (och beg K20) har fördelar som vädertätning och inbyggd bildstabilisering. Funderade själv på att byta till Pentax för några år sedan, gillar deras små fasta optik. Men möjligheten till beg tele gjorde att jag hängde kvar med Canon.

Beg Canon 20/30/40D är bra köp, bra på höga ISO. Ett av canonsystemets pärlor är 70-200/4 IS, ligger högt på min önskelista just nu. Motsvarande optik saknas i de övriga systemen.

Vill man ha en riktigt robust beg kamera kan man kika på Nikon D200.

Senast ändrad:
Nu är jag med på K-7, sorry.
Tror du inte det skulle funka med det kamerahus jag har idag?

Vet du om det finns ngn bra recension på objektivet du rekommenderade?

[/url]

Självklart!
Det är inget fel på Pentax k100d - det är en utmärkt kamera. Din problem löser du med ljusstarkare optik främst. Sigman är nog ett bra val där. Fast kort tele tror jag även om du inte verkade gilla det hade varit ännu bättre eftersom det ofta ger dig ytterligare ett bländarsteg.

Jisses.. Det skall fotas hundar.. Inte månraketer som flyger förbi i 20000 km i timmen... Inte behöver man en prokamera för 20000 - 25000 kr och uppåt + sedan objektiv för att fånga en hund på bild väl.. Folk grejar det med kompaktkameror...

LOL, helt rätt!

Sedan har väl alla märken hus som kvalar in i rätt pris. Diskutera dessa i stället :)

Jisses.. Det skall fotas hundar.. Inte månraketer som flyger förbi i 20000 km i timmen... Inte behöver man en prokamera för 20000 - 25000 kr och uppåt + sedan objektiv för att fånga en hund på bild väl.. Folk grejar det med kompaktkameror...

Det är nog svårare att fotografera hundar än månraketer. Hundar kan röra sig väldigt fort i alla riktningar.

Jag grejar det inte med en kompaktkamera, utan måste använda min systemkamera om det ska bli någotsånär bra.

Jag köpte min Minolta Af 5000 och snart därefter Af 7000 (1985/1986) just för att fota just hundar .. Levde med en kvinna i många år som gick på utställningar och ställde ut mm där det skulle fotas..Samt hade hunduppfödning. Hundträffar osv osv... Och jag hävdar att jag med den tidiga typen av AF kamera klarade oftast av att fånga dom hyfsat bra på bild....Så klarar man detta inte med vilken modern systemkamera som helst idag om den får bra objektiv monterat . Utan man anses behöva köpa en pro kamera samt renodlad proobjektiv så vetetusan hur utvecklingen gått ..Både med kameror objektiv samt användarna...

Min rek om 40d och d2x var baserad på en balans mellan bildkvalitet, obj utbud och på af prestanda. Det gäller ju inte här att ha grymt bra iso prestanda men dålig motivföljande af. Specifikt sökte trådskaparen snabb af och budget max 20.000. 5d mark i &2 faller på af. Jag har använt och ägt d2h och af där klãr det mesta. Så min rek är ny 40d, d2x eller för all del 1ds mark ii beg för 8000-9000. Sedan för snabb af i lite sämre ljus klår en 2,8 zoom en 4,0 zoom och is för actionbilder vid denna blygsamma bränn vidd är av mindre värde än större bländare för samma pengar. Därför 70-200/2,8 utan is till canon.

Detta står i trådstarten;

Hej,
jag har nu en Pentax k100d med ett kitobjektiv och ett samsung telezoom D Xenon 50-200.
...
Skulle av bekvämlighetsskäl vilja hålla mig till Pentax då jag har kitobjektiv och extern blixt till märket.
...
Tubkikare med kompaktadapter?

Jag köpte min Minolta Af 5000 och snart därefter Af 7000 (1985/1986) just för att fota just hundar .. Levde med en kvinna i många år som gick på utställningar och ställde ut mm där det skulle fotas..Samt hade hunduppfödning. Hundträffar osv osv... Och jag hävdar att jag med den tidiga typen av AF kamera klarade oftast av att fånga dom hyfsat bra på bild....Så klarar man detta inte med vilken modern systemkamera som helst idag om den får bra objektiv monterat . Utan man anses behöva köpa en pro kamera samt renodlad proobjektiv så vetetusan hur utvecklingen gått ..Både med kameror objektiv samt användarna...

Jaja, på utställning står hundarna oftast still eller går med sin förare runt i en ring. Prova att fotografera en agilitytävling istället.

Hehe. Jadu Per... Belgisk Vallhund är väl stillastående saker enbart på utställ då... Skrev ju "osv osv" .där också om du tittar..

Men ok. Då vet jag . Samt främst topicinnehavaren... Man måste med en av dagens kameror ha en proutrustning för att klara av att fota vovvar som rör sig...

men men.

Nu skippar jag detta . .. Och jag grejar enkelt att vi är ense om att vara oense.... För jag är övertygad om att faktiskt topicinnehavaren klarar sig med bra ljuskänsligt bra objektiv samt hyfsat snabb kamera med dugande isohantering vilket väl i stora drag alla kameror utav idag kan möta upp emot.... och inte behöver man köpa en kamera för 20000 - 25000 + samt objektiv för dito stålar inte för att lyckas fota en vovve inte.......

Det är min åsikt . Och därmed punkt från min sida i tråden ... :)

Kommentar till inlägg #30.

Njae, så extrem behöver man inte vara, men tänk på att en digital kompaktkamera i allmänhet är mycket långsammare än en gammal analog kompaktkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar