Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Radiosändare + Metz 45CT = ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tre Ess

Aktiv medlem
Är det någon som kan svara på om det fungerar att
använda stavblixten Metz 45 CT (manuellt) som slav,
om man har radiosändare på kameran?

Glad för svar

// Anne-Lie
 
Tack, Erik.
Jag har också svårt att hitta information på nätet.

Jag sitter och bevakar budning på en sådan blixt och tiden går ut om 3 timmar. Skulle bli mäkta imponerad om Metz svarar inom den tidsfristen. :)
 
Mera ved på brasan......behövs!

Gunnar D skrev:
Metz 45, Vilken CT?
Dessa har väl PC-kontakt antar jag, så du får väl ansluta radiomottagaren till den.
CT modellerna är vel något tillårskommna. I.a.f. listas den inte på Metz-web.
Om Anne-Lie har sändare OCH mottagare är det ju inget problem med kommunikasionen. Jag forsto det som om hon inte hadde mottagare.
Men, hon är vel vaken och kann informera.
Erik J
 
" Nyare 45CT finns det manualer till på metz hemsida. "
Då är du bättre än jag på att hitta. Jag ser bara uppgifter på CL, inte CT.

" http://hannemyr.com/photo/flash.html "
Tack, ska studera den.

Jag har ett paket med 1 sändare + 1 mottagare med 4 kanaler på ingång.

" Metz 45, Vilken CT? "
Främst 1, 4 och 5:an.
Jag känner till att CL versionen är en senare variant med modernare teknik. Därför antog jag att 45CT modellerna (oavsett nr) har snarlik funktionalitet när det gäller att vara slav med radiosändare (+ mottagare monterad på 45CT).

Jag kan mycket väl vara ute och cykla i detta fall.
Metz blixtarna är lite krångligare att få grepp på än Nikon, Canon och de andra. De har ju ett annat upplägg.

Nåja, det ger sig väl huruvida det är möjligt eller inte.

Tack, för att ni tog er tid och svarade.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.