Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Håller med om allt, men lite 'mystiskt' att inte 'fågel' finns specifikt på Z6 III när det nu finns på de 'större/dyrare kamerorna.. Och sen finns det på lilla Z50 II, känns ologiskt! Har svårt (hittills) att se att AF skulle kunna vara ännu bättre än den är nu, kanske är jag i chock eftersom jag ännu inte upptäckt något dåligt med det nya Af-systemet, men det kommer nog nån 'brist' som jag inte upptäckt än..?

Kanske är det en efterföljare till D500 som så många lovordade, men lättare och billigare..
Z50ii har ungefär samma pixeltäthet som Z8/9 och har därmed lättare att utskilja ett lite öga på håll. Z6iii har ju större pixlar och har därför svårare att få till den upplösningen att utskilja ett öga. Det verkar logiskt det resonemanget, men det kan bara vara så att de inför fågelläget i nästa FW. Jag tycker än så länge att Z6iii fungerar bra till fågel, jag har bara använt den sedan november och D850 har fått semester

Z50ii har ungefär samma pixeltäthet som Z8/9 och har därmed lättare att utskilja ett lite öga på håll. Z6iii har ju större pixlar och har därför svårare att få till den upplösningen att utskilja ett öga. Det verkar logiskt det resonemanget, men det kan bara vara så att de inför fågelläget i nästa FW. Jag tycker än så länge att Z6iii fungerar bra till fågel, jag har bara använt den sedan november och D850 har fått semester
Jag förstår inte det argumentet överhuvudtaget. Det är ingen väsentlig skillnad i hur många pixlar det är på t e x en fågel vid samma utsnitt. Om något är det tvärtom, även om det är obetydligt. Dock kommer man snäppet "närmare" med samma brännvidd.

Jag förstår inte det argumentet överhuvudtaget. Det är ingen väsentlig skillnad i hur många pixlar det är på t e x en fågel vid samma utsnitt. Om något är det tvärtom, även om det är obetydligt. Dock kommer man snäppet "närmare" med samma brännvidd.
Om vi jämför Z6iii och Z8 så borde det vara fler pixlar på huvudet med Z8 som då borde ha lite lättare att utskilja ett öga kan jag tycka. Ser man till Z50iii så kommer man som du säger ”lite närmare” och det borde hjälpa lite också.

Om vi jämför Z6iii och Z8 så borde det vara fler pixlar på huvudet med Z8 som då borde ha lite lättare att utskilja ett öga kan jag tycka. Ser man till Z50iii så kommer man som du säger ”lite närmare” och det borde hjälpa lite också.
Visst, men din kommentar gällde som jag uppfattade det främst Z50 II relativt Z6 III. Att man får fler pixlar på huvudmotivet med Z8 (eller Z9) vid samma utsnitt stämmer förstås.

Nu börjar det bli ganska absurt, för det du då i förlängningen påstår är att Nikon utformar sina kameror efter antagandet att de som köper småbildskameror ständigt har för korta objektiv.
😀, vet du inte att alla fågelfotografer har för korta objektiv. Det är därför DX var så populärt inom fågelfoto och nu FF med 40Mpix eller mer.

Nu börjar det bli ganska absurt, för det du då i förlängningen påstår är att Nikon utformar sina kameror efter antagandet att de som köper småbildskameror ständigt har för korta objektiv.
Oavsett hur långa objektiv du har kommer fågeln någon gång vara för långt bort. Om du nu inte har ditt 200-10000 objektiv som inte finns monterat på kameran.

Oavsett hur långa objektiv du har kommer fågeln någon gång vara för långt bort. Om du nu inte har ditt 200-10000 objektiv som inte finns monterat på kameran.
Tror att även en fågelfotograf förstår att det finns begränsningar 😊. Själv har jag valt att använda 300/4pf inte för att den har den längsta brännvidden utan att den har den längsta brännvidden relaterat till vikt. Jag förstår ju då att jag kommer att ha svårare att få ögonfokus på en liten pippi på 20m håll än om jag använt en 180-600mm.

På samma sätt som ett längre objektiv hjälper fågeldetektering så hjälper även en Z50ii och en Z8/9 om samma brännvidd nu skulle användas

Tror att även en fågelfotograf förstår att det finns begränsningar 😊. Själv har jag valt att använda 300/4pf inte för att den har den längsta brännvidden utan att den har den längsta brännvidden relaterat till vikt. Jag förstår ju då att jag kommer att ha svårare att få ögonfokus på en liten pippi på 20m håll än om jag använt en 180-600mm.

På samma sätt som ett längre objektiv hjälper fågeldetektering så hjälper även en Z50ii och en Z8/9 om samma brännvidd nu skulle användas
Ska prova 300 PF + Ext 1,4 nån gång framöver med nya Z50 II och se hur bra AF presterar då, jämfört då lite med Z 180-600 mm. Men känslan och skärpan ihop med att 180-600 mm. dessutom känns snabb att fokusera, gör att den känns optimal för fågelfoto med den lätta Z50 II kameran! Men jag tror inte jag villl ha mer än de 900 mm. som man får med Z50. Bildvinkeln blir väldigt liten och minsta rörelse på mig eller hos motivet gör att det är lätt att tappa motivet ur sökaren med 900 mm... Det gäller att vara beredd på att zooma ut om/när fågeln flyger närmare, annars 'tappas' den lätt.. Vid 'ut/inzoomning' så är Z 180-600 mm. + Z50 II väldigt bra på att hålla kvar fokus dessutom..

Senast ändrad:
Bara motivvalet 'fågel' iklickad i 'meny', AF-C och största fokusområdet, och med en liten fågel till höger om 'fokusområdet', detta sett överst i sökaren..
Ursäkta att jag avviker från AF-frågorna för ett ögonblick, jag behöver fråga dig som har en Z50ii, om hur du laddar batteriet? Har nämligen noterat att såväl laddare som laddnings-adapter saknas i förpackningen till Z50ii. Är det något man måste köpa till eller bör man spara laddaren till gamla Z50? Tänkte byta in den om jag bestämmer mig för att byta till nya.

Ursäkta att jag avviker från AF-frågorna för ett ögonblick, jag behöver fråga dig som har en Z50ii, om hur du laddar batteriet? Har nämligen noterat att såväl laddare som laddnings-adapter saknas i förpackningen till Z50ii. Är det något man måste köpa till eller bör man spara laddaren till gamla Z50? Tänkte byta in den om jag bestämmer mig för att byta till nya.
De tänker väl att man ska ladda batteriet i kameran via USB-C med en tillräckligt kraftig PD-kompatibel adapter*, men beroende på hur man använder kameran (och om man har flera batterier) så är det inte alltid så praktiskt.

Sedan blir frågan, om du vill ha en lös laddare, ifall det är "lönsamt" att behålla laddaren jämfört med att byta in ett komplett paket och köpa en lös. Många verkar dock ha slut på original f.n.

*Min erfarenhet av andra modeller säger att det kan fungera med klenare än vad som står, men det är väl så att de inte garanterar att det gör det.

(ehrsa har väl Z50 kvar, har jag fått intrycket av, så laddarsituationen är nog ett icke-problem därstädes.)

Hej! Stämmer, det fanns ingen laddare med, endast en sladd med om jag minns rätt USB-C i ena änden och 'stora gamla' USB anslutnigen i andra änden.. Funkar fint har jag provat med laddsladden ansluten till en 'powerbank'. Men jag använder 'laddaren' till min första version av Z50 som jag också har, och laddar batteriet där istället för i kameran.. Jag har totalt 5 batterier till båda Z50 modellerna nu med nya kameran, och jag har en ständig 'rotation' i användningen av dessa batterier. Mina två 'senaste' batterier till Z50 (nya Z50 II batteriet inkluderat) är något lite kraftfullare.

Äldre Z50 batteri = EN-EL25. 1120 mAh.
Nyare Z50 II batteri = EN-EL25a 1250 mAh.

Och båda 'storlekarna' på batterier funkar ändå fint till båda modellerna Z50 och olika länge, speciellt i vinterkyla så klart..

Kul att ha bägge modellerna att jämföra med, numera tar jag alltid den äldre Z50 med ett 'kort' objektiv när jag promenerar på stan, det är den riktigt bra på, och så löjligt lätt..
Är det fågelfoto som är målet med promenaden känns det numera som nånting helt annat jag håller i händerna bara jag tittar i sökaren och ser hur träffsäker och snabb AF är, och då med en kamera som inte är märkbart tyngre än den äldre och knappt dyrare än gamla Z50 när den var ny.. Bravo Nikon!

Senast ändrad:
Hej! Stämmer, det fanns ingen laddare med, endast en sladd med om jag minns rätt USB-C i ena änden och 'stora gamla' USB anslutnigen i andra änden.. Funkar fint har jag provat med laddsladden ansluten till en 'powerbank'. Men jag använder 'laddaren' till min första version av Z50 som jag också har, och laddar batteriet där istället för i kameran.. Jag har totalt 5 batterier till båda Z50 modellerna nu med nya kameran, och jag har en ständig 'rotation' i användningen av dessa batterier. Mina två 'senaste' batterier till Z50 (nya Z50 II batteriet inkluderat) är något lite kraftfullare.

Äldre Z50 batteri = EN-EL25. 1120 mAh.
Nyare Z50 II batteri = EN-EL25a 1250 mAh.

Och båda 'storlekarna' på batterier funkar ändå fint till båda modellerna Z50 och olika länge, speciellt i vinterkyla så klart..

Kul att ha bägge modellerna att jämföra med, numera tar jag alltid den äldre Z50 med ett 'kort' objektiv när jag promenerar på stan, det är den riktigt bra på, och så löjligt lätt..
Är det fågelfoto som är målet med promenaden känns det numera som nånting helt annat jag håller i händerna bara jag tittar i sökaren och ser hur träffsäker och snabb AF är, och då med en kamera som inte är märkbart tyngre än den äldre och knappt dyrare än gamla Z50 när den var ny.. Bravo Nikon!
Tackar för båda svaren, Martin och Jan! Då får jag nog fundera på om jag skall behålla laddaren (och få sämre betalt för inbyte utan laddare). Ett alternativ kanske är att använda EH-7P som jag annars använder till Z8 och Z6. Den verkar vara samma som EH-8P som man rekommenderar i manualen till Z50ii. Båda har c-anslutning.

Vad som stör mig med z50ii är att SD kortet sitter bakom batteriluckan. Vet inte hur många gånger jag fått med mig batteriet och sedan sitter vid datorn och försöker få in det i kortläsaren..
Det är helt OK att skratta, men vi blir alla gamla nån gång..

Vad som stör mig med z50ii är att SD kortet sitter bakom batteriluckan. Vet inte hur många gånger jag fått med mig batteriet och sedan sitter vid datorn och försöker få in det i kortläsaren..
Det är helt OK att skratta, men vi blir alla gamla nån gång..
Nya Z50 II har en annan kortplats jämfört med Z50, men också den inne i batteriluckan. Den nya kortplatsen känns bättre tycker jag, även om jag inte haft några stora problem med äldre Z50.

Senast ändrad:
Utan att gå närmare in på detaljer måste jag säga att den nya Z50ii, som jag nyligen fått hemlevererad, imponerar. När jag går igenom menysystemet känns det nästan som att ha en mer avancerad kamera i handen! Man kan förstås ha synpunkter på avsaknad av IBIS och kortare slutartid än 1/4000. Men för ett pris under 12 tkr känns det faktisk som ett riktigt klipp. Det blev alltså ett "Bra byte" när jag lämnade in min gamla Z50! Problemet med batteriladdare löste jag med en enkel tredjeparts laddare för en hundring.

Utan att gå närmare in på detaljer måste jag säga att den nya Z50ii, som jag nyligen fått hemlevererad, imponerar. När jag går igenom menysystemet känns det nästan som att ha en mer avancerad kamera i handen! Man kan förstås ha synpunkter på avsaknad av IBIS och kortare slutartid än 1/4000. Men för ett pris under 12 tkr känns det faktisk som ett riktigt klipp. Det blev alltså ett "Bra byte" när jag lämnade in min gamla Z50! Problemet med batteriladdare löste jag med en enkel tredjeparts laddare för en hundring.
Kul! Känner igen mig i din reaktion.. Då är det bara att börja testa och börja 'ställa in' efter egna behov..
Jag har haft min Z50II i mer än en månad nu (nästan alltid ihop med Z 180 - 600 mm.) och jag har fortfarande inte hittat något som jag är missnöjd med, men det kanske dyker upp framöver..?
IBIS hade gjort kameran tyngre och dyrare, hur mycket vet jag inte, den är ändå 1hg. tyngre än 'gamla' Z50, tycker det räcker gott med VR i de objektiv jag använder, oavsett 'Z' eller 'F' ihop med FTZ adaptern. För övrigt så behöver FTZ adaptern en uppgradering av firmware (i Z50II) för att 'F' objektiv ska fungera med kameran, det behövdes aldrig (och inte heller nu) till gamla Z50..

Jo förresten, hade gärna också haft snabbare slutartider, även om jag sällan behöver det..

Senast ändrad:
……För övrigt så behöver FTZ adaptern en uppgradering av firmware (i Z50II) för att 'F' objektiv ska fungera med kameran, det behövdes aldrig (och inte heller nu) till gamla Z50……..
Bra info, tack!
Har en Z50 ii på väg från Cyberphoto som jag hoppas ska funka bra med min Nikon F 500 PF.
FTZ-adaptern ska då alltså sitta på Z50:an när man gör firmwareuppdateringen?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto