Annons

Tips för bättre skärpa

"Ungefär tvärtemot ?

Det skulle ju bli använd absolut inte Smart Skärpa, gör all skärpning på den oskalade bilden, gör all skärpning i Lightroom. ?

Mja, du, det tror jag inte på.

Tro det om du vill eller kolla in kursen så vet du. Moderskeppet i korta drag (allt beroende på typ av bild, alla bilder skärps inte med hjälp av några magiska generella värden, beror av om bilden är lågfrekvent eller högfrekvent, upplösning etc): grundskärpning av råfilen i LR, exportera i TIFF, användning av selektiv skärpa i PS och helt beroende på typ av bild är det troligt att Smart Sharpen används. Utöver det en rad tips på hur exporten görs beroende av bildstorlek. Försöker inte påstå mig kunna processen utan och innan så därför rekommenderar jag både dig och TS att gå igenom det eller något annat material av någon som verkligen kan sina grejer. Det enda ditt tillvägagångssätt har gemensamt med Anders Jensens är att ni båda betraktar Smart Sharpen som bättre och mer modernt än USM. Så ja, ungefär tvärtemot.
 
Tror det var Anders Jensen och Moderskeppet som talade om ämnet skärpning på Fotomässan i Älvsjö 2014.

Hur som helst så var budskapet att Smart Sharpen i PS var så enkelt, modernt och överlägset att man kunde lägga allt `mifflande´på hyllan. Det räcker i alla fall gott för mig.

/Stephan
 
Skärpa för olika ändamål

Hoppas jag hamnat i rätt forum. Jag vill så gärna förstå varför jag inte lyckas få till det där sista som krävs för knipskarp skärpa. Vad gör jag för fel? På bilden som finns på länken nedan tycker jag att jag har tänkt på "allt". Fint dagsljus (även om den mindre hackspetten sitter lite i skugga); liten bländare (f/10), en fokuspunkt (som enligt markering sitter rätt), hyfsat snabb tid (1/400 s)...

Är tacksam för alla tips för att komma vidare! Vad ska jag öva på, förbättra, förändra?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/371470/3429286.htm%20?_tab=commentstab&set=lp

Ställ skärpa beroende på ändamål. Exempelvis, för webvisning i 800 pixlar, skala först ned bilden i PS till 800px och lägg sedan skärpa. Detsamma för samtliga olika visningsändamål. Så har jag gjort genomgående på exempelvis denna websida http://www.pmagi.se för att det ska se optimerat ut just där. Bilderna skärps upp annorlunda för andra ändamål. Just denna bild är bra och kommer att "poppa". Lite jobbigt att göra flera versioner, ja, men väl värt det.
 
Ställ skärpa beroende på ändamål. Exempelvis, för webvisning i 800 pixlar, skala först ned bilden i PS till 800px och lägg sedan skärpa. Detsamma för samtliga olika visningsändamål. Så har jag gjort genomgående på exempelvis denna websida http://www.pmagi.se för att det ska se optimerat ut just där. Bilderna skärps upp annorlunda för andra ändamål. Just denna bild är bra och kommer att "poppa". Lite jobbigt att göra flera versioner, ja, men väl värt det.

Håller med.

Vet man inte hur stor bilden ska användas bör man hoppa över slutskärpning så det inte blir dubbelt. Eller som du skrev, gör flera olika storlekar, alla skärpta för sin respektive storlek.
 
Tro det om du vill eller kolla in kursen så vet du. Moderskeppet i korta drag (allt beroende på typ av bild, alla bilder skärps inte med hjälp av några magiska generella värden, beror av om bilden är lågfrekvent eller högfrekvent, upplösning etc): grundskärpning av råfilen i LR, exportera i TIFF, användning av selektiv skärpa i PS och helt beroende på typ av bild är det troligt att Smart Sharpen används. Utöver det en rad tips på hur exporten görs beroende av bildstorlek. Försöker inte påstå mig kunna processen utan och innan så därför rekommenderar jag både dig och TS att gå igenom det eller något annat material av någon som verkligen kan sina grejer. Det enda ditt tillvägagångssätt har gemensamt med Anders Jensens är att ni båda betraktar Smart Sharpen som bättre och mer modernt än USM. Så ja, ungefär tvärtemot.

Nej.
Huvudpoängerna är skärp den färdigskalade, exporterade bilden samt använd Smart Skärpa.
Så ungefär samma.

Sen är min version mycket enkel och avskalad. Skall man posta en fingervisning i en Fotosidan-tråd finns det en poäng med det också.
 
Nej.
Huvudpoängerna är skärp den färdigskalade, exporterade bilden samt använd Smart Skärpa.
Så ungefär samma.

Sen är min version mycket enkel och avskalad. Skall man posta en fingervisning i en Fotosidan-tråd finns det en poäng med det också.

Jag vidhåller att det är rätt stor skillnad men jag tror inte att du kommer att ändra uppfattning eller korrigera dig själv (att skippa grundskärpning till exempel) så vi kan lämna det där. Om det funkar för dig så är det säkert good enough för TS också.
 
Jag brukar alltid använda " High pass sharpening". Jag fick lära mig att det ger skärpa ramförallt på kanter och där man brukar vilja ha skärpa.

Men det verkar inte som någon annan använder high pass härinne?
 
Jodå. Det ligger med i mina macron. Highpass är ett kraftfullt verktyg men det är lätt att överskärpa med det om man inte ser upp.
 
Kikat något på inställningarna för brusredusering? Om du har den inställd på högt finns en risk att kameran mjukar upp bilden. Du skulle även kunna prova laborerar med picture control skärpningen. Jag har också en 7100 och upplevt liknade.
 
Kikat något på inställningarna för brusredusering? Om du har den inställd på högt finns en risk att kameran mjukar upp bilden. Du skulle även kunna prova laborerar med picture control skärpningen. Jag har också en 7100 och upplevt liknade.


Tack för tipset! Nu står den på normal, minns inte om jag hade högt på bilden ovan, men fullt möjligt 😊. Utan att riktigt tänka på vad det kan ha för bieffekt.
 
ANNONS