Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota bil
- Trådstartare zosma
- Start datum
Jan af Lisö
Aktiv medlem
pol. filter
Har du testat med polarisationsfilter ?
Har du testat med polarisationsfilter ?
JFfoto
Avslutat medlemskap
Det du söker är ett polfilter (polarisationsfilter) Men kan bli knepigt om bilen står vinklad som mitt exempel, då tonas speglingarna bort från ena sidan bara, och andra bilden har jag snurrat filtret lite.
Men för att få bort speglingarna från hela bilen kan man ta ett stativ, och ta två bilder men att man snurrar filtret efter första bilden, sen lägger in båda bilderna som lager i photoshop och ändrar "blandningstil" till "mörkare" så läggs dom ihop och blir som sista bilden.
Men för att få bort speglingarna från hela bilen kan man ta ett stativ, och ta två bilder men att man snurrar filtret efter första bilden, sen lägger in båda bilderna som lager i photoshop och ändrar "blandningstil" till "mörkare" så läggs dom ihop och blir som sista bilden.
Bilagor
unoengborg
Aktiv medlem
Det du söker är ett polfilter (polarisationsfilter) Men kan bli knepigt om bilen står vinklad som mitt exempel, då tonas speglingarna bort från ena sidan bara, och andra bilden har jag snurrat filtret lite.
Måste säga att mittbilden med speglingar ser mycket bättre ut.
Speglingarna är en del av bilens karaktär, och om det är rätt saker som speglar sig, kan de framhäva bilens form. Skulle föreslå TS att åka ut och hitta bra fotoplatser snarare än att försöka få bort speglingarna
zosma
Aktiv medlem
Nu har jag i alla fall beställt en cpl-filter, väldigt billigt sådan för att testa. Tyvärr har ju alla objektiv olika filter storlekar, så det fick bli till min kitobjektiv på 18-55, valde ju mellan den och min 50, och tänkte att 50 kanske blir lite för mycket på dx kamera.
Största problemet för mig var ju att naturen och föremålen speglar sig i lacken. Tänkte inte ens på fönster än. Utan ser ju träd och sånt i lacken, och det är inte så bra.
Största problemet för mig var ju att naturen och föremålen speglar sig i lacken. Tänkte inte ens på fönster än. Utan ser ju träd och sånt i lacken, och det är inte så bra.
LeifKlasson
Aktiv medlem
Nu har jag i alla fall beställt en cpl-filter, väldigt billigt sådan för att testa. Tyvärr har ju alla objektiv olika filter storlekar, så det fick bli till min kitobjektiv på 18-55, valde ju mellan den och min 50, och tänkte att 50 kanske blir lite för mycket på dx kamera.
Hej, beställt många bra och billiga saker från ebay till fotandet, blixtar, fästen etc, men en sak som inte ens var värt de 10USD den kostade... ett cpl filter :-(
Dumt nog testade jag det första gången på en flygshow, fick slänga minst 60% av bilderna pga CA fel, kraftiga. Så för CPL filter var det bara att köpa ett bra Hoya.
Sedan kan man ofta köpa ett med stor diameter istället, och sedan använda ringar för att få det att passa, så behövs inte ett till varje objektiv.
/Leif
zosma
Aktiv medlem
Den som jag beställde, var denna https://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/filter/andersson-pro-c-pl-filter-52mm/182243.9031/
Säkert inte den bästa som går att få tag på. Men får prova med den till att börja med.
Säkert inte den bästa som går att få tag på. Men får prova med den till att börja med.