ANNONS
Annons

Skillnad mellan Hoya och BW

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Är det ngn skillnad kvalitetsmässigt mellan de båda, Hoya är dyrare men är det stor skillnad?

Mats.
 
B&W har mässingsbajonett och nyper inte som ett Hoya. Hoya har pressat glas medan B&W har slipat ,optisktglas.

;-)
 
Hoya finns i flera tre olika utföranden; Standard, HMC multicoated och SHMC Pro-1 super-multicoated. Jag har endast testat Standard och bytte snabbt till B+W MRC...

-- Nicke
 
Rent optiskt sätt så är det inte någon större skillnad, du kan inte se skillnaden mellan ett Hoya och B&W i slutändan. Men dom kan ha lite olika egenskaper, t ex så kan det skilja mellan varmare och kallare färger eller om det drar mot någon annan färg.. Jag vet att gråfilterna och polfilterna har stora skillnader, men kommer inte ihåg vilket som är vilket eftersom jag har helt gått över till Cokin men kan ta reda på det.

Största skillnaden är fattningen, tycker jag, är att Hoya har en lite annorlunda metallfattning som skall tåla stötar utan att bli deformerad medan B&W kan vara omöjliga att få av om detta händer. Jag har inte haft några problem med någon av dom. Tycker det är hugget som stucket.... Lite märkeskrig mellan dom.... Om du ska köpa Hoya så satsa på dom lite dyrare dom är bättre än dom billigare, men och andra sidan så ska ju inte filtret vara dyrare än objektivet så det är ju en avvägning.
 
De heter B+W och inte B&W, som är en butiksskedja.

B+W är ett tyskt märke, som ägs av Schneider-Kreuznach, och de har mycket stränga krav på sina filter. Filtren görs av Schotts optiska glas, och är sågade, och slipade. B+W har mycket noggrann kontroll av planheten hos filtren.

De har också större utbud av filter än Hoya. T.ex. för svartvitt kan du köpa mycket ljusgult filter, ljusgult, mediumgult, mörkgult, gulorange, rödorange, ljusrött, mörkrött osv.
 
Tack ska ni ha för alla svar, jobbar fruktansvärt konstiga och långa skift just nu så jag har missat alla svar tills nu. Det verkar som det inte spelar ngn roll vilket jag väljer kvalitetsmässigt, så det får nog bli B&W eftersom det är till svart vitt jag skall ha dem (fler gradiationer) och de är billigare hos lokala nasaren.
Hoya gult 235:- B&W 199:-
Orange 215:- 199:-
Rött 215:- 199:-
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.