Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Bra info, tack!
Har en Z50 ii på väg från Cyberphoto som jag hoppas ska funka bra med min Nikon F 500 PF.
FTZ-adaptern ska då alltså sitta på Z50:an när man gör firmwareuppdateringen?
Det bör fungera med vilken Z-kamera som helst så länge som den inte i sig har för gammal mjukvara om den är äldre. Uppenbarligen kan alla kameror släppta från november 2020 tycka att man ska uppdatera mjukvaran i FTZ, vilket står som en separat anmärkning utanför ändringsloggen. Uppdateringen kom tidigare det året.

Observera också att detta gäller FTZ och inte FTZ II. Den senare finns det ingen uppdatering till överhuvudtaget.

Red: "kom" kom bort i sista meningen i första stycket.

Senast ändrad:
Tack!
Det är den första FTZ-adaptern jag har.
Jag prövar då att göra uppdateringen redan nu på min Z7 (första generationen), själva kamerahuset är up-to-date firmwaremässigt.

Bra info, tack!
Har en Z50 ii på väg från Cyberphoto som jag hoppas ska funka bra med min Nikon F 500 PF.
FTZ-adaptern ska då alltså sitta på Z50:an när man gör firmwareuppdateringen?
Det kan vara så som Martin säger att det funkar med vilken Z modell som helst, men troligen inte med gamla Z50, den har ingen 'MA' i 'firmware' menyn, (vad det nu står för?) som är det som ska uppdateras från 1.00 till 1.10 !

Gamla Z50 har alltid funkat med FTZ även nu för tiden, har testat! Här är en länk till uppdateringen: https://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/fw/360.html .

Och det är som vanligt 'binfilen' i uppdateringen som behöver ligga synligt direkt på minneskortet till kameran, och inte i några 'undermappar', jag kopierade ut den filen från uppdateringen och klistrade in den direkt på kortet utan andra omvägar, då funkade uppdateringen direkt i Z50II som nu har 'MA 1.10' . Jag antar att det är 'kameran' som behöver uppdateringen, och inte FTZ adaptern..

Senast ändrad:
Tack! Länken du skickade ger tydlig information om hur man gör! Ska funka att göra med Z7:an. Igen, tack för info & länk.

Till Z50 och Z50ii levereras kitobjektiven Z 16-50/3,5-6,3 VR och Z 50-250/4,5-6,3 VR. Jag har båda objektiven och är mycket nöjd med deras optiska prestanda. Jag har dock noterat ett irriterande fenomen på telezoomen 50-250, nämligen att när avtryckaren trycks ner hoppar fokuspunkten ur inställt läge en liten bit. Det syns tydligt i sökaren att den hoppar till och detta bekräftas också när bilden visas i displayen. Jag har inställt att fokuspunkt skall visas var den hamnat, när tagen bild visas i displayen. Och den hamnar aldrig där jag placerat den vid exponeringen. Skärpan går förstås förlorad på den del av motivet jag komponerat och hamnar istället på något oönskat ställe bredvid.
Jag har testat alla olika fokuslägen och det är samma för alla utom auto (såklart, täcker större yta). Jag har också provat på olika hus (Z50ii, Z6 och Z8) med samma resultat.
Objektivet borde vara vanligt förekommande så jag undrar om någon i forumet har råkat på samma eller liknande fenomen på andra objektiv och kanske vet vad orsaken kan vara.

Till Z50 och Z50ii levereras kitobjektiven Z 16-50/3,5-6,3 VR och Z 50-250/4,5-6,3 VR. Jag har båda objektiven och är mycket nöjd med deras optiska prestanda. Jag har dock noterat ett irriterande fenomen på telezoomen 50-250, nämligen att när avtryckaren trycks ner hoppar fokuspunkten ur inställt läge en liten bit. Det syns tydligt i sökaren att den hoppar till och detta bekräftas också när bilden visas i displayen. Jag har inställt att fokuspunkt skall visas var den hamnat, när tagen bild visas i displayen. Och den hamnar aldrig där jag placerat den vid exponeringen. Skärpan går förstås förlorad på den del av motivet jag komponerat och hamnar istället på något oönskat ställe bredvid.
Jag har testat alla olika fokuslägen och det är samma för alla utom auto (såklart, täcker större yta). Jag har också provat på olika hus (Z50ii, Z6 och Z8) med samma resultat.
Objektivet borde vara vanligt förekommande så jag undrar om någon i forumet har råkat på samma eller liknande fenomen på andra objektiv och kanske vet vad orsaken kan vara.
En killgissning, vad händer om du kopplar ur VR?

Med tanke på objektivens kapacitet är det nästan likgiltigt var fokuspunkten hamnar.
Köpte dem ihop med kamera men använder de inte.
Blir kanske under den ljusa årstiden.
Erkänner att svaret blev lite väl grabbigt.

Jag har också dom, har använt normalzoomen otroligt lite, men 50-250 har jag använt en hel del. Har aldrig noterat problemet.

Är det fokuspunkten som flyttar sig eller är det hela bilden. VR centrerar sig alltid vid halvtryck och objektivet verkar helt sakna parkeringsfunktion av VR-mekanismen.

Den valda fokuspunkten respektive det valda fokusområdet flyttar på sig i samma ögonblick som bilden exponeras. Dvs när avtryckaren till fullo trycks ner. När jag sedan granskar tagen bild i displayen ser jag att fokusramen är flyttad från den valda punkten eller det valda området (vid val av större fokusområde) till en annan plats, en lite bit åt någon sida eller uppåt eller nedåt. Detta gäller särskilt på längsta brännvidden men även i mindre utsträckning på den kortare.
Kan du se, mäta eller något om det är punkten som är flyttad eller om det är bilden som är flyttad så det ser ut som att det är punkten.

Den valda fokuspunkten respektive det valda fokusområdet flyttar på sig i samma ögonblick som bilden exponeras. Dvs när avtryckaren till fullo trycks ner. När jag sedan granskar tagen bild i displayen ser jag att fokusramen är flyttad från den valda punkten eller det valda området (vid val av större fokusområde) till en annan plats, en lite bit åt någon sida eller uppåt eller nedåt. Detta gäller särskilt på längsta brännvidden men även i mindre utsträckning på den kortare.
Nu vet jag inte om det går med kombinationen, men har du prövat att byta VR-läge? Normal brukar ge mer centrering, men har chansen att ge lite bättre kompensation.

Om du tittar på bakre skärmen kan du ju mäta var punkten är från övre och vänstra kanten av skärmen. Sedan trycka ner och sedan mäta igen, då ser du om det är punkten eller bilden som flyttat sig. Att bilden flyttar sig har jag också haft, men jag har aldrig märkt att punkten flyttat sig.
VR i objektivet ändrar utsnittet, dom flesta objektiv parkerar VR-mekanismen centrerad när den är inaktiv. Detta superbilliga objektiv tror jag inte det gör det. Objektivet "skramlar" till och med lite så länge inte VR är aktiv. Så fort du aktiverar VR i objektivet slutar det att skramla.

Centreringen syns ju tydligare ju längre brännvidd man använder och Thom Hogan har skrivit spaltkilometer om detta fenomen, bland annat här.

Kortfattat skriver han gällande centreringen:

Why does my viewfinder jump?

You're in Normal VR mode. In this mode Nikon uses their re-centering system, which helps guarantee that at the time you press the shutter release, the VR system has its full flexibility to move in any direction. If you're not holding the camera very steady or are panning, you'll see a jumpiness in the viewfinder because of this. I'd put it like this: if you're seeing a lot of jumping in the viewfinder, you are absolutely relying upon VR to correct your camera/lens handling, so you'll probably want the VR to be re-centered periodically (normally that happens in the blackout time on a DSLR, but we now have mirrorless cameras with no blackout).

Sport mode doesn't perform constant re-centering on bad handling, and it primarily corrects motion for the axis you're not panning on (e.g. vertically when you pan horizontally).

Kan du se, mäta eller något om det är punkten som är flyttad eller om det är bilden som är flyttad så det ser ut som att det är punkten.
Bra fråga som ger mig anledning att ändra allt som jag tidigare sagt om att fokus flyttar sig! Det är hela bilden som flyttar sig i bildytan. Den valda bilden flyttar sig och fokuspunkten följer inte med den i den flyttade bilden. Då ser det ut som att endast fokuspunkten har bytt plats. Skall testa mera i dags ljus. Frågan kvarstår dock - vad tusan beror det på?

Senast ändrad:
Bra fråga som ger mig anledning att ändra allt som jag tidigare sagt om att fokus flyttar sig! Det är hela bilden som flyttar sig i bildytan. Den valda bilden flyttar sig och fokuspunkten följer inte med den i den flyttade bilden. Då ser det ut som att endast fokuspunkten har bytt plats. Skall testa mera i dags ljus. Frågan kvarstår dock - vad tusan beror det på?
Här skulle jag fråga..
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_ask_support?ctry=SE&lang=sv

Hälsn!

Som jag och några andra har antytt är det troligen stabilisering som "spökar", om hela bilden flyttar sig. Vilket stabiliseringsläge du väljer kan påverka, förutsatt att det går att välja med den kombinationen (vilket jag inte vet utan att leta).

Om det är så att objektivet saknar parkeringsläge så flyttar sig i värsta fall bilden lite även med stabiliseringen av om kameran somnar och sedan väcks. För ett antal år sedan uppmärksammades det problemet med något Sigma (med spegelreflex), som också saknade parkering. Någon fotograf hade ställt upp på stativ och bilden flyttade sig trots detta, pga att stabiliseringen inte hamnade i samma läge varje gång. "Av" betydde i praktiken att objektivet höll stabiliseringsgruppen still, inte att den var fysiskt fastlåst.

Jag försökte ställa in kameran Z6iii att förta (heter det så 😊) bilder. Jag ställde in 1s i d3 och så hade jag för mig att man måste ha JPG så det ställde jag också in, men så provade jag med olika inställningar och manualer på både svenska och engelska men fick inte det att fungera. Tillslut sökte jag på nätet och hittade en YouTube om att man måste ställa in hastighet c30, c60, c120 också och då fungerade det. Är det någon som lyckats hitta detta i manualen? Jag förstår inte heller varför det inte skulle fungera i H eller H* som var de lägena jag provade. Tråkigt att det inte fungerar i raw, men nu är jag iaf redo för en test i verkligheten

Kör med följande fokuspunkt. Jag kör i princip alltid med ögon eller följande punkt och då har det inte varit ett problem med detta objektivet. Då följer punkten med när VR hoppar igång.

Anledningen till att jag använder det är för att det är så otroligt mycket lättare än något annat i denna brännvidd.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto