Annons

Fuji S2

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Har en Fuji S2, som jag är mycket nöjd med.
Utom på en punkt. Batteri-kapaciteten. De två små CR123A tar slut på mycket kort tid (max 1-2 mån) utan att jag användt den inbyggda blixten mer än kanske en eller två gånger.
Så de rationaliserades snabbt bort. Kameran funkar ju utan, dock ej den inbyggda blixten.
Jag har två uppsättningar NiMH- batterier (2000 resp 2100mA) dessa kan jag få ut runt 40-80 bilder på varje uppsättning.
MEN när jag stoppar i en ny uppsättning som kanske legat en-två veckor sedan de laddades upp, så indikerar kameran DIREKT efter att jag tagit första bilden, att batteriern är nästan urladdade. Det är de dock inte jag har mätt dem.
Det går också bra att fortsätta fotografera "normalt" antal bilder.
Jag fotograferar enbart i RAW-format, om det har någon betydelse. Större filer etc.

Så är det mer än jag som har batteri-problem med S2:an??

//Conny
 
Batterier av typen nickel metallhybrid har den egenheten eller rättare sagt de kemiska egenskaperna att de kan laddas upp och lagra elektrisk energi i rätt så stora mängder i förhållande till vikten. De kan laddas upp ett mycket stort antal gånger oavsett om de är helt urladdade elelr inte. Tyvärr finns det en bieffekt och det är att laddningen inte är stabil, därför att batterierna beroende på sina kemiska egenskaper laddar ur energin även när de ligger overksamma.

Jag tycker att det du beskriver är en normalt för batteritypen. Ladda upp batterier som legat uppladdade men inte använts på någon eller några veckor, innan du ger dig ut med kameran så blir det bra.
 
Tack Roland för ditt snabba svar.

Har du någon bra förklaring påvarför de små CR123 battrierna också tar slut så fort.

Har du en S2:a själv, eller är det någon som har en S2:a som oxå tycker att de två små (onödiga) batterierna tar fort slut.

// Conny
 
connyM skrev:
...
Jag har två uppsättningar NiMH- batterier (2000 resp 2100mA) dessa kan jag få ut runt 40-80 bilder på varje uppsättning...

Va? 40-80 bilder bara? Jag kan ta ca 400-500 bilder på en uppsättning 1800 mAh.

/Amir
 
Hej Amir,
Tar du JPG eller RAW -filer.
Har du de små CR123-battrierna i kameran?

// Conny
 
Senast ändrad:
Hittade också ett tips på Steves Digicams forum att man kunde använda Nikon MB-16 batterihållare, som ersättning för de två CR123-batterierna.

Nån som provat.

// Conny
 
Hej Conny,

Jag tar jpg. Och visst, det har säkert viss betydelse, men 40-80 bilder är alldeles(!) för få bilder.

Lycka till,
/Amir
 
Byt ut CR123-batteriet

Hej,
Jag har kikat runt på nätet och funnit en annan lösning på CR123-batteri problemet.
Man använder Nikons batteri-handtag MB-16 för Nikon F80. Eftresom jag har en F80 med tillhörande MB-16, så modiferade jag detta. Voila!! jag kan använda uupladdningsbara AA-batterier och jag kan använda den inbyggda blixten (?!?!?) MEN framför allt jag har redan märkt att jag får ut mer av mina AA-batterier i S2:an.

Jag bifogar några länkar om det är någon som vill prova på samma modifiering.

Hur man modifierar ---Du hittar filen längst ner på denna sida.
Om du vill köpa ett modifierings-kit

// Conny
 
Senast ändrad:
CR123

Hej!

Det måste verkligen vara något fel om dina batterier bara räcker till ca 40 bilder.

När jag kör med uppladdningsbara 2100mA så räcker de till minst 400 - 500 bilder. Jag kan lätt fylla ett 1gb kort utan problem. Har jag dessutom två st cr123 så kan jag ta närmare 1000 bilder. Nu har jag precis beställt ett par laddbara 2300mA så det blir ytterligare längre batteritid.

Kul lösning det där med Nikon adaptern. Fast jag undrar varför det inte finns laddbara CR123 batterier med laddare. Har inte hittat någon laddare för CR123 batterier här i sverige. Någon som vet?
 
Problemet med livslängden på 123 batterierna är att de, när de är monterade i kameran, även driver AF-motorn i kameran eller i objektivet om du har AF-S gluggar. Om man fokuserar mycket så tar batterierna slut väldigt snabbt. Det är ett mysterium varför de gjort den lösningen, men det ska tydligen vara bättre på S3'an.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.