Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Jag tycker att Z50 med ftz och 200-500 utan stativfot fungerar ok i 10min intervaller. Efter 10min behöver jag dock skaka loss axlarna och armarna ett tag innan jag kan fotografera 10min igen.

Använder också hela tiden AF-A och följande när det behövs. Det är dock lite meckigt på Z50 då den saknar joystickknappen för att nollställa följningen. Z50s nollställning är meckigare.

Senast ändrad:
Jag har haft min Z6iii i slutartyp Auto, men jag har inte sett att den någon gång har varit i elektronisk främre gardinslutare, utan alltid använder mekanisk. Vad har den för kriterier i detta val? Borde den inte alltid välja elektroniskt när det är möjligt?

Edit, gjorde en test och nu begriper jag intet. Den låter ungefär samma i Mekanisk slutare som Elektronisk främre gardin. Det är bara i elektronisk som den är tyst. Så det är möjligt att den skiftar, men det är svårt att avgöra då det inte verkar synas i bild datan utan där står bara Auto, vad man ställer in.

Men då behöver jag nog börja med vad är främre gardin

Senast ändrad:
Jo det är det som står i manualen. Men det framgår inte vad den har för kriterier när den byter mode.

Och vad är egentligen en främre gardin, den låter nästan lika mycket som den mekaniska slutaren

Och vad ska man egentligen välja, ska man ha den på A och hålla tummarna att den väljer rätt? Men då kan man inte trycka på avtrycket?

Jo det är det som står i manualen. Men det framgår inte vad den har för kriterier när den byter mode.

Och vad är egentligen en främre gardin, den låter nästan lika mycket som den mekaniska slutaren

Och vad ska man egentligen välja, ska man ha den på A och hålla tummarna att den väljer rätt? Men då kan man inte trycka på avtrycket?
"The camera switches the shutter type automatically to mechanical shutter or electronic front-curtain shutter according to shutter speed. The electronic front-curtain shutter is used to reduce blur caused by camera shake at slow shutter speeds."

Och låt bli de korkade automatöversättningarna om det ska vara begripligt... ;) Förr hade Nikon riktiga översättningar, men de senaste åren har det varit en del goja i de svenska versionerna. Det heter normalt sett elektronisk första (alt främre) slutarridå.

Nu har jag ju ingen Z6 III, men det kan vara så att brytpunkten beror på brännvidden. Det går att välja manuellt (antingen eller dvs) för elektronisk förstaridå med D850 också i vissa lägen, Q, Qc och MUp. I Lv kan man få helt elektronisk slutare också, även om den är ganska långsam. Poängen är att kameran börjar exponeringen med den elektroniska slutaren, men avslutar den med den mekaniska. Det finns vissa kameror som enbart har en "halv" slutare så att man inte ens har något val, oftast av utrymmes- eller besparingsskäl.

Red: ett borttapat "välja" tillagt.

Senast ändrad:
"The camera switches the shutter type automatically to mechanical shutter or electronic front-curtain shutter according to shutter speed. The electronic front-curtain shutter is used to reduce blur caused by camera shake at slow shutter speeds."

Och låt bli de korkade automatöversättningarna om det ska vara begripligt... ;) Förr hade Nikon riktiga översättningar, men de senaste åren har det varit en del goja i de svenska versionerna. Det heter normalt sett elektronisk första (alt främre) slutarridå.

Nu har jag ju ingen Z6 III, men det kan vara så att brytpunkten beror på brännvidden. Det går att manuellt (antingen eller dvs) för elektronisk förstaridå med D850 också i vissa lägen, Q, Qc och MUp. I Lv kan man få helt elektronisk slutare också, även om den är ganska långsam. Poängen är att kameran börjar exponeringen med den elektroniska slutaren, men avslutar den med den mekaniska. Det finns vissa kameror som enbart har en "halv" slutare så att man inte ens har något val, oftast av utrymmes- eller besparingsskäl.
Tack, ska tänka lite innan jag ställer nästa fråga 🤔

Tack, ska tänka lite innan jag ställer nästa fråga 🤔
Finns andra som redan tänkt, så det är väl bara att fråga på............eller;)
Autoläget ställer in elektronisk slutare vid slutartider 1/250 eller längre och mekanisk vid tider 1/320 eller kortare. Högsta speed på serietagning kräver också elektronisk slutare. (Ställ den på auto och glöm bort)😙
För att krångla till det finns det vissa objektiv (t ex 105/2,8 macro) som inte hanterar mekanisk slutare när "Auto" är valt.

HÄR är en länk till ett inlägg på ett forum som nog förklarar saken bättre än vad jag mäktar med

Redigerad pga felskrivning:)

Senast ändrad:
Tänker fortfarande och lär mig 😊. Fick testat EFCS och man hör att exponeringen startar med elektronisk slutare och avslutas mekaniskt. Jo Auto är nog ganska bra, så slipper man ta ställning. Enbart elektronisk kan man välja om man önskar tyst kamera.

Antal bilder per sekund med Z6iii är tillräckligt bra med EFCS så det är sällan man skulle behöva helt elektroniskt.

Har inte läst allt om för och nackdelar än. Länken nedan hade en del tips tycker jag

Det går snabbare att nollställa sensorn än att läsa ut den.

Mekanisk första slutare är så att sensorn kan nollställas i mörker i lugn och ro.

Mekanisk andra slutare är för att kunna läsa ut sensorn i mörker i lugn och ro.

Dagens moderna sensorer går att nollställa väldigt snabbt. Beroende på sensorn är utläsningen inte lika snabb. Därav är elektronisk första ridå populär, medans bara få klarar av andra ridå på korta slutartider.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Finns andra som redan tänkt, så det är väl bara att fråga på............eller;)
Autoläget ställer in elektronisk slutare vid slutartider 1/250 eller längre och mekanisk vid tider 1/320 eller kortare. Högsta speed på serietagning kräver också elektronisk slutare. (Ställ den på auto och glöm bort)😙
För att krångla till det finns det vissa objektiv (t ex 105/2,8 macro) som inte hanterar mekanisk slutare när "Auto" är valt.

HÄR är en länk till ett inlägg på ett forum som nog förklarar saken bättre än vad jag mäktar med

Redigerad pga felskrivning:)
En liten rättelse i ditt svar, Auto skiftar inte mellan mekanisk och elektronisk slutare utan mellan mekanisk och den mix slutare som börjar elektroniskt och avslutas mekaniskt, EFCS.

Det betyder att den använder mekanisk slutare på snabbare tider i Auto. För att ta del av de snabbaste bps så kan man inte använda auto utan välja elektronisk slutare. EFCS går inte snabbare än 1/2000, vilket är lite konstigt då mekanisk slutare och elektronisk slutare inte har någon sådan begränsning, men när man blandar dessa i en EFCS då finns det ett tak.

Det blir säkert bandning eller en fadening på bilderna när du fotar i kortare slutartider än 1/2000s.

Nollställningen av pixlarna tar sin tid, om vi leker med att den tar 1/4000s. Då blir pixlarna som nollställs först 1.5x längre exponerade vid 1/2000s än dom som nollställs sist.

Vid 1/20s så blir skillnaden 1.01x, vilket inte märks.

Förmodligen är nollställningen snabbare än 1/4000s, men ändå så att det börjar märkas vid 1/2000s.

ANNONS