Annons

Hur får jag knivskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är ett redigerat foto från jazzkvällen.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/381360/3637320.htm?set=mp

Jag kunde ordna skärpan helt ok i Lightroom, så jag är nog ganska nöjd. Har några som är ännu skarpare, men gillar känslan i denna.
Jag hade ju hemskt gärna velat ha kortare skärpedjup, då väggen bakom är alldeles för skarp.
Men men, jag ska prova igen på torsdag, på samma ställe och med samma förutsättningar!
Wish me luck! :p
 
Här är ett redigerat foto från jazzkvällen.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/381360/3637320.htm?set=mp

Jag kunde ordna skärpan helt ok i Lightroom, så jag är nog ganska nöjd. Har några som är ännu skarpare, men gillar känslan i denna.
Jag hade ju hemskt gärna velat ha kortare skärpedjup, då väggen bakom är alldeles för skarp.
Men men, jag ska prova igen på torsdag, på samma ställe och med samma förutsättningar!
Wish me luck! :p

Ser helt ok ut tycker jag.
Stället verkar inte ha någon speciellt bra/genomtänkt belysning, vilket gör att förutsättningarna inte är de bästa. Om du vill ner på kortare skärpedjup så behöver du en större bländare, och då kommer troligen 550D's autofokus att vara den största utmaningen för dig. Där är det lätt att t.ex. fokusera på mikstativet istället för ansiktet mm.

Lycka till!
 
Ser helt ok ut tycker jag.
Stället verkar inte ha någon speciellt bra/genomtänkt belysning, vilket gör att förutsättningarna inte är de bästa. Om du vill ner på kortare skärpedjup så behöver du en större bländare, och då kommer troligen 550D's autofokus att vara den största utmaningen för dig. Där är det lätt att t.ex. fokusera på mikstativet istället för ansiktet mm.

Lycka till!

Tack! Jag är nog nöjd, med tanke på förutsättningarna.
Ja, jag vet inte hur många bilder jag har där mikrofonen är skarp som attan! haha! Men som sagt, jag får ny chans på torsdag! Ska försöka ha alla tips och trix i åtanke.
 
Tack! Jag är nog nöjd, med tanke på förutsättningarna.
Ja, jag vet inte hur många bilder jag har där mikrofonen är skarp som attan! haha! Men som sagt, jag får ny chans på torsdag! Ska försöka ha alla tips och trix i åtanke.

Bra bild, och ljus tycker jag. Sån typ av bilder brukar jag försöka få på konsertfoto. Men en sak, om mikrofonen inte skymmer ansiktet lyfter bilden ytterligare. Men är svårt ibland :)
 
Bra bild, och ljus tycker jag. Sån typ av bilder brukar jag försöka få på konsertfoto. Men en sak, om mikrofonen inte skymmer ansiktet lyfter bilden ytterligare. Men är svårt ibland :)

Tack! :D
Ja, det var riktigt svårt, för jag kunde inte gå mer till höger. Har många bilder som hade kunnat bli kanon, om det inte var för den där jäkla micken! :p Men men, man får jobba med det man har :)
 
Jag tycker bilden på jazzmusikern blev helt ok med tanke på det dåliga ljuset. Man brukar säga att 1% av bilderna man tar på ett uppdrag blir "bra" och ungefär 10% går att sälja och det stämmer riktigt bra. Så om du ser någon som visar upp 100 fina bilder från ett event så har dom troligen 900 dåliga i papperskorgen :)

Om man återgår till bilden på jazzmusikern så tycker jag det ser ut som om skärpan hamnat på mickstativet, inte i ansiktet på musikern. Det är lätt hänt, speciellt då autofokus på 550n kanske inte är den bästa som finns. Vet inte om någon frågat det redan men vad använder du för inställning på autofokusen? Som du säkert vet går det att välja hur många punkter i autofokusen kameran ska använda. När det är så rörigt som på bilden så skulle jag ställa in kameran på att bara använda punkten i mitten. Då vet man vad man siktar på. Ställ in fokus i ansiktet och komponera om bilden eller flytta autofokuspunkten dit du vill ha den.

50mm 1.8 är ett helt ok objektiv i förhållande till priset men faktiskt rätt svårt att fota med på ett sånt här event. En zoom är oftast lättare när det är svårt att komma fram runt en scen. Ett tips är Tamrons gamla 28-75mm 2.8. Det är riktigt skarpt och gå att hitta begagnat till väldigt bra pris.

/Johan
 
Jag tog även bilder (med 50 mm-objektivet) på katten idag, som låg i solen och göttade sig. Även i väldigt ljusa förhållanden har jag svårt att få till skarpa bilder! Fattar inte vad jag gör för fel?!

Prova att fotografera något kontrastrikt i bra ljus med din 50 mm. Om du får det skarpt har du inga utrustningsproblem (det har man sällan för övrigt). De övriga objektiven du har blir sällan knivskarpa. Det är svårt att veta vilka förväntningar du har men även om 55-250 är ett dugligt objektiv är det inte i närheten av lika skarpt som Canon 70-200.

Läs manualen om fokusmetoder. Lär dig hur de fungerar. För att en kamera ska fokusera bra krävs ljus och kontraster. Du kan exempelvis inte sätta fokuspunkten på enfärgad yta och räkna med att det ska bli skarpt.


www.bilderavmig.se
 
Här är ett redigerat foto från jazzkvällen.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/381360/3637320.htm?set=mp

Jag kunde ordna skärpan helt ok i Lightroom, så jag är nog ganska nöjd. Har några som är ännu skarpare, men gillar känslan i denna.
Jag hade ju hemskt gärna velat ha kortare skärpedjup, då väggen bakom är alldeles för skarp.
Men men, jag ska prova igen på torsdag, på samma ställe och med samma förutsättningar!
Wish me luck! :p

Jag tycker det ser utmärkt ut. Förmodligen inte "knivskarpt" i större storlek, men hade du haft kortare skärpedjup så hade du inte kunnat få både gitarristens ansikte och gitarren i någorlunda fokus.
Dina inställningar ser dessutom vettiga ut för ändamålet, så inga fel där heller. Jag tror jag hade valt ganska precis samma:) Objektivet är nedbländat en liten skvätt vilket gör det skarpare, minskar vinjettering och gör bakgrundsoskärpan mjukare (även om det blir mindre oskärpa). En bra kompromiss alltså.

Ett tips om du vill att bilderna ska se skarpare ut i nedskalat format, till exempel som den du la upp, är att skärpa bilden före nedskalning. Jag tror att Lightroom har en bra funktion som heter "spara för web" eller liknande. Sitter man med Photoshop så kan man göra på en mängd sätt. Min favorit är att först minska bilden till 1,67x den slutgiltiga storleken och sen använda "sharpen". Därefter minskar man till slutgiltig storlek och man behöver inte göra nåt mer än så. Brukar bli jäkligt bra. Välj "kubisk" nedskalning så slipper du konstiga artefakter.

Edit: När man fotar i JPG så kan man också ställa in skärpning i kameran, precis som brusreducering vilket nämnts tidigare. Den brukar tyvärr arbeta lite för grovt, men det kan vara värt att experimentera med.
 
Hur många fokuspunkter använder du?
Själv kör jag bara en fokuspunkt i mitten och siktar oftast på ögonen, om jag vill att just dem skall ha fokus och sedan komponerar jag bilden.
 
Hur många fokuspunkter använder du?
Själv kör jag bara en fokuspunkt i mitten och siktar oftast på ögonen, om jag vill att just dem skall ha fokus och sedan komponerar jag bilden.

Jag använde mig nog mest CA-inställningen under denna spelning, då jag känner mig osäker på manuell inställning. På CA kan man inte välja fokuseringspunkt...Det var lite drygt faktiskt!
Igår fotade jag liknande spelning under samma förhållanden och använde mig av annan inställning och då använder jag en fokuseringspunkt. Mycket lättare tycker jag. Dem fotona har jag inte kollat på i datorn än, så det blir spännande och se om jag tagit till mig era tips och trix ordentligt ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.